Renault levert Mégane E-Tech 40 kWh zonder snellader

0

Hebben alle autofabrikanten echt begrepen hoe een succesvolle toekomst voor elektrische voertuigen eruit zou kunnen zien? Ik heb zo mijn twijfels. Het meest recente voorbeeld komt uit Frankrijk. Naar weinig auto’s keek ik net zo halsreikend uit als naar de Renault Mégane E-Tech Electric. Al na de eerste officiële foto’s was ik verkocht door zijn lijnspel (eindelijk geen SUV) en zijn vernieuwende design. Ook de eerste blik live kennismaking met de productieversie op de IAA in München was een voltreffer. De cockpit zorgt er ook voor dat je dzee eerste auto uit de ‘Renaulution’ strategie van Renault topman Luca de Meo echt wilt hebben.

Sinds deze week staat de elektrische Mégane via de configurator online. En na slechts een paar klikken waren de Fransen mij alweer kwijt als potentiële klant. Dat heeft weinig te maken met het slecht uitgevoerde configuratieproces, maar veel met het feit dat veel klassieke autofabrikanten nog steeds proberen hun traditionele bedrijfsmodel 1: 1 te elektrificeren. De Renault Mégane E-Tech Electric is daarvan helaas het beste en meest recente voorbeeld. Met de kleine 40 kWh accu wordt de auto namelijk standaard geleverd zonder snel laad functie (DC) en alleen met een enkelfase AC lader (7 kW). Het maakt niet uit welk uitrusting niveau de klant kiest (Equilibre, Techno, Iconic). Je kunt wel de 3-fase AC lader (11 kW) bestellen, maar de snelle laad functie voor de 40 kWh versie van de Mégane E-Tech Electric is niet eens tegen meerprijs verkrijgbaar. Hiervoor moet je de 60 kWh uitvoering aanschaffen.

Natuurlijk kan Renault in haar beste marketingjargon zeggen dat een klant die de Mégane E-Tech Electric met een kleine batterij bestelt geen lange afstanden wil rijden, waarschijnlijk ‘s nachts thuis oplaadt en dus geen probleem heeft met de 1-fase werking. De grote autofabrikanten verkopen hun auto’s al tientallen jaren met dit soort argumentatie. En natuurlijk zijn er zeker scenario’s waarin elektrische auto’s zelfs zonder de mogelijkheid van snel laden dagelijks bruikbaar zijn. Modellen uit de categorie Twingo Electric of Volkswagen e-Up bijvoorbeeld. Maar we hebben het niet over een tweede of derde auto voor het gezin. De Mégane E-Tech Electric is een volwaardige gezinsauto en dus een potentiële eerste auto voor het huishouden. Wat vooral frustratie oplevert op een lange reis. Omdat de Renault zich niet eens snel laat opladen, ook niet als de klant daarvoor wil betalen.

Met het oog op de transformatie naar elektromobiliteit riekt het achterwege laten van relevante laadmogelijkheden voor mij naar sabotage. Waar is er nou mooier als wij het voor elektrische beginners gemakkelijk maken om lange afstanden te rijden? Met snelladen en de eenvoudigste plug-and-charge betaalfunctie? Ja, op die manier krijgt de transformatie vaart. Iedereen die zoiets in gedachten heeft, bouwt auto’s als Elon Musk. En verdient minder aan de hardware, maar meer aan de software. De rest van de autofabrikanten maakt hun klanten liever gek dan hen te trakteren op een vriendelijke behandeling. Die worden dus op pad gestuurd met een model dat niet veel meer is dan een slecht compromis. En ik wil er niet eens aan denken wat er met zo’n geamputeerde Mégane 40 kWh gebeurt bij doorverkoop. Een middenklasser zonder snelle laadfunctie en een enkelfase wisselstroomlader? Die valt straks als gebruikte auto bijna niet te verkopen. Wedden?

Renault zelf reageert, zoals verwacht, op de manier die in de derde alinea al voorspeld werd: “De 40 kWh batterij van de Mégane E-Tech Electric is ontworpen voor gebruik in de stad en de openbare laadstations die daar zijn geïnstalleerd, en kan snel worden opgeladen tot 22 kW, zelfs bij opladen met wisselstroom. Desalniettemin werken wij samen met onze collega’s in Frankrijk om als oplossing ook een laadmogelijkheid voor gelijkstroom voor de 40kWh batterijversie in de auto te monteren”. Als die oplossing al wordt gevonden, dan hebben Nederlandse klanten daar niks aan.

In dit opinieartikel is de Mégane de zondebok, maar het probleem van het weglaten van de snelle laadmogelijkheid is natuurlijk niet exclusief voor Renault. Dit vind je bij verschillende merken op de markt. Is dat een excuus? Nee. Het is voor klanten wel ingewikkelder. En dat is precies het probleem.

Reageren is niet mogelijk.