In detail: de nieuwe Subaru Solterra

0

In Glasgow is momenteel menigeen de mening toegedaan dat het momenteel voor wat betreft het klimaat 5 voor 12 is. Om de voorkomen dat onze planeet oncontroleerbaar verder opwarmt, dienen wij massaal onze auto met verbrandingsmotor in te ruilen voor een elektrisch exemplaar. En anders gaat de overheid er wel voor zorgen dat wij dit gaan doen. Je zou kunnen zeggen dat de nieuwe Subaru Solterra ook op een ‘5 voor 12 moment’ wordt gelanceerd. Niet zozeer omdat dit model elektrisch rijdt, maar vooral omdat dit Japanse automerk er verkooptechnisch momenteel zeer slecht voor staat. Het aantal registraties was vorige maand op 2 handen te tellen waarbij geen rol was weggelegd voor de duimen. Maar gelukkig is er nu licht aan de tunnel. Of beter gezegd: met de Solterra kan de zon voor Subaru weer gaan schijnen.

Subaru introduceert de gloednieuwe, volledig elektrische Solterra in de tweede helft van 2022 markten als Japan, de Verenigde Staten, Canada, Europa en China. Het model is de tweelingbroer van de Toyota BZ4X. Zij hebben nagenoeg dezelfde styling. Ook de techniek komt overeen. De Solterra is de eerste volledig elektrische auto van Subaru die wereldwijd wordt gelanceerd. Zijn naam is een samentrekking van de 2 Latijnse woorden Sol en Terra, oftewel van ‘sun’ (zon) en ‘earth’ (Aarde). Zodoende ontstaat ‘Solterra’.

Subaru bouwt de Solterra naar eigen zeggen op het e-Subaru Global Platform, maar dat is eigenlijk grootspraak van dit onderstel is feitelijk de e-TNGA architectuur van Toyota. Het platform is speciaal ontwikkeld voor elektrische auto’s. Het accupakket zit uiteraard met het oog opeen laag zwaartepunt in de bodemsectie. Aldaar maakt de batterijen set deel uit van de structuur om de carrosseriestijfheid- en stevigheid te verbeteren. Subaru belooft dan ook een zeer botsbestendige carrosserie. In het geval van een aanrijding absorbeert de structuur de klap om vervolgens de energie van de impact naar de verschillende carrosserie geraamtes over te brengen. Daardoor worden niet alleen de inzittenden van de Solterra beschermd, maar ook de hoog voltage componenten van de elektrische techniek.

Uiterlijke verschillen tussen de Solterra en de BZ4X zitten hem om te beginnen in de koplampen. De exemplaren van de Subaru hebben een andere indeling. Zij doen het zonder de ‘oogleden’ van de Toyota. Een opvallender designverschil is de zwarte omlijsting van het front van de Solterra dat aan de vorm van een traditionele grille doet denken. De BZ4X heeft dit niet. Verder nemen we in de voorbumper van de Solterra mistlampen waar en zijn er ook aan de achterkant verschillen. De lichtunits aldaar zijn namelijk daadwerkelijk anders van vorm en hebben aan de onderkant een uitloper. Ook zijn ze in tegenstelling tot de exemplaren van de elektrische Toyota niet opgebouwd uit led streepjes.

Het interieur van de Solterra vertoont ook grote overeenkomsten met dat de BZ4X. Ook bij de Subaru zien we een laag geplaatst digitaal display met daarboven de klokkenwinkel. In de middenconsole zit vanzelfsprekend een fors display. De Solterra is 4,69 meter lang en 1,86 meter breed. Verder is hij 1,65 meter hoog en beschikt hij over een wielbasis van 2,85 meter. In vergelijking met de Forester is de Solterra 10 centimeter langer, 6 centimeter breder en 8 centimeter lager.

Over de aandrijflijn doet Subaru nog geen uitspraken, maar aangezien Toyota de technische specificaties van de BZ4X al vrijgegeven heeft, is het een invuloefening. Er is wel een klein verschil. Toyota levert haar BZ4X met voor- of vierwielaandrijving. Subaru kiest, zoals je mag verwachten van dit automerk met een duidelijk rally-DNA, louter voor de AWD variant. Dat betekent dat er zowel op de voor- als achteras een 80 kW sterke elektromotor zit. Onder de streep levert dit een systeemvermogen van 218 pk op en maximaal 336 Nm aan koppel. In deze vorm kan de 2.020 kilo zware Solterra een topsnelheid van 160 km/u bereiken en een 0-100 tijd van 7,7 seconden neerzetten.

De lithium/ion batterij van de Subaru heeft een capaciteit van 71,4 kWh. Daarmee moet de Solterra ongeveer 450 kilometer (gemeten volgens de WLTP norm) kunnen afleggen op een volle lading. Snelladen kan tot 150 kW (CCS2), hetgeen betekent dat bijladen tot 80 procent van de maximale capaciteit in ongeveer 30 minuten mogelijk is. Het ligt in de lijn der verwachting dat ook Subaru zonnepanelen in het dak (Solar Roof) van de Solterra zal aanbieden. Dat past in ieder geval uitstekend bij zijn Latijnse naam. Dankzij deze zonnepanelen kan de Solterra zonne-energie opslaan in de batterij. Bovendien zijn de zonnepalen altijd actief, met of zonder ingeschakeld contact. Het Solar Roof daksysteem moet op jaarbasis genoeg energie opwekken om 1.800 kilometer te kunnen rijden.

De Solterra krijgt verschillende rij modi om ook tijdens ‘uitdagende’ omstandigheden voldoende grip te bieden; denk hierbij aan rijden in sneeuw of modder. Door toevoeging van een nieuwe Grip Control functie (AWD X-Mode genaamd) is het mogelijk om de Subaru met een constante snelheid te laten rijden terwijl hij op slecht wegdek ook gestabiliseerd wordt. Per saldo vergroot dat de bruikbaarheid van de Japanner. Het pakket aan actieve rij hulpsystemen zal in grote lijnen gelijk zijn aan dat van de BZ4X.

Ja, Toyota – pardon Subaru – heeft zijn huiswerk goed gedaan. Technisch is dit een elektrische auto die keurig binnen de lijntjes kleurt en de carrosserievorm is ook helemaal van deze tijd. Succes verzekerd dus? In zekere zin wel, al is het afwachten hoe de prijs van de Solterra zich tot die van de BZ4X gaat verhouden. Aan het klantenbestand van Subaru zal het niet liggen: ‘iets’ zegt Autointernationaal dat die bovengemiddeld gemotiveerd zijn om elektrisch te gaan rijden. Maar de bescheiden verkopen van de Toyota klonen Suzuki Swace en A-Cross leren dat de consument liever het origineel heeft. Subaru loopt sowieso klanten mis die louter voorwielaandrijving eigenlijk wel voldoende vinden. Lever je dus niet helemaal over aan Toyota, Subaru! Want alleen bij een onderscheidend aanbod weet een automerk de spotlights (of beter: het zonlicht) op zich gericht te krijgen.

Reageren is niet mogelijk.