Subaru zet eerste stap naar elektrisch rijden met Solterra

0

Subaru heeft zijn eerste volledig elektrische SUV onthuld. Het model werd samen met Toyota ontwikkeld. De Japanse autofabrikant toonde zijn Solterra, gebouwd op het nieuwe ‘e-Subaru Global platform’, tijdens een conferentie in Tokio.

Het platform, ontwikkeld in samenwerking met Toyota, is specifiek bestemd voor batterij elektrische auto’s. De Solterra zal vanaf medio volgend jaar worden verkocht in de Verenigde Staten, Canada, Europa, China en Japan, samen met Toyota’s zustermodel BZ4X. De voorwielaangedreven Solterra, die alleen bestemd is voor de thuismarkt en China, heeft een actieradius van 530 kilometer, terwijl de versie met vierwielaandrijving 460 km kan rijden op één acculading, aldus Subaru.

Subaru is niet de enige Japanse autofabrikant die allianties sluit met grotere rivalen om de once-in-a-lifetime verschuiving op de markt naar elektrische auto’s te kunnen overleven. Honda werkt samen met General Motors. Mitsubishi is voor haar toekomstige elektrische modellen afhankelijk van haar alliantiepartners Nissan en Renault. Mazda en Suzuki doen tegenwoordig zaken met Toyota.

In de Verenigde Staten, waar Subaru bijna 70 procent van zijn omzet vandaan haalt, heeft het congres vorige week een infrastructuurpakket van 1,2 biljoen dollar goedgekeurd. Dat moet de weg vrijmaken voor een toekomst van schone energie. “We hopen de samenwerking met Toyota te gebruiken om technologie en knowhow op te bouwen” totdat de wereld volledig verschuift naar batterij elektrische auto’s, zei de Chief Executive Officer van Subaru, Tomomi Nakamura (foto) tijdens de presentatie. “Uiteindelijk zullen wij met dit soort personenwagens gaan concurreren met andere autofabrikanten, waaronder Toyota”.

Nakamura zei dat elektrische auto’s vandaag nog steeds in hun kinderschoenen staan. Subaru zei begin 2020 dat het niet veel bewijs zag dat Amerikanen elektrische voertuigen of plug-in hybrides willen, maar nu probeert de automaker zijn marktaandeel in de VS toch te vergroten met dergelijke modellen. Volgens Bloomberg Intelligence had Subaru vorig jaar aldaar een marktaandeel van 4,2 procent, een stijging van 2 procent ten opzichte van 2011. De groei is vooral te danken aan de populariteit bij Amerikanen van de stoere modellen van het merk, zoals de XV, Forester en Outback.

Subaru zei vorig jaar dat het van plan is om tegen 2030 minimaal 40 procent van zijn wereldwijde verkoop te realiseren met (deels) elektrische auto’s, inclusief stekker hybride modellen. Om de ontwikkelingskosten te matigen, heeft het bedrijf in 2019 de kapitaalalliantie met Toyota verdiept. Het paar stelden eerder dit jaar gezamenlijk de nieuwe BRZ/GR86 sportwagens voor. Bij de ontwikkeling van Solterra bood Toyota haar internet knowhow en kennis op het gebied van elektromotoren aan, terwijl Subaru haar expertise qua vierwielaandrijving deelde.

Toyota bezit een vijfde van Subaru en heeft een belang van 5 procent in Mazda, dat van plan is om tegen 2025 minimaal 13 (deels) elektrische voertuigen op de markt te brengen, waaronder (stekker) hybride modellen die Toyota technologie aan boord zullen hebben. De wereldwijde chipcrisis is aan Subaru niet voorbijgegaan, waardoor de autofabrikant vorige week zijn verkoop- en winstprognose voor het hele jaar verlaagde vanwege een tekort aan onderdelen.

Reageren is niet mogelijk.