Europa herkeurt bedrieglijke stekker hybride auto’s

0

Dat er wat schort aan de meetmethode om het verbruik en de uitstoot van plug-in hybride auto’s wordt met de dag duidelijker. Dit type personenwagens haalt in de praktijk namelijk zelden of nooit het in de folder vermelde cijfer. Dat was voorheen ook het geval bij auto’s met (alleen) een benzine- of dieselmotor, maar de strengere WLTP norm zorgde er voor dat de opgegeven verbruikscijfers daarvan tegenwoordig min of meer realistisch zijn. Nu zijn de plug-in hybride auto’s aan de beurt.

Dat PHEV modellen de uitstoot van CO2 niet zoveel verminderen als in de folder staat, is inmiddels ook bij de Europese Unie bekend. Die wil daarom de meetmethode herzien, uiterlijk in 2025. Aanleiding voor de nieuwe berekeningswijze van het verbruik is een studie van de International Council for Clean Transportation (ICCT), een milieu denktank. Daarin wordt aangetoond dat de WLTP test niet de realiteit weergeeft. In de praktijk moeten PHEV modellen namelijk veel vaker een beroep doen op hun verbrandingsmotor dan de fabrikant beweerd.

De ICCT baseert naar stelling op de emissiegegevens van 100.000 PHEV auto’s waarover informatie is verzameld uit bronnen als leasewagen databases en brandstofverbruik websites van consumenten. Men ontdekte dat stekker hybride personenwagens minder vaak worden opgeladen en een kortere emissievrije actieradius hebben dan de WLTP cijfers suggereren. Peter Mock, de Europese directeur van de ICCT, noemt PHEV auto’s daarom “bedrieglijk”. Zijn stellingname volgt amper enkele weken nadat in een Zwitsers onderzoeksrapport vergelijkbare straffe taal te lezen was.

Een ambtenaar van de Europese Commissie bevestigt dat er in Brussel inmiddels overleg plaatsvindt over een wijziging van de meetmethode voor de uitstoot van CO2 door stekker hybride modellen, maar hij wil geen verdere details geven.

Reageren is niet mogelijk.