Exclusief: nieuwe Honda Civic Live

0

Honda maakt gebruik van de Lyon Motor Show om de nieuwe Civic te presenteren. Voor Autointernationaal een goede reden om de beursstand van Honda te bezoeken en om jou een eerste indruk te geven van deze 11de generatie, waarvoor de bestelboeken in juni open gaan en waarvan de leveringen eind september beginnen. Een toegangsbewijs gaat een kleine 35.000 euro kosten.

Dit jaar wordt de Civic 50. Een jubileum dat samenvalt met de lancering in Europa van de 11de generatie. Die is nu al meer dan 1 jaar op de markt in de Verenigde Staten (in sedan vorm), maar nu doet de rivaal van de Peugeot 308 en de Volkswagen Golf de Lyon Motor Show aan voor een Europese kennismaking. Autointernationaal maakte gebruik van de gelegenheid op elkaar op het evenement beter te leren kennen.

HondaCivicNieuwLive11

De nieuwe Civic zal worden aangeboden in 3 uitrusting niveaus. De hier getoonde tussen versie heet Sport. Het orderboek van de nieuwkomer zou in juni moeten openen. Het toegangsticket zou net iets minder dan 35.000 euro moeten kosten met een piek van rond de 42.000 euro voor de Advance versie. Honda is van plan om meer dan 65 procent van de Civic exemplaren in de meest luxe uitvoering te verkopen. De eerste leveringen moeten “aan het begin van de herfst” beginnen, zo verzekerde mij de importeur die de compacte middenklasser tijdens een zomerse roadshow aan het publiek zal voorstellen.

HondaCivicNieuwLive9

De Civic van de 11de generatie is in 4-deurs sedan vorm sinds het begin van de zomer van 2021 te koop in de Verenigde Staten. De 5-deurs hatchback versie van de Honda wordt niet meer geproduceerd in Groot-Brittannië, waar de fabriek in Swindon is gesloten, maar in Japan. De ontwerpers proberen echter nog steeds kopers op het Europese continent te verleiden. Zij wedden op een meer consensueel ontwerp, minder type ‘manga’. In dit kader kreeg de Civic nieuwe koplampen met adaptieve verlichting (afhankelijk van de uitvoering) en een lagere, langere motorkap. De grille staat erg verticaal. De vormgeving van de bumpers is veel soberder dan vroeger. Het moet gezegd worden dat de Japanner, die al niet klein was, met nog eens 3 cm is verlengd tot 4,55 meter. Een record in zijn C segment. De wielbasis nam met 3,5 cm toe, terwijl de hoogte met 2,5 cm werd verlaagd.

HondaCivicNieuwLive5

Deze nieuwe mix afmetingen mag dan optisch gezien voordelen hebben, er is in praktisch opzicht ook een keerzijde. Toegang tot de achterbank vereist het iets meer buigen van de wervelkolom dan normaal, en de hoofdruimte werd gereduceerd door de meer terugwijkende daklijn. Passagiers groter dan 1,75 meter zitten met hun hoofd tegen het dak. Jammer, vooral omdat de beenruimte erg correct is, zelfs wanneer de bestuurdersstoel maximaal is teruggeschoven. Maar met de beperkte hoofdruimte achterin verspeelt Honda de kans om de nieuwe Civic te positioneren als volwassen gezinsauto. Onbegrijpelijk! Hoewel de stoelen comfortabel zitten, vind ik het jammer dat de bank niet meer steun biedt.

HondaCivicNieuwLive4

De middenconsole heeft 2 ventilatieopeningen en 2 USB-poorten (alleen klassiek). Het koffervolume is niet geformaliseerd, maar zou in wezen hetzelfde moeten zijn als dat van de vorige generatie (420 liter, of 1.267 liter met de achterbank leuning neergeklapt). Houd er rekening mee dat de zitbank altijd in de 2/3-1/3 verhouding om klapt.

HondaCivicNieuwLive6

De kofferbodem is bijna helemaal vlak als de rugleuningen zijn omgeklapt. In tegenstelling tot sommige van zijn concurrenten installeerde Honda de extra batterij van het hybride systeem niet in de kofferbak. Dit gebeurt onder de achterbank, naast de brandstoftank. Dat is een prima oplossing om een ​​maximaal volume te garanderen.

HondaCivicNieuwLive12

HondaCivicNieuwLive13

HondaCivicNieuwLive14

Om het inladen te vergemakkelijken, heeft Honda de hoedenplank ‘afgeschaft’ door een stijve plank rechtstreeks aan de achterklep te bevestigen en door een flexibele intrekbare bagageafdekking te installeren ter hoogte van de rugleuningen van de bank.

HondaCivicNieuwLive7

Het kofferklep is voortaan van composiet vervaardigd. Doordat hij lichter is, is het mogelijk om alleen kleine scharnieren aan de bovenkant van de kofferbak toe te voegen. En om te voorkomen dat klanten het bedrog opmerken, zijn de cilinders speciaal geconfigureerd om meer weerstand te bieden.

HondaCivicNieuwLive18

Net als het exterieur heeft ook het dashboard aan soberheid gewonnen. Het is lager dan in het verleden om bestuurder en passagier beter zicht op de weg te bieden.

HondaCivicNieuwLive21

Honda is zelfs zo ver gegaan om de ruitenwissers aan de onderkant van de voorruit te verbergen en de buitenspiegels op de deuren te plaatsen om het zicht niet te belemmeren.

HondaCivicNieuwLive19

Achter het stuur biedt Honda niet automatisch digitale tellers (op een 10 inch display). Die zijn gereserveerd voor de high-end Advance afwerking. In het midden van het dashboard is een 9-inch touchscreen geplaatst. Het multimediasysteem (identiek aan dat van de recente HR-V) neemt een interface aan met een meer eigentijdse vormgeving, maar is vooral reactiever dan die van de oudere generatie.

HondaCivicNieuwLive2

Net daaronder installeerden de ontwerpers een grote horizontale strook met een honingraatpatroon. De ventilatieopeningen zijn daar subtiel achter verborgen. Hun openen/sluiten, evenals hun blaasrichting, wordt bediend door middel van een mini joystick. De afwerking en de kwaliteit van de interieurmaterialen leek mij beslist positief, ook al zou ik de aanwezigheid van meer schuim kunststoffen op prijs hebben gesteld.

HondaCivicNieuwLive15

Honda zegt vooral de hoeveelheid rammeltjes te hebben gereduceerd om het gevoel van kwaliteit te versterken.

HondaCivicNieuwLive17

De bedieningselementen van de airconditioning zijn teruggekeerd in de vorm van fysieke knoppen om de algehele ergonomie te verbeteren.

HondaCivicNieuwLive

Onderaan het dashboard lanceert Honda een inductielader van 2,5 A die geschikt is voor de grootste tot nu toe op de markt gebrachte iPhone (13 Pro Max). Deze uitrusting wordt (net als de draadloze Apple CarPlay en Android Auto systemen standaard aangeboden vanaf het middelste uitrusting niveau Sport.

HondaCivicNieuwLive8

Die is te herkennen aan zijn 18 inch velgen, zijn zijschorten, zijn zwarte spiegelkappen en zijn in carrosseriekleur gespoten diffuser. De Civic Sport heeft ook recht op gemengde bekleding in de vorm van een combinatie van stof en kunstleer. Het bovenste uitrusting niveau biedt alleen het kunstleer en profiteert daarnaast van elektrisch verstelbare stoelen, een Bose audiosysteem en een panoramisch dak.

HondaCivicNieuwLive16

Ter hoogte van de middenconsole heeft de Japanse fabrikant 2 bekerhouders geïntegreerd. De versnellingspook is identiek aan die van de CR-V en oogt daardoor beslist moderner. Hij werkt samen met de rij moduskiezer, die een nieuwe ‘Individual’ modus heeft om de eigen instellingen te configureren. Het aanbod aan rij hulpmiddelen wordt in de loop van de tijd steeds beter: binnen de rijbaan blijven werkt nu tot de Civic tot stilstand komt, terwijl de adaptieve cruisecontrol is verbeterd. Een centrale airbag en een andere voor de knieën maken het veiligheidspakket compleet.

HondaCivicNieuwLive20

Om beter te voldoen aan de in Europa geldende milieueisen, rust Honda de Civic uit met een nieuwe e:HEV hybride aandrijflijn. Net als bij de HR-V en de CR-V het geval is, is die op de aanwezigheid van 2 elektromotoren geënt. De ene dient als generator, de andere drijft de wielen aan. Hier wordt niet opgeladen via het lichtnet: er wordt alleen gebruik gemaakt van energie regeneratie tijdens het rijden en de actieradius is maximaal 2 of 3 kilometer. De lithium/ion batterij is geoptimaliseerd, van 60 cellen op de HR-V naar 72 op de compact. Het thermische gedeelte wordt niet langer toevertrouwd aan de 1.5 liter turbomotor maar aan een atmosferische 2,0 liter met directe injectie. Het cumulatieve vermogen piekt op 184 pk voor een koppel van 315 Nm. Honda heeft enkele officiële technische cijfers meegedeeld, zoals een verbruik van 4,7 liter per 100km en een CO2-uitstoot van 108 g/km.

HondaCivicNieuwLive22

 

 

Reageren is niet mogelijk.