Nieuwe Niro: eerste indruk aan boord van het populairste model van Kia

0

Hoe goed zijn nieuwe auto’s? Vaak wordt deze vraag beantwoord door een vergelijking te arrangeren met een of meer potentiële concurrenten. Maar in het geval van de Kia Niro heb in voor een andere aanpak gekozen. De nieuwe editie van de compacte cross-over van Niro wordt vergeleken met het model dat hij moet gaan vervangen.

Uiteindelijk is dat de beste manier om te beseffen dat er aan de Niro veel veranderd is. De tijgerneus grille staat nog steeds op het programma, maar bij de nieuwe editie van de Kia is het luchtrooster verfijnd en verbreed. Verder valt op dat de licht signatuur van de tweede generatie Niro zeer gedetailleerd is. Het profiel van de nieuwe editie veranderde minder dan de rest, maar dit neemt niet weg dat er duidelijke verschillen zichtbaar zijn. De uitsparing van de achterlichten van de tweede generatie Niro, in de vorm van een boemerang, herinnert aan de units van de Sportage, maar het is aan de voorkant waar deze vorm het meest opvalt. Verder is er sprake van minder glasoppervlak en een grotere carrosserie breedte. Daardoor oogt de nieuwe Niro sportiever. Al met al heeft hij een veel assertieve uitstraling dan zijn voorganger. Maar of de Niro daarmee ook breder publiek kan aanspreken, zal de tijd leren.

KiaNiroNieuwKennismaking7

De Kia Niro is tegenwoordig gewoon de ster van Kia. Ook al weet de jongste Sportage sinds het begin van het jaar ook veel aandacht te trekken en wist de EV6 de prestigieuze Auto van het Jaar verkiezing te winnen, hun meer bescheiden, kleinere broertje zou zijn status als populairste model van het Koreaanse merk dat hij vorig jaar had dit jaar moeten kunnen bestendigen. Ook als wij naar de verkoopprestaties van de Niro kijken buiten het Kia gamma, verdient de sympathieke Koreaan veel respect. Hij heeft namelijk Volkswagen, zowel in Nederland als op Europees niveau de traditionele marktleider, in het defensief weten te drukken. Kortom, uitstekende resultaten voor een model dat aan het einde van haar carrière was beland!

KiaNiroNieuwKennismaking11

Het belangrijkste voordeel van de eerste generatie Niro is dat hij de goede smaak had om beschikbaar te zijn in hybride, plug-in hybride en volledig elektrische vorm. Dat geeft een auto tegenwoordig sowieso een redelijke voorsprong. Bovendien kan de Niro, in tegenstelling tot zijn neef van Hyundai, de Ioniq, die rond dezelfde tijd werd uitgebracht en die dezelfde ruime keuze aan motoren biedt, met een beetje goede wil als SUV worden bestempeld. Dat is, onnodig te zeggen, een belangrijk pluspunt want het publiek houdt daar vandaag de dag van, en dat is waarom hij meer succes had dan de Hyundai Ioniq. Hoewel het basisrecept voor de nieuwe Niro ongeveer hetzelfde is als dat van zijn voorganger met 2 hybride smaken (met of zonder stekker) en zero emissie (die overigens niet langer e-Niro maar Niro EV zou moeten heten), had Kia er tevreden mee kunnen zijn om het ontwerp een beetje bij te werken, want wat heeft het voor zin om een ​​winnende formule te veranderen? Echter, de tweede generatie Niro heeft niets meer te maken met de auto die hij vervangt. Maar betekent dit ook dat hij van de gelegenheid gebruik heeft gemaakt om zichzelf te verbeteren?

KiaNiroNieuwKennismaking8

De eerste indruk is dat wij hier nog steeds te maken hebben met een compacte cross-over annex SUV. Daar waar de vorige Niro een nogal conventionele uitstraling had, vrij klassiek om eerlijk te zijn, wil de nieuwkomer minder conservatief, een beetje excentrieker en assertiever zijn, zoals de nieuwste producties van het merk, de EV6 en de Sportage. Dat kan je leuk of niet leuk vinden, maar je kunt het de nieuwe Niro niet kwalijk nemen dat hij mensen niet langer onverschillig laat.

KiaNiroNieuwKennismaking12

Laten we niet stilstaan ​​bij de stijl waar ik in het verleden al commentaar op heb gegeven. Merk op dat de contrasterende C stijl beschikbaar is vanaf het tweede uitrustingsniveau (er zijn er 3 in totaal, namelijk ComfortLine, DynamicLine en DynamicPlusLine terwijl er tijdelijk ook een Launch Edition is). Dit type carrosseriedecoratie kan alleen worden gekozen in combinatie met 3 kleuren: het zeegroen van het model uit de fotoserie, parelwit of blauw.

KiaNiroNieuwKennismaking13

Inmiddels is er iets meer bekend over de stilistische verschillen die de elektrische versie, de Niro EV dus, onderscheidt van de thermische versies (hybride en oplaadbare hybride). Aan de voorkant is hij herkenbaar aan zijn volledig 2-kleurige grille, terwijl de oplaadaansluiting naar het midden migreerde, net onder het merklogo. De wielkasten en deurlijsten hebben een specifieke kleur Comet Grey. Tot slot kunnen er alleen 17 velgen gekozen worden (er is ook keuze uit 16 of 18 inch exemplaren bij de Niro HEV en PHEV).

KiaNiroNieuwKennismaking

Een kleine herinnering aan de afmetingen: met 6,5 cm meer lengte (4,42 meter), een 2,5 cm toegenomen breedte (1,81 meter) en slechts 1 cm hoger (1,55 meter), blijft de Niro relatief compact in het SUV C segment. Niettemin, met een wielbasis die ook iets groter werd (2,72 meter, een winst van 2 centimeter) en verfijnde voorstoelen in vergelijking met het vorige model, kondigt Kia een toename van de beenruimte aan van 4,4 centimeter, wat niet niets is. Hij lijkt inderdaad ruimer dan zijn voorganger. Of het nu in de breedte of in de lengte is, er is voldoende ruimte en de verstelbare rugleuning van de achterbank maakt de zithouding zeer ontspannend. Daarnaast zijn er een aantal aardige kleine details, zoals USB-C aansluitingen die in de rugleuning van de voorstoelen zijn geïntegreerd.

KiaNiroNieuwKennismaking6

Kortom, het is niet nodig om voor de Sportage te kiezen, behalve misschien als jij meer kofferruimte nodig hebt. De Sportage heeft namelijk capaciteit voor 526 à 587 liter aan bagage, afhankelijk van de gekozen versie. Bij de Niro zijn deze waarden veel lager. De plug-in hybride versie zou op dit gebied het minst bedeeld zijn met slechts 348 liter. De situatie is veel beter bij de HEV uitvoering, die 451 liter aan koffers kan slikken, en de Niro EV die van zijn kant schermt met 475 liter. Ah ja, dat is nog niet alles, dat was bij de oude e-Niro niet het geval, de zero emissie variant profiteert van een extra ‘kofferbak’ (frunk) van 20 liter onder de ‘motorkap’. Een klein handschoenenkastje, zo je wilt, maar alle kleine beetjes helpen natuurlijk.

KiaNiroNieuwKennismaking5

 

Een sprong naar de moderniteit

Terug naar de voorstoelen. Eigenaren van de huidige Niro zullen een beetje verbaasd zijn over de omvang van de veranderingen die zich ook daar hebben voorgedaan. Dat geldt wat minder voor degenen die bekend zijn met de nieuwste Kia noviteiten. We vinden het 2-spaaks stuurwiel dat geïntroduceerd werd op de EV6, evenals dezelfde digitale omgeving, die ook werd overgenomen door de Sportage, met een licht gebogen dubbel scherm dat zich horizontaal uitstrekt op een Mercedes (of BMW) manier. Aan de ene kant is er het digitale instrumentarium (4,2 of 10,25 inch) en aan de andere kant het touchscreen (8 of 10,25 inch). Net als bij zijn Kia broers, of zoals bij de Peugeot 308, is er ook een touch paneel waar je je eigen sneltoetsen kunt kiezen, zoals de airconditioning. Het is modern en origineel, maar het vervangt de fysieke aansturing niet echt.

KiaNiroNieuwKennismaking3

De interieurpresentatie van de Niro is volledig nieuw. Het design van de cockpit is geïnspireerd door dat van de EV6 en Sportage. Dat zijn een 2-tal andere recente Kia modellen. Het 2-spaaks stuur van de EV6 en Sportage vinden we terug in de nieuwe Niro. Verder valt op dat het touchscreen in het dashboard licht gebogen is. Het interieur van de nieuwe Niro mist kleur, maar met decoratie strips in een contrasterende tint heeft Kia al te veel saaiheid proberen te voorkomen. De ruimte achterin van de nieuwe Niro SUV is royaal en de rugleuning van de bank kan in diverse standen worden gezet.

KiaNiroNieuwKennismaking2

De kwaliteit is redelijk goed, de montage is netjes, je voelt je snel op jouw gemak in de nieuwe Niro en de bediening is relatief eenvoudig. Slechts een kleine valse noot: het interieur was een beetje donker op het model dat ik tot mijn beschikking had. Maar een ook beschikbare grijstint kan het interieur opvrolijken. Per saldo zal de cockpit van de nieuwe Niro zal eigenaren van het oude model verrassen, maar niet die van de EV6 of de nieuwe Sportage.

KiaNiroNieuwKennismaking4

Bij dit eerste contact laat de nieuwe Niro een vrij positieve indruk achter. Niet iedereen houdt misschien van de stilistische keuzes die Kia gemaakt heeft, maar het valt niet te ontkennen dat het model aan persoonlijkheid gewonnen heeft. De nieuwe Niro is goed gebouwd, heeft een voldoende ruim interieur (de kofferbak is een ander verhaal) en kan nog altijd rekenen op dezelfde ruime keuze aan geëlektrificeerde motoren. Er zijn niet al te veel veranderingen als het gaat om de stekkerloze hybride met zijn 141 pk. Nieuw is echter de oplaadbare versie die in totaal 42 pk wint en nu 183 pk sterk is. Het is vooral de elektromotor die aan vermogen wint en 84 pk levert tegen 61 pk voorheen, maar aan het thermische gedeelte veranderde er niets aangezien dat nog steeds dezelfde 4 cilinder 1.6 benzinemotor van 105 pk is die hij deelt met de gewone hybride. Maar onder de streep is de Niro PHEV dus krachtiger en profiteert hij ook van een batterij met een hogere capaciteit (11,1 kWh), waarmee hij volgens de eerste cijfers van Kia ongeveer 65 km zou kunnen rijden in emissievrije modus.

KiaNiroNieuwKennismaking9

De e-Niro …uhm, sorry…, de Niro EV heeft nog steeds een motor van 204 pk en de batterijcapaciteit verandert niet met 64 kWh. de Koreaanse fabrikant kondigt niettemin een zeer lichte toename van de actieradius aan: van 451 km naar 463 km in de gecombineerde cyclus. Die winst is mooi meegenomen, maar vergroting van het rij bereik stond niet bovenaan het wensenlijstje omdat de oude elektrische Niro het op dit punt al goed deed.

KiaNiroNieuwKennismaking14

Inmiddels zijn de prijzen bekend van de nieuwe Niro en die zijn zeer schappelijk, in die zin dat de tarieven de bestaande klanten niet de gordijnen in zullen jagen. Alle kans dus dat de nieuwe editie het minstens zo goed gaat doen in de verkoopstatistieken als de eerste generatie, ook al is de concurrentie formidabeler dan ooit. Hij zal in hybride vorm mei bij de dealers arriveren. Voor de Niro EV zal men moeten wachten tot september .

Reageren is niet mogelijk.