Discutabel: Toyota Yaris Cross uitgeroepen tot World Urban Car of the Year

0

De Toyota Yaris Cross is verkozen tot World Urban Car van 2022. De SUV voor het B segment was de favoriet van de in de World Car Awards jury, bestaande uit 102 autojournalisten uit 33 landen.

De Yaris Cross werd afgelopen jaar geïntroduceerd en het moet gezegd worden: hij is direct een verkoopsucces. Maar dat maakt hem nog niet automatisch een goede auto. En dus kunnen er kanttekeningen geplaatst worden bij de verkiezing tot World Urban Car van 2022. Toyota stelt dat de Yaris Cross is ontworpen en ontwikkeld voor de Europese markt. Maar waarom heeft hij dan zo weinig beenruimte achterin? Je kan je serieus afvragen of bovengenoemde jury überhaupt wel in de Yaris Cross heeft gezeten, want die heeft alleen oog voor de compacte afmetingen van het model, zonder naar de keerzijde daarvan te kijken.

De jury heeft daarnaast lof voor het gunstige brandstofverbruik (terecht) en voor het feit dat “de auto oogt en rijdt als een echte SUV”. Maar hoe definieer je dat laatste aspect? Een voelbaar hoog zwaartepunt? Als dat zo is, dan is het juist geen aanprijzing. Feit is dat de Yaris Cross tot nu toe nog maar weinig vergelijkingstest heeft weten te winnen. Dat komt ook door de brommerige motor. Maar blijkbaar zijn zowel de jury als het grote publiek blind voor deze negatieve eigenschappen en is er alleen oog voor het guitige uiterlijk van de Toyota. Dat de consument daar voor valt, is begrijpelijk maar van een jury mag je een iets kritischere houding verwachting.

“De Toyota Yaris Cross is breed en toch compact, staat op grote wielen en heeft een hoge zitpositie. Kortom, een krachtige verschijning met goed zicht rondom”, aldus de jury. Takatomo Suzuki, chief engineer bij de Toyota Motor Corporation, zegt over de uitverkiezing: “We zijn vereerd met de onderscheiding ‘World Urban Car’. Onze basis is altijd geweest om goede compacte auto’s te maken. Deze filosofie leidde ons om de Yaris Cross te ontwikkelen als een compacte auto met een ruime laadruimte en bruikbaarheid, evenals voldoende vermogen en een gunstig brandstofverbruik. We zullen deze prijs als motivatie gebruiken, terwijl we auto’s blijven ontwikkelen van hoge kwaliteit die aan de behoeften van onze klanten kunnen voldoen”.

Prachtige PR praat, maar per saldo mag je hopen dat Toyota de volgende keer beter zijn best doet bij het ontwikkelen van een nieuwe auto. Helemaal als het betreffende model specifiek voor Europa is bestemd.

Reageren is niet mogelijk.