Eindelijk is hij er: de BMW M3 Touring

0

De M divisie van BMW voegt een nieuwe carrosserievariant toe aan de line-up van high performance modellen in de premium middenklasse. De eerste M3 Touring ooit combineert volgens de makers authentiek autosportgevoel met een onderscheidend karakter en vele praktische kwaliteiten. De aandrijftechnologie is reeds bekend van de Competition versie van zowel de M3 Sedan als van de M4 reeks. Dit betekent dat een 510 pk sterke 6 cilinder lijnmotor met M TwinPower Turbo technologie wordt gecombineerd met een 8-traps M Steptronic transmissie (voorzien van Drivelogic) en M xDrive vierwielaandrijving. Het nieuwe M model is dan ook exclusief leverbaar als BMW M3 Competition Touring (met M xDrive).

De M3 Touring profiteert van de laatste modificaties die BMW heeft doorgevoerd bij de 3-serie. Voor wat betreft het interieur betekent dit dat het nieuwe iDrive systeem en het Curved Display standaard aanwezig zijn. De M3 Touring beleeft zijn wereldpremière tijdens het Goodwood Festival of Speed, eind deze maand. De orderboeken openen in september 2022, gevolgd door de marktintroductie en productiestart in november. De M3 Touring wordt net als de M3 Sedan geproduceerd in de BMW Group fabriek in München.

BMWm3Touring4

Volgens BMW combineert de M3 Touring de traditionele M belofte (dynamische flair, wendbaarheid en precisie) met praktische eigenschappen en dagelijkse inzetbaarheid. In het bijzonder opvallend zijn de verticale BMW nierengrille zonder omlijsting, de grote luchtinlaten aan de zijkant, de krachtig gevormde wielkuipen en de prominente, verbreedde  dorpels. Samen met de extra elementen van de voor- en achterbumper vormen de die een hoogglans zwarte lijn rond de auto. Andere kenmerken zijn de M kieuwen in de voorste panelen en de in de achterbumper geïntegreerde dubbele uitlaat eindpijpen links en rechts. Ongeacht de gekozen carrosseriekleur is het dak van de M3 Touring uitgevoerd in hoogglans zwart. Het eveneens standaard dak draagsysteem en de modelspecifieke dakspoiler zijn uitgevoerd in dezelfde kleur. Optioneel is het dak uit te voeren in de kleur van de carrosserie. Eveneens optioneel is het M Carbon exterieur pakket.

BMWm3Touring10

De Competition modellen van de M3 en M4 beschikken niet alleen over een vermogen van 510 pk, maar ook over een maximaal koppel van 650 Nm. De koel- en oliesystemen zijn ontworpen voor de extreem sterke krachten die vrijkomen op het circuit. Het M specifieke uitlaatsysteem met elektronisch aangestuurde kleppen genereert een karakteristieke soundtrack die de rij beleving een extra laag geeft. De motor is gekoppeld aan een 8-traps M Steptronic transmissie met Drivelogic, die is voorzien van 3 schakelprogramma’s en ook bediend kan worden met de schakel peddels aan het stuurwiel. Het vermogen van de motor wordt op de weg overgebracht door de M xDrive vierwielaandrijving, die samenwerkt met het Actieve M Differentieel op de achteras. De verdeling van het vermogen over de wielen wordt aangepast op de situatie, zodat de M3 Touring volgens BMW altijd over optimale tractie, dynamiek en stabiliteit beschikt. De acceleratie van 0 naar 100 km/u duurt 3,6 seconden. Met het M Driver’s Pack wordt de topsnelheid verhoogd van 250 km/u naar 280 km/u. Naast de reguliere 4WD instelling kan de bestuurder via het Setup menu ook kiezen voor 4WD Sport. Dan legt de M xDrive vierwielaandrijving nog meer de nadruk op de achterwielen voor een nog intensere rij beleving. Het uitschakelen van het DSC (Dynamische Stabiliteits Controle) zorgt voor de 2WD modus, ofwel pure achterwielaandrijving.

BMWm3Touring9

De onderstel technologie is volgens BMW afgestemd op zowel de krachtige prestaties van de aandrijflijn als het specifieke concept van de M3 Touring. Dat zou moeten zorgen voor een ideale balans tussen sportieve prestaties en hoogstaand rijcomfort, of het nu gaat om dagelijkse ritten of een lange reis. Tijdens intensieve tests op circuits, buitenwegen en in stedelijke omgeving zegt BMW tot op detailniveau aandacht besteed te hebben aan een optimale afstemming. De hoge torsiestijfheid van de carrosserie zorgt voor meer dynamiek, wendbaarheid en precisie; eigenschappen die worden versterkt door modelspecifieke verstevigingen in de bodem van de auto en laadruimte. Een Adaptief M Onderstel met elektronisch aangestuurde schokdempers en M Servotronic besturing met variabele verhouding zijn standaard op de M3 Touring. Het geïntegreerde remsysteem heeft 2 instellingen voor het pedaalgevoel. Optioneel zijn M Carbon keramische remmen als alternatief voor het M Compound remsysteem. Standaard zijn gesmede lichtmetalen M wielen van 19 inch (voor) en 20 inch (achter); optioneel kunnen die worden voorzien van circuit banden. Bij het DSC systeem is de tractiecontrole geïntegreerd in de aansturingseenheid van de motor. Behalve van M Dynamic Mode is de M3 Touring ook standaard voorzien van M Traction Control. In de 2WD modus van de M xDrive vierwielaandrijving kan de bestuurder het ingrijpen van de tractiecontrole in tien fasen beperken en volgens BMW zo zorgeloos de fysieke grens van de remmen op het circuit opzoeken.

BMWm3Touring14

Zoals gezegd is het Curved Display standaard. Het volledig digitale scherm bestaat uit een 12,3 inch informatiescherm en een 14,9 inch touchscreen. Beide zijn geplaatst achter één gebogen glazen paneel dat naar de bestuurder is gericht. Het display achter het stuurwiel toont alle voor het rijden relevante informatie met nieuwe graphics in een M kenmerkende stijl. M specifieke widgets met informatie over de instellingen van de BMW en de conditie van de banden zijn te zien op het thuisscherm van het touchscreen. Een Head-Up display met M specifieke weergave is optioneel leverbaar.

BMWm3Touring11

Elektrisch instelbare M Sportstoelen met geheugenfunctie, stoelverwarming en Merino lederen bekleding behoren tot de standaarduitrusting van de M3 Touring. De optionele M Carbon kuipstoelen voor bestuurder en voorpassagier bieden volgens BMW een unieke combinatie van autosportgevoel, lichtgewicht design, hoogwaardig vakmanschap en comfort voor lange afstanden. Het gebruik van met koolstofvezel versterkte kunststof (CFRP) in de structurele elementen van het zitvlak en de rugleuning zorgt samen met de uitsneden in de wangen en onder de hoofdsteunen voor een gewichtsbesparing van 9,6 kg ten opzichte van de standaard M Sportstoelen.

BMWm3Touring12

Achter in de M3 Touring bevinden zich 3 volwaardige zitplaatsen, al is daarmee niet gezegd dat ook even zo veel volwassenen comfortabel kunnen meereizen achterin deze BMW. De rugleuning van de achterbank is in de verhouding 40:20:40 neerklapbaar. Door de achterbank geheel of in delen neer te klappen is de bagageruimte naar wens uit te breiden van 500 naar maximaal 1.510 liter. Zowel automatische achterklep bediening als een separaat te openen achterruit zijn standaard. Een opbergvak onder de bagageruimte biedt plaats aan de afdekking voor de bagageruimte en het afscheiding net. Optioneel zijn antisliprails die automatisch uit de bagageruimte vloer omhoogkomen. Deze voorkomen dat bagage begint te schuiven als de M3 Touring op zijn staart wordt getrapt.

BMWm3Touring13

Standaard zorgen 3-zone automatische airconditioning, de Live Cockpit Plus met BMW Maps navigatiesysteem, ambiance verlichting, het hifi audiosysteem en het spiegelpakket voor meer comfort aan boord van de M3 Touring. Ook is er een ruime keuze uit geautomatiseerde rij- en parkeersystemen. Approach Control Warning, weergave van snelheidslimieten en inhaalverboden, Lane Departure Warning, en Park Distance Control zijn alle standaard. Optioneel zijn onder meer de Driving Assistant Professional met Steering and Lane Control Assistant, Active Cruise Control met Stop & Go functie, herkenning van verkeerslichten, Active Navigation en de Parking Assistant met Reversing Assistant (achteruitrijassistent). Het M specifieke bedieningssysteem omvat de Setup knop, die direct toegang biedt tot de instellingen voor de motor, het onderstel, de besturing, het remsysteem en de M xDrive vierwielaandrijving. Via de M toetsen op het stuurwiel zijn twee algemene voertuiginstellingen op te slaan en op te roepen. Naast M Traction Control behoort ook M Drive Professional tot de standaarduitrusting, inclusief M Drift Analyser en M Laptimer. Met de M Mode knop op de middenconsole is de mate van reactie van de bestuurdersassistentiesystemen en de inhoud van het informatiedisplay en het Head-Up display in te stellen. Ook biedt de M3 Touring keuze uit de instellingen Road, Sport en Track.

BMWm3Touring6

De nieuwste generatie iDrive in de M3 Touring is gebaseerd op BMW Operating System 8 en is samen met de BMW Intelligent Personal Assistant en het Curved Display ontworpen voor een intuïtieve interactie tussen bestuurder en BMW. De bediening verloopt via natuurlijke spraak en aanraking. Het nieuwe iDrive biedt ook mogelijkheden voor personalisatie, via het BMW ID, en de My BMW App. Ook Smartphone Integratie met Apple CarPlay en Android Auto behoort tot de standaarduitrusting. Een antennesysteem geschikt voor 5G zorgt voor optimale connectiviteit aan boord.

BMWm3Touring7

Reageren is niet mogelijk.