Nieuwe Citroën C3 Aircross komt in 2024

0

De volgende generatie van de Citroën C3 Aircross komt in 2024 op de markt. Er zullen grote veranderingen worden aangebracht aan deze ‘urban SUV’ om hem gemakkelijker aan de emissienormen te laten voldoen en om de overgang naar volledig elektrische aandrijving te vergemakkelijken.

De toekomstige C3 Aircross wordt een wereldauto. Hij zal in India, Zuid-Amerika en Europa worden verkocht met verschillende kenmerken, afhankelijk van de doelgroep op de betreffende markt. De huidige C3 Aircross is het derde meest geproduceerde model ter wereld van de Franse fabrikant. Er staat dus veel op het spel voor Citroën. De vervanging van deze ‘urban SUV’ eist momenteel samen met de ontwikkeling van de opvolger van de C3 (komt eind 2013) alle aandacht op van het merk met de chevrons.

Gepland voor het jaar 2024, zal de C3 Aircross aanzienlijke wijzigingen ondergaan ten opzichte van het huidige model. Allereerst neemt de ‘urban SUV’ het e-CMP platform van onder andere de Peugeot 208 over. Deze architectuur zal ook onder de nieuwe Citroën C3 te vinden zijn die in 2023 op de markt komt. Voor de C3 Aircross heeft Citroën een verlengde versie van het platform in petto, waarschijnlijk dezelfde groottevariant die Peugeot gebruikt voor de 2008. De huidige C3 Aircross wordt namelijk nogal bekritiseerd vanwege de beperkte ruimte achterin. Dat laat Citroën zich niet nog een keer zeggen. Dus de toekomstige C3 Aircross groeit van 4,16 meter naar circa 4,30 meter. Daartoe krijgt hij ook een grotere wielbasis. De nieuwe editie zal dus dichter bij de C5 Aircross worden gepositioneerd en van dit Citroën model zal hij enkele stijlelementen overnemen waardoor hij gaat ogen als ‘het kleine broertje van’.

Dankzij het gebruik van de moderne technische basis van het5 e-CMP platform, zal de C3 Aircross onder de motorkap plaats bieden aan verbrandingsmotoren en elektrische varianten daarvan. De batterijen die voor de levering van stroom zorg moeten dragen, zullen in de vloer worden geplaatst om zo een ​​laag zwaartepunt te behouden. Daardoor vindt er geen aantasting van de rijeigenschappen, de interieurruimte en/of het kofferbak volume plaats. Tegen de tijd dat de nieuwe C3 Aircross op de markt komt, heeft het moederbedrijf (voorheen Peugeot SA, nu Stellantis) eindelijk micro hybridisatie voor de 1.2 PureTech benzinemotor klaar. De volledig elektrische variant van de ‘urban SUV’ komt in 2 smaken op de markt. Naast een versie met de bekende 136 pk sterke elektromotor (waarmee de eigen ë-C4, de Peugeot e-208, de Peugeot e-2008, de DS 3 Crossback E-Tense, de Opel Corsa-e en de Opel Mokka-e) al zijn uitgerust), kunnen wij ook een minder krachtige uitvoering (100 pk) verwachten voor het toekomstige ​​instapmodel. Citroën wil deze versie van de ë-C3 Aircross voor minder dan 30.000 euro gaan aanbieden.

De nieuwe Citroën C3 Aircross zal worden geproduceerd in de PSA fabriek in Trnava in Slowakije (de huidige editie ziet in Zaragoza in Spanje het levenslicht). Daar zal ook de nieuwe C3 die gepland staat voor 2023 van de band rillen. Net als bij de huidige C3 en C3 Aircross modellen zal de designstijl van deze 2 auto’s goed gedifferentieerd zijn. De C3 Aircross zal ook worden geassembleerd in Zuid-Amerika (waar hij zal worden uitgerust met motoren die op ethanol draaien) en in India, waar een versie met 7 zitplaatsen op de planning staat. Dat is een specifiek model dat exclusief gereserveerd is voor dit Aziatische land. De 7-persoons versie zal hier niet worden verkocht, ondanks het Citroën er de Dacia Jogger prima mee zou kunnen beconcurreren.

De nieuwe C3 zal veel onderdelen delen met de C3 Aircross aangezien beide modellen in dezelfde fabriek in Slowakije geassembleerd gaan worden. Zoals gezegd zal de productie van de ‘urban SUV’ in Spanje niet worden gecontinueerd. Aldaar loopt de huidige editie van de C3 Aircross naast de Opel Crossland van de band. Dat kan omdat zij onderhuids veel componenten delen. De opvolgers zullen meer van elkaar gaan verschillen, ondanks dat het e-EMP onderstel in de basis identiek zal zijn. Opel kiest er voor om de nieuwe Crossland niet te veel te laten groeien en om dit model alleen in elektrische vorm aan te gaan bieden. Voor 2 andere compacte SUV modellen uit Stellantis stal, de DS 3 Crossback en de Peugeot 2008, is eerst nog een facelift gepland. Zij zullen in 2023 / 2024 gezelschap krijgen van de nieuwe familieleden Alfa Romeo Brennero (werktitel; niet de definitieve naam), een equivalent model van Fiat (komt half onder de 500X in het gamma) en de ‘Baby Jeep’ die de rol van benjamin van de Renegade overneemt.

 

Reageren is niet mogelijk.