Eindelijk is hij er: de nieuwe Honda Civic Type R

0

Al sinds mensenheugenis (nou ja, 25 jaar) is de Civic reeks niet compleet zonder een Type R uitvoering. Dus ook de nieuwe, 11de generatie wordt leverbaar in een extra hete variant. Die heeft net als zijn voorgangers voorwielaandrijving en een handbak, maar oogt wel minder spectaculair.

Honda draagt sportieve auto’s een warm hart toe. Dat weten wij al sinds de S360 uit 1962. Die evolueerde tot S800 en je zou kunnen zeggen dat de S2000 uit 1999 daar de spirituele opvolger van was. Ferrari kreeg een koekje van eigen deeg gepresenteerd in de vorm van de NSX en voor het grote(re) publiek lanceerde Honda de Civic Type R. Die geldt als een van de beste hete hatchbacks in zijn klasse en is daarmee een enorme imagobouwer. Logisch dus dat Honda met een vervolg komt, ook al zijn de dagen van dit soort modellen met verbrandingsmotor geteld.

HondaCivicTypeR2023b

Net zoals de 2 vorige generaties wordt ook de nieuwe Civic Type R aangedreven door de vertrouwde 2,0 liter grote turbobenzine 4 cilinder met merk karakteristieke VTEC technologie. Die zogeheten K20 motor geeft zijn vermogen via een mechanisch sper differentieel en een handgeschakelde 6 versnellingsbak aan de voorwielen door. Honda zegt de rev-matching eigenschappen van de transmissie verbeterd te hebben waardoor er voortaan sneller geschakeld kan worden.

Honda meldt ook dat de turbomotor van de nieuwe Civic Type R krachtiger is geworden, maar houdt de precieze specificaties nog even onder de pet. Het betekent in ieder geval meer dan 320 pk. Of ook het maximum koppel (400 Nm bij zijn voorganger) is toegenomen, blijft nog even koffiedik kijken. Van hybride technologie zoals bij de andere modellen uit het Europese gamma van Honda is geen sprake. Wel is er aan de turbo gewerkt: die is voortaan compacter, kreeg een andere behuizing en telt nu meer schoepen.

HondaCivicTypeR2023d

De nieuwe Civic Type R is niet alleen krachtiger dan zijn voorganger, maar zou ook iets leniger zijn geworden. Honda treedt hierover niet in detail, maar meldt wel dat de carrosserie “erg licht” en “erg stijf” is. Verder zou de rijdynamiek naar een hoger plan zijn getild met “verbeteringen aan zowel de besturing als de ophanging”. Op de foto’s is te zien dat de nieuwe Civic Type R kleinere, maar bredere velgen heeft gekregen (19 inch in de plaats van 20 inch, met Michelin Pilot Sport 4S banden in de maat 265/30) en andere Brembo remmen. Deze ingrepen hebben er toe geleid dat hij op het circuit van Suzuka een kleine seconde sneller is dan zijn voorganger.

De 2 vorige edities van de Civic Type R hadden een agressieve Stormtrooper look, met een hongerig naar koellucht happende muil, allerlei al dan niet noodzakelijke ventilatiesleuven en agressief ogende spoilers. De 11de generatie oogt een stuk braver en daarmee ook minder futuristisch. Toch heeft de carrosserie van de doordeweekse uitvoering van de Civic (met hybride aandrijflijn) een heleboel modificaties ondergaan, variërend van aangepaste voorbumper, een hertekende motorkap tot de montage van een achtervleugel. Onder de achterbumper, in het midden van de diffusor, zien we net als bij zijn voorganger 3 uitlaatpijpen. Honda presenteert de nieuwe Civic Type R in het onvermijdelijke Championship White, maar men zal de hete Japanse krijger straks ook in andere kleuren kunnen bestellen. Het gaat daarbij om Rallye Red, Racing Blue Pearl, Crystal Black Pearl en Sonic Grey Pearl. De velgen (die ook minder ‘in your face’ zijn geworden) zijn altijd zwarte van kleur en dat geldt ook voor diverse koetswerkdetails.

HondaCivicTypeR2023c

Het interieur van de Civic werd in het kader van de Type R behandeling overgoten met een sportief sausje. Het sportstuur is met leder bekleed, terwijl de deurpanelen voorzien zijn van Alcantara. Voor de sportstoelen koos Honda voor suède. Al met al is er sprake van een erg Japanse, historisch verantwoorde combinatie van zwart en felrood. In de rij modus R+ krijgt het digitale instrumentarium een andere lay-out met weergave van data die handig zijn bij circuitgebruik. Via de LogR functie kan de bestuurder een heleboel gegevens monitoren en opslaan. De gepolijste aluminium versnellingspook is het enige dat van de vorige Civic Type R werd overgenomen. Het typeplaatje waarop het productienummer van de auto op staat, zit voortaan niet achter de pook, maar heeft een prominentere plek gekregen vlak boven het dashboardkastje.

In tegenstelling tot de Toyota GR Corolla komt de nieuwe Honda Civic Type R wel naar Europa. De eerste leveringen worden begin van 2023 verwacht. Prijzen zijn er nog niet, maar een instaptarief onder de 60 mille ziet er vanwege ons BPM stelsel waarschijnlijk niet in. Maar een imagobouwer mag wat kosten, toch?

 

 

Reageren is niet mogelijk.