Subaru heeft succes met Eyesight

0

Subaru heeft inmiddels 5 miljoen auto’s met het rijhulpsysteem EyeSight verkocht. Deze mijlpaal werd ruim 14 jaar nadat het systeem in mei 2008 in Japan werd geïntroduceerd bereikt.

EyeSight gebruikt stereocamera technologie voor rijhulpfuncties zoals adaptieve cruise control en pre-collision braking. Het systeem detecteert niet alleen auto’s, maar ook voetgangers, fietsers en motorrijders. Momenteel is 91 procent van alle auto’s die door Subaru wereldwijd worden verkocht, voorzien van EyeSight. “Dankzij de uitstekende herkenningscapaciteit van de stereocamera technologie heeft EyeSight wereldwijd steeds de hoogste beoordelingen gekregen na tests van onafhankelijke instanties. EyeSight heeft door de jaren heen een belangrijke bijdrage geleverd aan het verbeteren van Subaru’s prestaties op het gebied van preventieve veiligheid”, aldus de importeur in een verklaring.

Subaru Levorg eyesight dashboard

Uit onderzoek van Subaru, op basis van gegevens van het Japanse Institute for Traffic Accident Research and Data Analysis (ITARDA), blijkt dat het ongevalspercentage van met EyeSight uitgeruste modellen in Japan slechts 0,06 bedraagt. Een ander onderzoek, uitgevoerd door het Amerikaanse Insurance Institute for Highway Safety (IIHS), toont aan dat het systeem in de VS heeft gezorgd voor een vermindering van kop-staart aanrijding waarbij sprake was van letsel met 85 procent.

Subaru Levorg eyesight navigatie in de voorruit

Subaru heeft in Japan het meer geavanceerde rijhulpsysteem EyeSight X geïntroduceerd. Dankzij de nieuwe stereocamera, gecombineerd met 4 radars in de bumpers, een nieuw ontwikkelde high-definition kaart, een voertuig locator en andere geavanceerde technologieën, biedt EyeSight X volgens de importeur uitgebreide functies zoals hulp bij rijstrookwissels, snelheidscontrole voordat een bocht wordt genomen, en hands-off rijden in files. Ook kan de verbeterde versie wegmarkeringen die gedeeltelijk door sneeuw zijn verborgen detecteren. Uiterlijk 2025 moet Eyesight X voor Europa beschikbaar zijn.

Subaru Levorg eyesight test

Subaru’s EyeSight technologie maakt dus geen gebruik van lidar. Het Japanse merk geeft er de voorkeur aan zich te baseren op beeldanalyse van camera’s omdat dit betrouwbaarder zou zijn voor wat betreft driehoeksmeting en herkennings- en analysesoftware. In Europa bleek uit een intern klantenonderzoek in opdracht van Subaru dat 95 procent van de ondervraagden verklaarde zich veiliger te voelen in een auto die met de technologie is uitgerust. Een andere studie van de Japanse autofabrikant claimt dat auto’s met EyeSight 40 procent minder ongevallen met voetgangers hebben dan exemplaren zonder.

 

Reageren is niet mogelijk.