Deze Subaru Crosstrek is de nieuwe XV

0

Maak kennis met de nieuwe Subaru Crosstrek. Dit model, feitelijk een avontuurlijk aangeklede Impreza, zal in Europa het stokje overnemen van de XV.

Van de uit 2017 stammende XV zijn in de eerste 8 maanden van dit jaar in Nederland slechts 8 exemplaren verkocht. In 2021 stond de teller rond deze tijd op 36 exemplaren. Het is dus de hoogste tijd voor een opvolger, al kan men zich afvragen hoeveel zin dat heeft als Subaru blijft vasthouden aan haar atmosferische, relatief onzuinige en daardoor veel CO2 uitstotende, 4 cilinder 2,0 liter boxermotor (de mild hybride techniek kan geen emissiewonderen verrichten).

SubaruCrosstrekXVopvolver5

In Japan heeft Subaru deze inmiddels derde generatie van de ‘stoere Impreza’ gepresenteerd. Die zal in Europa niet langer als XV, maar als Crosstrek verkocht gaan worden. Dat is de naam die de Japanners buiten Europa reeds gebruiken. Subaru vindt het belangrijk dat er voor wat betreft het nieuwe model sprake is van een uniforme typeaanduiding. En dat wordt dus Crosstrek. Verwacht het model niet direct morgen al bij de dealers. In Japan start de verkoop pas in de loop van 2023 dus wees niet verbaasd als de XV opvolger pas in 2024 zijn opwachting maakt in Europa.

SubaruCrosstrekXVopvolver2

Ondanks de naamwisseling komt de Crosstrek uit dezelfde mal als de XV: het is en blijft een Impreza die geschikt is voor gebruik buiten de gebaande paden. Nieuw zijn de lichtblokken (relatief kleine en venijnig de wereld in starende led koplampen), een met grof gaaswerk ingevulde grille en de hoekigere bumpers. Achter zien we andere achterlichten die de inmiddels van Subaru bekende C vorm hebben gekregen. En profiel zien we strakker getekende, zwarte wielkast randen. De raampartij bleef ongewijzigd en dit doet vermoeden dat wij hier eigenlijk te maken hebben met een ingrijpende facelift in plaats van een nieuw model.

SubaruCrosstrekXVopvolver

Het onderstel werd niet gewijzigd, hetgeen betekent dat Subaru gebruik maakt van hetzelfde type ophanging en dat ook de wielbasis ongewijzigd is gebleven. In de lengte groeide de XV / Crosstrek met ruim 1 centimeter tot 4,48 meter. De Japanners beloven een verbeterde carrosseriestijfheid en een lager gewicht. Dat zou zowel de rijdynamiek als het comfort ten goede moeten komen. Vierwielaandrijving is uiteraard standaard, net zoals een uitgebreid aanbod aan rijhulpmiddelen.

SubaruCrosstrekXVopvolver4

Het interieur wordt gedomineerd door een verticaal in de middenconsole gemonteerd display van 11,6 inch voor het infotainment systeem.

SubaruCrosstrekXVopvolver7

Net zoals bij de XV het geval is, zal de nieuwe Crosstrek worden aangeboden met de mild hybride eBoxer aandrijflijn. En daarmee zakt dit tamelijk positieve verhaal over deze nieuwe Subaru als een plumpudding in elkaar, want daarmee valt in Europa de strijd om de kopergunst niet (meer) te winnen. De Japanners verkochten afgelopen maand geen enkele auto in Nederland en dat zou een signaal moeten zijn dat het roer radicaal om moet, maar de XV / Crosstrek gaan dus op de oude voet verder. Enig lichtpuntje is dat de Crosstrek ook in Europa leverbaar wordt met een plug-in hybride aandrijflijn die al enige tijd voor de Noord Amerikaanse markt beschikbaar is.

SubaruCrosstrekXVopvolver6

 

Reageren is niet mogelijk.