Subaru Solterra blijft wielen verliezen

0

Afgelopen zomer moest Toyota een verkoop- en leveringsstop inlassen voor haar nieuwe elektrische auto: de BZ4X. Die drastische maatregel was het gevolg van een beschamend probleem: de wielen van de auto konden los komen. De situatie was zó ernstig dat Toyota klanten, die reeds hun exemplaar van de BZ4X ontvangen hadden, dringend werden verzocht om niet meer met hun auto te rijden. Zelfs niet naar de dealer. Een oplossing liet tot oktober op zich wachten. De technisch identieke Subaru Solterra, die in dezelfde fabriek het levenslicht ziet, had natuurlijk hetzelfde probleem.

Toen het ‘losse wielen probleem’ in oktober opgelost leek, konden Toyota en Subaru weer tot aflevering van hun elektrische cross-over overgaan. De oplossing die door de Japanners was bedacht, bleek verrassend eenvoudig te zijn: er werd een extra rondel tussen de bout en de wielnaaf aangebracht. Een oplossing die volgens de ingenieurs van Toyota niet ongebruikelijk is bij krachtige auto’s en waarmee de krachten die op het wiel inwerken gereduceerd worden. Met die ingreep zou volgens de Japanners voorkomen kunnen worden dat het wiel nog loslaat.

Helaas heeft Subaru te vroeg gejuicht. Niet dat de oplossing niet effectief werd, maar zij werd uitgevoerd door onderaannemers van de dealer en die hebben niet in alle gevallen hun werk goed gedaan. Daarom moeten in de Verenigde Staten meer dan 1.000 klanten alsnog terug naar de dealer om hun Subaru (bij alle exemplaren van de Toyota BZ4X zou de ingreep wel correct zijn uitgevoerd) te laten passen. Zij worden door de Amerikaanse veiligheidswaakhond verzocht daar niet te lang mee te wachten, want zelfs de wielen van auto’s die weinig rijden, kunnen al los komen, met alle gevolgen van dien.

Subaru laat weten dat de wielen op haar kosten op een correcte manier zullen worden bevestigd zonder tussenkomst van onderaannemers. Het is overigens geen kwestie van ‘even aandraaien’. De wielbouten moeten namelijk met een precieze trekkracht worden vastgezet want de Solterra (en dus ook de Toyota BZ4X) is bijzonder gevoelig voor het correct uitvoeren van de montageprocedure.

Reageren is niet mogelijk.