Indonesische primeur voor nieuwe Citroën C3 Aircross

0

Zijn design doet vertrouwd aan, zijn uitrusting is bijdetijds en hij kan tot 7 personen vervoeren terwijl hij toch compact blijft. Is deze nieuwe C3 Aircross de ideale SUV? Misschien, maar voor ons is dat geen relevante vraag, aangezien het niet in Europa op de markt zal worden gebracht. Citroën heeft deze C3 Aircross gepland voor Zuid-Amerika, India en Indonesië.

In 2035 wil Citroën 30 procent van de door haar geproduceerde auto’s buiten Europa verkopen. Het Stellantis merk richt zich daarbij op opkomende regio’s en landen zoals Brazilië, Indonesië en India. De C5 Aircross en C3 waren (in aangepaste vorm) de eerste 2 modellen die zich naar de andere kant van de planeet wagen, en binnenkort zal er een SUV bij komen.

CitroënC3AircrossIndonesië5

Dat betreft deze C3 Aircross: een hoog op zijn poten staande gezinswagen uit het B-segment die 4,32 meter lang is. Daarmee heeft hij tot op 2 centimeter nauwkeurig het formaat van de bij ons bekende Peugeot 2008. Ondanks zijn redelijk compacte maatvoering kan hij een fors gezin vervoeren, aangezien hij 7 zitplaatsen biedt. Inderdaad: de derde rij heeft 2 uitschuifbare stoelen in de vloer die eventueel ook kunnen worden verwijderd. Passagiers op de derde rij zullen zich zeker opgesloten voelen, maar zij mogen überhaupt blij zijn dat er voor hen een set stoelen is. Bij een B segment SUV model is dat zelfden of nooit het geval.

CitroënC3AircrossIndonesië3

De kofferbak is net zo royaal, hij heeft een inhoud tussen de 482 en 511 liter in de configuratie met 5 zitplaatsen. Voor de passagiers die achteren (moeten) zitten, zijn er speciale ventilatieopeningen in het plafond. In totaal zijn er een 5-tal USB-poorten verspreid over het interieur, de bekerhouders doen ook dienst als smartphonehouders en het infotainmentsysteem is up-to-date. Het centrale touchscreen meet 10 inch en beschikt over Apple Car Play en Android Auto. Wat de bestuurder betreft: hij heeft recht op een 7-inch TFT-scherm. Op dit laatste punt doet een DS 4 het dus amper beter!

CitroënC3AircrossIndonesië4

Op dit moment communiceert Citroën niet meer details en geeft het geen informatie over de motoren. Maar als jij ook zonder over dergelijke gegevens al ‘verkocht’ bent, realiseer je dan dat er een adder onder het gras zit: deze C3 Aircross is niet bedoeld voor Europa. Net als de ‘goedkope’ C3, waarover jij eerder op Autointernationaal.nl hebt kunnen lezen, is hij ontworpen voor opkomende landen. Deze C3 Aircross zal worden geproduceerd in Porto Real in Brazilië en de marktlancering staat gepland voor het einde van het jaar. De andere productielocatie bevindt zich in Thiruvallur in India. Daar zal het model in 2024 op de markt worden gebracht.

CitroënC3AircrossIndonesië2

Deze markten hebben een groot potentieel aangezien in Brazilië en Argentinië het B SUV segment 20,5 procent van de markt vertegenwoordigt. In India loopt dit aandeel zelfs op tot 40 procent (alle SUV’s samen). Modellen die langer zijn dan 4 meter zagen hun afzet in 2022 met 32 procent stijgen ten opzichte van 2021.

Citroën lanceert deze C3 Aircross het eerst in Indonesië. In dit land moet de verkoop tussen 2021 en 2030 verdubbelen. Er is sprake van een strategische markt aangezien 70 procent van de verkochte auto’s aldaar 7-zitters zijn.

Vanwege zijn interieurvolume, zijn uitrusting die de essentie biedt, en zeker zeer lage prijzen, zou deze ‘goedkope’ Citroën C3 Aircross relevant kunnen zijn op het Oude Continent, met name als alternatief voor de Dacia Jogger. De Franse fabrikant is echter niet van plan om dit model bij ons aan te gaan bieden.

Reageren is niet mogelijk.