Citroën focust zich op betaalbare, ongecompliceerde modellen

0

De in februari achter het stuur gekropen Thierry Koskas, de nieuwe CEO van Citroën (foto), wil ‘zijn’ merk gaan positioneren als leverancier van betaalbaar transport. Het gaat daarbij om modellen zonder al te veel opties. Complexe techniek is ook uit den boze.

Koskas wil het marktaandeel van Citroën met name in Europa fors vergroten: dat moet groeien van 4 naar 5 procent. Hiertoe dient de jaarlijkse productie te stijgen van 700.000 auto’s nu naar 1 miljoen exemplaren in 2025. Daarvan moeten Europeanen 140.000 extra auto’s gaan afnemen. De rest is bestemd voor verkoop buiten Europa. Koskas wil het afzetaandeel van markten elders in de wereld verhogen van 20 procent nu naar 30 procent in 2025. Het gaat hierbij om 160.000 auto’s.

KoskasThierry

De nieuwe CEO van Citroën wil de afzet op verschillende manieren vergroten. Zijn plan van aanpak omvat het oplossen van de logistieke bottlenecks, het aanbieden van aantrekkelijke financiering en een herziene modellenreeks. Daarbij krijgt de ë-C4 een groter bereik en wordt de huidige C5 leverbaar in een mild hybride uitvoering.

De prijzen van de diverse Citroën modellen mogen van Koskas scherper en hij denkt dat zonder aantasting van de winstgevendheid te kunnen realiseren door het assortiment te vereenvoudigen. In dit kader zal geen enkel model in meer dan 3 uitrustingsniveaus te koop zijn.

Een andere verkooptroef gaat de nieuwe, elektrische C3 worden. Koskas: “Citroën zal volgend jaar de betaalbare elektrische auto opnieuw uitvinden”. De prijs van de compacte elektrische hatchback (die officieel ‘ë-C3’ gaat heten en mogelijk in India gebouwd gaat worden) zal volgens de CEO onder de 25.000 euro blijven. Ter vergelijking: de Dacia Spring Electric 65 Extreme kost 23.400 euro.

Citroën zal komende herfst het doek van de volledig nieuwe C3 trekken. Het modeltype zal dan onderstel technisch in de pas gaan lopen bij moderne Stellantis producten als de DS 3, de Opel Corsa en de Peugeot 208. De C3 is in zijn huidige vorm goed voor 30 procent van de Citroën verkopen en Koskas denkt dat het afzetaandeel in de toekomst kan groeien. De nieuwe editie kan rekenen op de nodige cross-over en SUV elementen.

CitroënOli3

Koskas belooft verder dat wij straks bepaalde elementen van de conceptstudie Oli, die vanwege zijn Spartaanse opzet qua concept aan de 2CV doet denken, terug zullen zien op productieauto’s.

 

 

Reageren is niet mogelijk.