Nieuwe Dacia Sandero wordt ruiger én elektrisch

0

Dacia gaat de Sandero opnieuw uitvinden. De vierde generatie wordt namelijk een robuuste, verhoogde hatchback met volledig elektrische aandrijving. Maar de Sandero zal trouw blijven aan zijn imago van betaalbaarheid. Verstandig, want die eigenschap heeft hem tot een van Europa’s populairste auto’s gemaakt.

De CEO van Dacia, Denis Le Vot, onthulde dat de nieuwe Sandero in “2027 of 2028” op de markt zal komen om vervolgens tot “2034 of 2035” de rol als vaandeldrager op zich zal nemen als goedkope, emissievrij gezinswagen. Zodra de nieuwe Duster in 2024 wordt gelanceerd, zal elke Dacia (behalve de Spring) gebaseerd zijn op het CMF-B-platform van de Renault Groep. Alle elektrische auto’s van het merk zullen dit voorbeeld volgen door over te stappen op het nauw verwante elektrische equivalent genaamd CMF-BEV. Dit betekent dat de elektrische Sandero in feite Dacia’s versie van de Renault 5 zal zijn, zij het met een meer openlijke focus op praktisch gebruiksgemak en betaalbaarheid.

Dacia belooft de prijs zo laag mogelijk te houden. Le Vot denkt dit te kunnen doen door de productiekosten te verlagen. De Sandero moet namelijk een ​​van de meest betaalbare auto’s in zijn segment te blijven, ook als er overgestapt wordt op elektrische aandrijving. Le Vot denkt de prijs laag te kunnen houden door de ‘wie heeft de grootste’ wedstrijd (in dit geval: de actieradius) te vermijden: “We gaan voor een kortere actieradius en langere laadtijden dan onze huidige en toekomstige rivalen in het B-segment”, zei hij. De reden: “we willen een lagere prijs voor de klant”. Hij wijst op de stijgende instapprijs van reguliere elektrische auto’s. Zo kost de Volkswagen ID.3 minimaal 45 mille. Le Vot ziet dat als een belemmering voor wijdverspreide acceptatie. Hij wil met Dacia een ​​toegankelijker alternatief bieden. Het minimaliseren van het gewicht zal de sleutel zijn om de kosten laag te houden. Het zou Dacia er zelfs toe kunnen aanzetten om een ​​kleinere batterij te monteren dan die bedoeld is voor de broertjes en zusjes van de Sandero, waaronder de nieuwe Renault 5. Le Vot: “wij gaan ons niet richten op een actieradius van 500 à 600 km noch op een oplaadtijd van 20 minuten”. Hij voegde eraan toe dat het bedrijf manieren onderzoekt om de batterij samenstelling zo goedkoop mogelijk te maken. “Misschien zal de batterij op natrium gebaseerd zijn”, zei hij. “Sommigen beweren dat natrium batterijen niet ideaal zijn omdat ze niet veel energie opslaan en zwaar zijn. Maar ze zijn goedkoop”.

Een Sandero met verbrandingsmotor blijft echter ook na de generatiewisseling mogelijk, aangezien dergelijke auto’s tot 2035 in de Europese Unie kunnen worden verkocht, maar dit zal ongetwijfeld gecombineerd worden met de hybride technologie die onlangs in de Jogger is geïntroduceerd.

Ontwerpbaas David Durand gaf aanwijzingen over hoe de volgende Sandero in de vernieuwde line-up van het merk zal passen en substantieel zal verschillen van de huidige auto, maar hij suggereerde dat hij herkenbaar zal blijven als een hatchback omdat Dacia niet mikt op een ‘echte SUV’. Hij zei: “Het is meer dat de nieuwe Sandero een auto wordt die je onder alle omstandigheden kunt gebruiken; je hoeft niet bang te zijn om schade aan jouw Dacia te krijgen als jij over een slecht onderhouden weg rijdt; je hebt voldoende bodemvrijheid om dat te voorkomen. Tegelijkertijd gaan wij er met plastic carrosseriebescherming voor zorgen dat takken krassen op de deuren kunnen veroorzaken”. Op basis van deze vooruitzichten is het logisch dat de volgende generatie Sandero hoger op zijn poten zal staan dan het huidige model.

Bijkomend voordeel is dat met het nieuwe Sandero ontwerp Dacia haar nieuwe, actieve ethos meer openlijk kan laten zien. Verkoop- en marketingbaas Xavier Martinet suggereert dat de Roemeense dochter van Renault met toekomstige modellen zal voortbouwen op haar utilitaire, op outdoor activiteiten gerichte, positionering: “Welke belofte doe je aan de klant met jouw auto? Met de nieuwe Sandero gaan wij communiceren dat men dankzij de grotere bodemvrijheid de mogelijkheid heeft om buiten de gebaande paden te gaan. Dat is iets waar klanten veel waarde aan hechten”. Korting, waar in de vorm van het Stepway pakket nu nog extra voor moet worden betaald, wordt straks standaard. Martinet is niet bang om met de herpositionering van de Sandero (veel) klanten te verliezen: “Er is nu reeds een grote vraag naar de met plastic beklede, hoger op zijn poten staande Stepway variant. Die is goed voor meer dan 70 procent van de verkopen”.

Reageren is niet mogelijk.