Seat boekt recordresultaten in eerste jaarhelft

0

Seat heeft in de eerste helft van 2023 records gebroken. Het succes werd gedreven door de fors gestegen verkopen van Cupra, een hoger bestelvolume bij het eigen hoofdmerk en de positieve impact van efficiencyverbeteringen.

Seat boekte een winst van 371 miljoen euro oftewel 468 miljoen euro meer dan in dezelfde periode vorig jaar, waarin het bedrijf dus een operationeel verlies draaide. Het rendement is gestegen tot 5,0 procent (-1,8 procent in de eerste jaarhelft van 2022).

De omzet bedroeg 7,411 miljard euro; een stijging van bijna 38 procent in vergelijking met de eerste helft van 2022 toen de omzet uitkwam op 5,38 miljard euro. Er is sprake van het hoogste halfjaarresultaat in de geschiedenis van Seat. De extra omzet is vooral te danken aan het grotere aantal klantleveringen door Seat: het merk leverde 13,6 procent meer auto’s af dan in dezelfde periode van 2022, namelijk 261.400 exemplaren. Seat kon meer auto’s afleveren doordat het chiptekort veel minder nijpend is dan in de eerste helft van 2022.

Ook bij Cupra gaat het bergopwaarts: het merk leverde het afgelopen halfjaar 107.300 auto’s af en dat is bijna 57 procent meer dan vorig jaar. Sinds de verzelfstandiging van Cupra, heeft dit tegenwoordig separate automerk ruim 400.000 auto’s afgeleverd, waarvan ruim 25 procent in het afgelopen halfjaar. De Formentor is het bestverkopende model. Daarvan werden er tot en met juni van dit jaar 60.900 stuks afgeleverd. De Born was goed voor 18.900 verkopen. Cupra verkoopt zijn auto’s hoofdzakelijk in Europa, maar maakte in 2022 ook de sprong naar Australië en in 2023 naar Egypte plus Marokko. Het merk flirt bovendien met een expansie van zijn verkoopgebied naar Noord Amerika, en dan met name Mexico.

Voor Seat geldt dat het bestverkopende model de Arona is (53.600 leveringen), gevolgd door de Ibiza (43.800 stuks). Het merk verkoopt hoofdzakelijk in Spanje. Duitsland en Engeland zijn de nummer 2 en 3 afzetmarkten van de Spanjaarden. In Nederland werden in de eerste 6 maanden van dit jaar 3.907 auto’s afgeleverd. Dat is flink meer dan in dezelfde periode van 2022, toen er 2.405 kenteken registraties waren. Alle modellen droegen een steentje bij aan de afzetstijging, met uitzondering van de Leon. De Ibiza was afgelopen half jaar in Nederland met 2.044 registraties (2022 H1: 873) veruit het populairst.

Cupra ging het minder voor de wind in het nuchtere Nederland. De verkopen in de eerste jaarhelft daalden van 791 stuks (2022) naar 616 exemplaren. ‘Boosdoener’ was de Born die last lijkt te hebben van interne concurrentie binnen de Volkswagen Groep met de recent vernieuwde ID.3. Dit model is feitelijk dezelfde auto, maar dan met andere badges.

 

Reageren is niet mogelijk.