Dit is de nieuwste troef van Suzuki: EVX

0

Bijna productierijp, maar nog steeds verkerend in de conceptfase, is de Suzuki EVX te zien tijdens de Japan Mobility Show. Aldaar laat de elektrische cross-over ons ook een voorproefje van zijn interieur zien.

Suzuki is al een tijdje op weg naar elektrificatie, met een volledig naar mild hybride techniek omgebouwd aanbod en een aantal volledig hybride modellen: de van Toyota geleende Across stekker-SUV en de Swace stationwagen die zichzelf kan opladen. Verder is er de 1.5 Hybrid uitvoering van de Vitara en S-Cross die gebruik maken van intern ontwikkelde geavanceerde technologie. Maar er ontbreekt nog steeds een volledig elektrisch model in de catalogus van de Japanse fabrikant waarmee Suzuki de harten van een ​​nieuw publiek kan veroveren. Die vacature zal in 2025 worden ingevuld in de vorm van een compacte SUV. Dat weten we al sinds de presentatie van het EVX conceptstudie vorig jaar. Sindsdien is dit showmodel een beetje geëvolueerd. Op de Japan Mobility Show toonde Suzuki hoe de EVX er in zijn meest recente vorm uitziet.

SuzukiEVXjapanmobilityshow2

De grille is bij de nieuwste versie van de conceptstudie vlak, terwijl het merklogo nu hoger is geplaatst en van achteren verlicht lijkt te zijn. Het benadrukt de nieuwe lichtsignatuur van Suzuki, bestaande uit verschillende led strips, die doet denken aan bepaalde Citroën styling details. De koplampen lijken nu veel meer op de exemplaren van een productieauto, net zoals de opening in het onderste deel van de bumper functioneler lijkt dan bij de eerste versie van de conceptstudie.

SuzukiEVXjapanmobilityshow3

De velgen veranderden niet, net zo min als de zijkant van de Suzuki, maar aan de achterkant zien we opnieuw een herwerkte en veel realistischere optiek. In plaats van led balken die over de hele breedte van de carrosserie lopen, zijn er nu rechts en links 3 elementen met het logo in het midden van de achterklep, terwijl er reflectoren (elementen die essentieel zijn voor een typegoedkeuring) op de bumper zijn verschenen.

SuzukiEVXjapanmobilityshow4

Naast de enkele cosmetische aanpassingen aan het uiterlijk, zijn nu ook de eerste beelden van het interieur van de EVX verschenen. Het is geen verrassing dat de vertaling naar een vertaling waarschijnlijk een veel minder luchtige en futuristische cabine betekent dan bij de conceptstudie: het stuur zal waarschijnlijk conventioneler zijn eb het grote paneel dat dienst doet als dashboard plus multimedia scherm wordt in een frame geïntegreerd in plaats van dat het display optisch lijkt te zweven. De aanraakgevoelige knoppen op het dashboard zullen waarschijnlijk op een speciaal oppervlak rusten en de keuzehendel voor de transmissie oogt nu een stuk minder ‘fantasievol’ dan voorheen. Kortom, hoewel het nog moeilijk is om een exact beeld te krijgen, kunnen wij in ieder geval rekenen op een 3-delig dashboard met een vrij hoge centrale tunnel tussen de stoelen.

SuzukiEVXjapanmobilityshow5

Voor de eerste specificaties wordt de productieversie van de EVX 4,30 meter lang en 1,80 meter breed. Verder is hij 1,60 meter hoog. Suzuki kondigt een actieradius aan van 400 km, maar dit cijfer zou gebaseerd kunnen zijn op de Japanse meetcyclus die minder streng is dan onze WLTP. Ter herinnering: Suzuki had al gesproken over ongeveer 60 kWh aan batterijcapaciteit. Optioneel zal de EVX voorzien kunnen worden van vierwielaandrijving.

SuzukiEVXjapanmobilityshow6

De Japanse autofabrikant zegt over haar nieuwste creatie dat deze is ontworpen “om vast te houden aan de echte Suzuki rijervaring”. En hoewel er voorlopig nog niets is aangekondigd, is het niet onmogelijk dat Suzuki opnieuw zal vertrouwen op zijn partnerschap met Toyota voor bepaalde technische elementen van de EVX. Bijvoorbeeld die van de toekomstige BZ3x te herstellen. Tot ziens in 2025!

Reageren is niet mogelijk.