Is de nieuwe ë-C3 de comfortabelste auto in zijn klasse? Volgens Citroën wel

0

Citroën presenteert de nieuwe C3. Tegelijkertijd debuteert de volledig elektrische ë-C3. Beide aandrijfvarianten beschikken over de nieuwe designtaal van Citroën. Met de vierde generatie van de C3 gaat Citroën naar eigen zeggen de uitdaging aan om elektrische mobiliteit voor iedereen in het B-segment toegankelijk te maken. De ë-C3 maakt die missie tastbaar met “ruimschoots voldoende actieradius voor dagelijks gebruik, een uitstekende uitrusting en het hoogste comfort in het segment, en dat alles voor een scherpe prijs”, zo schrijft Citroën in haar persbericht.

De ë-C3 staat aan het hoofd van de nieuwe generatie van het meest populaire model van Citroën. Sinds de lancering van de eerste C3 in 2002 zijn er meer dan 5,6 miljoen exemplaren van verkocht. Het model vertegenwoordigt maar liefst 29 procent van de Europese verkoop van Citroën. In 2022 was de C3 goed voor 11 procent van de totale Europese verkopen in het B-segment. Thiery Koskas, CEO van Citroën: “Het aanbieden van betaalbare voertuigen is altijd een belangrijk onderdeel geweest van het DNA van Citroën. Maar de verwachtingen van klanten in het B-segment zijn veranderd. Met name door de toenemende populariteit van SUV’s en de groeiende wens om elektrisch te rijden, is het voor Europese autofabrikanten steeds uitdagender geworden om aan de verwachtingen van de klant te voldoen. Citroën lukt dat met de nieuwe, volledig elektrische ë-C3. Het is een frisse, scherp gelijnde en comfortabele 5-deurs hatchback met een rijke uitrusting die speciaal is ontworpen voor Europa en daar ook wordt gemaakt, voor uiterst betaalbare prijzen die al beginnen bij minder dan 24.500 euri rijklaar”.

CitroënC3ë2

 

Hoogste comfort in zijn klasse?

Citroën biedt op alle versies van de volledig elektrische ë-C3 standaard haar innovatieve en exclusieve Advanced Comfort vering. Dit systeem werkt met Progressive Hydraulic Cushions voor een uniek gevoel van comfort. Deze progressieve hydraulische ‘bump stops’ werken samen met de schokdempers en vering, en vervangen de mechanische stops die doorgaans gebruikt worden. Het systeem werkt in 2 stadia. Voor lichte (de)compressie regelen de veer en schokdemper samen verticale bewegingen, zonder hulp van de hydraulische stops. Bij grote impact werken de veer en schokdemper samen met de hydraulische stops om de carrosseriebewegingen geleidelijk af te remmen en schokken aan het einde van het veerbereik weg te nemen. In tegenstelling tot een mechanische stop die energie absorbeert en vervolgens een deel ervan als schok teruggeeft.

Laurence Hansen, directeur Product en Strategie bij Citroën: “Comfort is een belangrijk onderdeel van het DNA van Citroën. Het is voor ons belangrijk omdat onze klanten daar erg veel waarde aan hechten. Daarom hebben wij alles op alles gezet om de nieuwe C3 de meest comfortabele auto in het B segment te maken, met innovaties zoals nieuwe versies van onze Advanced Comfort stoelen en (voor het eerst op de C3) onze Advanced Comfort vering. Door deze te combineren met een nieuw en uniek ‘homelike interior’ zet de C3 nieuwe normen op het gebied van comfort voor de inzittenden. Dat blijft voor ons een belangrijk onderscheidend kenmerk”.

CitroënC3ë3

 

Een interieur als thuis

Het interieur moet een huiselijk gevoel als in een woonkamer of lounge geven. De in de vorige alinea genoemde gepatenteerde Citroën Advanced Comfort stoelen zijn volgens Citroën speciaal voor de C3 ontworpen. Ze ogen uitnodigend comfortabel en voelen zacht aan door het gebruik van extra schuim.

Met een hoogte van 1,57 meter (exclusief dak rails) profiteert de nieuwe ë-C3 van crossover-achtige bodemvrijheid en gaat het in- en uitstappen gemakkelijker dankzij een 100 mm hogere zitpositie. Bovendien rijdt de Citroën op deze manier met meer comfort en vertrouwen over verkeersdrempels en door kuilen. De bodemvrijheid is met 163 mm voor de puur elektrische ë-C3 indrukwekkend te noemen, ook in vergelijking met de 135 mm bij de vorige generatie C3.

CitroënC3ë4

Voorin is er 30 mm meer hoofdruimte dan bij de vorige generatie C3 en alle inzittenden ervaren een beter zicht naar buiten. De lengte is toegenomen met 19 mm en de breedte met 6 mm. Op ellebooghoogte is het interieur achterin 19 mm breder dan het gemiddelde in dit segment. Voorin is dat zelfs 21 mm meer dan het gemiddelde. De knieruimte achterin is minstens 20 mm meer dan wat in zijn klasse gebruikelijk is.

Het interieur zit opbergmogelijkheden in onder meer de portieren, de middenconsole en onder de centrale armsteun. Bovendien is er een inductielader in de middenconsole (standaard op de Max uitvoering) om draadloos een smartphone op te laden. De in 60:40 verhouding neer te klappen achterbank (standaard op de Max uitvoering) en een breedte tussen de achterste wielkasten van 1.015 mm zorgen ervoor dat grotere objecten zijn te vervoeren in de ë-C3. De bagageruimte heeft een inhoud van 310 liter.

CitroënC3ë5

 

Elektrisch rijden

De ë-C3 combineert een 113 pk sterke elektromotor met een 44 kWh batterijpakket voor een WLTP rijbereik tot 320 km. Snel (DC) opladen kan met 100 kW. De batterij kan dan van 20 tot 80 procent in slechts 26 minuten worden ‘bijgevuld’. De ë-C3 accelereert in ongeveer 11 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u. De topsnelheid is begrensd op 135 km/u. De ë-C3 is het eerste model van Stellantis (het moederbedrijf van Citroën) dat gebaseerd is op een nieuw speciaal voor elektrische voertuigen ontwikkeld platform. Het lithium-ijzerfosfaat (LFP – Lithium Ferro Phosphate) batterijpakket heeft een capaciteit van 44 kWh. De ë-C3 wordt standaard geleverd met een 3-fase lader van 11 kW waarmee bij een openbare AC laadpaal of met een Wallbox thuis kan worden opgeladen. De handeling (van 20 naar 80 procent van de maximale capaciteit duurt 2 uur en 50 minuten met 11 kW en ongeveer 4 uur en 10 minuten met 7 kW).

Navigatie met de nieuwe zogeheten e-Routes App verkort volgens Citroën reistijden en biedt toegang tot actuele informatie over het laadnetwerk. Op die manier zijn ritten te plannen en kan men de laadstatus en het batterijniveau controleren. De app is specifiek ontworpen voor de elektrische Citroën modellen en is onderdeel van het Connect Plus abonnement. Het biedt ook informatie over het batterijniveau bij aankomst en er wordt automatisch een nieuwe route aangeboden indien nodig. De e-Remote functie stelt eigenaren in staat om hun MyCitroën app te gebruiken als een afstandsbediening voor hun ë-C3 om de auto voor vertrek voor te verwarmen of voor te koelen. Laadschema’s te beheren, de laadstatus controleren en de locatie van de auto tonen is ook mogelijk.

CitroënC3ë6

 

Uitrusting

De ë-C3 biedt onder andere ‘C-Zen Lounge’. Dat bestaat uit een head-up display, een compact stuurwiel en een volledig nieuw dashboard waarmee de bestuurder toegang heeft tot alle belangrijke informatie zonder zijn ogen van de weg te halen. Met de ingebouwde smartphonehouder start automatisch de nieuwe app voor infotainment op dankzij draadloze NFC-technologie.

Citroën zegt de bestuurder en voorpassagier te trakteren op een goed zicht naar voren, dankzij een grote voorruit en een volledig vlak dashboard dat visueel over de hele breedte van de auto strekt en geflankeerd wordt door merk karakteristieke verticale luchtroosters. Het dashboard is opgesplitst in 2 niveaus, met de technische elementen op het bovenste niveau en een met stof beklede ‘Sofa Design’ stijl deel onder. Wat direct opvalt aan het bovenste deel van het dashboard is het ontbreken van een traditioneel instrumentencluster. De nieuwe ë-C3 maakt namelijk gebruik van een nieuw head-up display dat voertuiginformatie reflecteert op een glanzend zwart paneel tussen de bovenkant van het dashboard en de onderkant van de voorruit. Deze oplossing voorkomt gedupliceerde informatie, zoals doorgaans het geval is als er sprake is van én een head-up display én een instrumentencluster. Bovendien zorgt het ervoor dat de bestuurder alle essentiële informatie ziet zonder de ogen van de weg te hoeven halen. Het nieuwe multifunctionele stuurwiel zou vanwege zijn kleine formaat gemakkelijker te hanteren moeten zijn. Om het zicht op het head-up display niet te belemmeren, is het zowel in hoogte als in diepte verstelbaar.

CitroënC3ë7

In het midden van het dashboard bevindt zich een 10,25 inch kleurendisplay voor infotainment. Het scherm is iets naar de bestuurder gericht voor verbeterde ergonomie. ‘My Citroen Play with Smartphone Station’ behoort tot de standaarduitrusting van de You versie. Daarmee heeft de ë-C3-rijder met zijn smartphone via de speciale app toegang tot muziek, radio, telefonie en navigatie.

Het met stof beklede en licht gebogen gedeelte in ‘Sofa Design’ stijl moet een warme uitstraling en karakter aan het interieur geven. Boris Reinmöller, Project Design manager: “Wij zijn erg trots op het ruime interieur en dan met name op ons nieuwe dashboard met zijn tegenstelling tussen het strakke, technische bovenste deel en het warmere ‘Sofa Design’ stijl onderste gedeelte. Het is zeldzaam in dit segment dat het bovenste deel van het dashboard zo opgeruimd oogt aan de linker- en rechterzijde. Dit hebben wij bereikt met onze nieuwe head-up display. Het ‘zwevend’ plaatsen van het centrale infotainmentscherm en het smartphone-station in het midden betekende ook dat wij deze niet op een omvangrijke of onhandige manier hoefden te integreren”.

CitroënC3ë8

Alle versies beschikken over bedieningselementen op het stuurwiel, met onder meer een Home knop voor eenvoudige activering van het infotainmentsysteem. Het systeem is leverbaar in 2 niveaus, namelijk met een smartphone station en met een 10,25 inch touch screen. Het eerste systeem is standaard op de ‘You’ uitvoering en beschikt over een ingebouwde smartphonehouder dat de mobiele telefoon kan verbinden met de auto. Met behulp van NFC (Near Field Communication) start automatisch een speciale nieuwe app waarmee eigenaren hun apparaat kunnen gebruiken om snelkoppelingen te maken naar telefoon-, radio-, navigatie- en muziekapp-services. De stuurbedieningselementen van de ë-C3 zorgen ervoor dat de bestuurder zijn handen aan het stuur kan houden. De Home knop maakt het gemakkelijk om terug te gaan naar de startpagina van de app. Het 10,25 inch touch screen is standaard op de Max uitvoering. Het centrale scherm maakt gebruik van een smartphone-geïnspireerde widget-architectuur om toegang te bieden via virtuele snelkoppelingen naar belangrijke navigatie-, telefoon-, radio-, app- en mediafuncties. Draadloze WiFi-mogelijkheid maakt smartphone-mirroring en zowel Apple CarPlay als Android Auto mogelijk.

Er zijn 2 niveaus beschikbaar voor Connected Services-abonnementen waarmee gebruik gemaakt kan worden van de MyCitroën account via internet of de MyCitroën App, te weten ‘Connect One’ en ‘Connect Plus’. Het eerste niveau is gratis en biedt directe toegang tot e-Call & Citroën Assistance, tele maintenance services en tot een digitale handleiding. Tegen een maandelijkse vergoeding (die door Citroën wordt omschreven als “bescheiden”) na een gratis proefperiode van één jaar voegt ‘Connect Plus’ actuele informatie over het verkeer toe (voor de optimale route bij elke rit, omdat alternatieven worden berekend en voorgesteld op basis van verwachte verkeersstromen en files of congestie). Het systeem presenteert ook stadsinformatie in volledige 3D weergave (gratis gedurende 3 jaar).

CitroënC3ë10

 

Rij hulpsystemen

De rijhulpsystemen waarmee de ë-C3 os uitgerust, onder meer: Active Safety Brake (remt automatisch tussen 5 km/u en 135 km/u bij een dreigende aanrijding, door stilstaande en bewegende objecten te detecteren en analyseren), Active Lane Departure Warning System (helpt om de juiste positie tussen de rijstrookmarkeringen op de weg te behouden door waarschuwingen en door lichte stuurcorrecties als de auto uit zijn rijstrook dreigt te raken. Het werkt tussen 60 en 180 km/u en wordt gedeactiveerd wanneer richtingaanwijzers worden gebruikt), Driver Attention Alert (informeert de bestuurder als de auto onbedoeld verandert van rijstrook. Deze 2-staps waarschuwing detecteert eerst het slingeren en waarschuwt de bestuurder met een geluid en een bericht om ‘Voorzichtig te rijden’. Het systeem geeft een aanvullende waarschuwing en het bericht ‘Gevaarlijk rijgedrag’ zodra 4 keer slingeren gedetecteerd is), Coffee Break Alert (adviseert de bestuurder om een pauze te nemen na 2 uur ononderbroken rijden bij meer dan 65 km/u. Dat advies wordt elk uur herhaald wanneer er geen pauze wordt genomen), Speed Limit Recognition (leest de snelheidslimiet van de verkeersborden en geeft deze weer op het head-up display. Dit systeem maakt gebruik van zowel de snelheidslimieten die bekend zijn in het navigatiesysteem, maar kan ook tijdelijke snelheidslimieten registreren), Cruise Control (met snelheidsbegrenzer; stelt de bestuurder in staat om de snelheid af te stemmen op de geldende maximale snelheid), Electric Parking Brake (wordt automatisch geactiveerd wanneer de motor stopt en wordt automatisch vrijgegeven wanneer het gaspedaal wordt ingetrapt. De bestuurder kan de EPB ook handmatig bedienen via een schakelaar in de middenconsole), Hill Start Assist (houdt de auto op de rem gedurende enkele tellen op hellingen van meer dan 3 procent om ongewenst achteruit rollen te voorkomen), Intelligent Beam koplampen (schakelen automatisch van grootlicht naar dimlicht wanneer naderende voertuigen worden gedetecteerd), parkeersensoren achter (waarschuwt de bestuurder met geluidssignalen voor de nabijheid van obstakels tijdens achteruit rijden) en een achteruitrijcamera (gaat aan wanneer de achteruitversnelling wordt ingeschakeld en informeert (indien aanwezig) de bestuurder via een projectie op het 10,25 inch scherm).

CitroënC3ë11

 

Prijzen 

De ë-C3 met 320 km actieradius wordt door Citroën aangeboden voor 24.290 euro. Voor dit bedrag krijgt de klant de You versie. Er is ook een luxueuzere Max uitvoering. Een ë-C3 met een range van 200 km is gepland voor 2025 met een prijs vanaf 20.980 euro. Dat Citroën zulke scherpe tarieven kan hanteren, is onder andere te danken aan het zogeheten Smart Car platform van moederbedrijf Stellantis. Deze architectuur is speciaal ontworpen om volledig elektrische aandrijflijnen te accommoderen. Hansen: “Ons wereldwijd te gebruiken Smart Car platform is uiterst efficiënt en wij benutten momenteel al de mogelijkheden ervan buiten Europa via regio specifieke Citroën modellen voor markten zoals India en Zuid-Amerika. De bodemplaat vormt het ideale startpunt voor de nieuwe Europese ë-C3. En hoewel het platform vanaf het begin is ontwikkeld voor volledig elektrische aandrijflijnen, is het flexibel genoeg om ook verbrandingsmotoren te huisvesten en als basis te dienen voor grotere en kleinere voertuigen, waaronder SUV modellen”

De You uitvoering, de instapversie van de ë-C3, wordt geleverd met onder meer led koplampen, de Advanced Comfort Suspension, Active Safety Brake (noodremsysteem), het nieuwe head-up display, ‘My Citroen Play with Smartphone Station’ voor infotainment, elektrisch bedienbare buitenspiegels, automatische verlichting, parkeersensoren achter, een achterklepspoiler, cruise control, 6 airbags en handmatig te bedienen airconditioning.

CitroënC3ë12

Het topmodel is de Max uitvoering. Die onderscheidt zich met 17 inch diamantgeslepen lichtmetalen velgen, ’two-tone’ lak met contrasterend dak, dak rails, bodem beschermplaten vóór & achter, het 10,25 inch kleurendisplay met touchscreen plus smartphone mirroring, de Advanced Comfort Seats, automatische ruitenwissers, elektrisch inklapbare plus verwarmde buitenspiegels, een stuurwiel met lederlook, een in 60:40 verhouding neerklapbare achterbank, een verstelbare bestuurdersstoel, led achterlichten, privacy glas, TEP/stoffen stoelbekleding, automatische airconditioning, 3D navigatie, de mogelijkheid om de smartphone draadloos op te laden, een achteruitrijcamera, een automatische dimmende achteruitkijkspiegel en elektrische ramen achter.

De ë-C3 is verkrijgbaar in 5 carrosseriekleuren: Polar White, Montecarlo Blue, Elixir Red, Mercury Grey en Perla Nera Black. De contrasterende dak kleur wordt aangeboden in zwart of wit (als standaarduitrusting op de Max uitvoering, waarbij de scheiding op de C-stijl de scherpe lijn in het plaatwerk volgt).

CitroënC3ë14

 

Design 

De nieuwe designtaal van Citroën (die voor het eerst werd getoond met het Oli studiemodel uit 2022) kenmerkt zich om te beginnen door een groot, ovaal logo met een nieuwe interpretatie van de ‘chevrons’. De vierde generatie C3 is volledig opnieuw ontworpen met een frisse, assertieve uitstraling die het gedurfde nieuwe design van Citroën belichaamt. Deze nieuwe ontwerptaal kenmerkte zich reeds bij de Oli door een gedurfd samenspel van verticale en horizontale elementen. Dat design tekent zich nu af in het hogere, meer verticale front van de nieuwe ë-C3 met in het midden een groot nieuw ovaal merklogo, dat extra wordt geaccentueerd door de zwarte horizontale roosters aan weerszijden.

De motorkap is kort, hoog en horizontaal. De lichtreflectie biedt contrast met het meer verticale vooraanzicht. De motorkap leidt naar een grote voorruit die de auto meer volume moet geven en het gevoel van bescherming moet benadrukken. In het zijprofiel sluit de schouderlijn aan op de nieuw vormgegeven verlichting en op subtiele vouwen in de deurpanelen die voor een spannend beeld moeten zorgen wanneer het licht erop valt.

CitroënC3ë13

De kenmerkende identiteit van de ë-C3 wordt voortgezet aan de achterzijde met onder meer een horizontale glanzend zwarte sierstrip met hetzelfde chevron-geïnspireerde patroon dat ook op de voorzijde gebruikt is en met het centraal gepositioneerde ovale Citroën-logo. De nieuwe achterlichtunits bestaan uit 2 horizontale en één verticale lens, overeenkomstig de lichtsignatuur van de koplampen. Onder de achterklep is een krachtig ogende bumper te zien die is afgeplat op de buitenste hoeken om de aerodynamica te verbeteren en de assertieve houding van de auto verder te benadrukken. Doordat de wielen op de hoeken van de auto zijn geplaatst, wordt de rijstabiliteit verhoogd en krijgt de ë-C3 volgens Citroën tegelijkertijd een solide indruk, ondanks zijn compacte buitenmaten van 4,01 meter lengte en 1,76 meter breedte.

Pierre Leclercq, de design chef van Citroën: “Wij geloven dat de nieuwe elektrische ë-C3 een gamechanger is in het B-segment omdat wij hebben geluisterd naar wat klanten het meest waarderen in SUV’s. De voordelen van deze kenmerken hebben wij geïntegreerd in het ontwerp van de ë-C3. Dus hoewel de auto in de lengte en breedte vergelijkbaar is met de voorgaande C3 generatie, hebben wij hem 100 mm hoger gemaakt voor een krachtiger indruk en grotere aanwezigheid op de weg, met als extra voordelen een grotere bodemvrijheid en een hogere zitpositie. Zo voelen de bestuurder en de passagiers zich comfortabeler bij het rijden over hobbelig wegdek, drempels en stoepranden in de stadsstraten van vandaag”.

CitroënC3ë15

De ë-C3 is ontworpen in de Citroën designstudio in de Stellantis Automotive Design Network faciliteit in Velizy-Villacoublay, nabij Parijs. Hij zal worden geproduceerd in Trnava, Slowakije. Citroën verwacht dat de ë-C3 in de automarkt de toon zet voor in Europa ontworpen en gebouwde B-segment hatchbacks, met name als het gaat om het aanbieden van betaalbare elektrisch aangedreven modellen. In dat opzicht is de komst in 2025 van de 20.980 euro kostende versie met een range van 200 km helemaal goed nieuws voor consumenten die voor een nog lagere prijs elektrisch willen rijden.

Thiery Koskas, de CEO van Citroën: “Onze missie is om het marktaandeel van Citroën in Europa uit te bouwen naar minstens 5 procent (in augustus was dat slechts 2,9 procent, red.). De toevoeging van de relatief betaalbare ë-C3 aan ons portfolio is een goede mogelijkheid om dat doel te bereiken”. De nieuwe Citroën arriveert zoals gezegd in het tweede kwartaal van 2024 in de showrooms.

CitroënC3ë17

 

Reageren is niet mogelijk.