Verkooprecord voor Toyota in 2023

0

Toyota heeft vorig jaar wereldwijd een recordaantal auto’s verkocht. De Japanse fabrikant verstevigde daarmee voor het vierde jaar op rij haar positie als grootste autoproducent ter wereld. Toyota profiteerde in 2023 van een herstel van de vraag in alle wereldregio’s. Ook kon het bedrijf meer auto’s afleveren dankzij afnemende problemen in de aanvoerketen van onderdelen.

De Japanse autofabrikant verkocht vorig jaar wereldwijd 11,2 miljoen voertuigen. Dit aantal is inclusief de afzet van haar de dochters Lexus (premium modellen), Daihatsu (kleine auto’s) en Hino (vrachtwagens). Toyota zag de verkopen met name in Noord-Amerika en Europa aantrekken. In onze marktregio verkocht het bedrijf 1,13 miljoen voertuigen, oftewel 9,1 procent exemplaren meer dan in 2022.

ToyotaBZ4Xactieradius3

Ten opzichte van 2022 bedraagt de verkoopgroei 7,2 procent. Van de merken Toyota en Lexus werden meer dan 10 miljoen auto’s verkocht. Met dit resultaat wisten de Japanners de Volkswagen Groep, de nummer-2 van de wereld, duidelijk voor te blijven. Deze speler zag zijn verkopen vorig jaar met 12 procent toenemen en tot 9,24 miljoen voertuigen. Het Zuid-Koreaanse autoconcern Hyundai Motor Groep staat op de derde plaats met ruim 7 miljoen verkochte voertuigen.

Toyota verkocht vorig jaar 3,4 miljoen hybride auto’s, hetgeen ruim 31 procent meer is dan in 2022. De afzet van volledig elektrische modellen bedroeg echter slechts 104.018 stuks. Tesla, dat alleen elektrische voertuigen maakt, verkocht vorig jaar liefst 1,81 miljoen volledig emissievrije auto’s. Toyota streefde eerder naar een levering van 202.000 elektrische auto’s, maar stelde die doelstelling in de loop van 2023 neerwaarts bij naar 123.000 stuks, niet in de laatste plaats omdat de BZ4X (tweede foto) weinig indruk maakt op de consument. De Japanners maken zich evenwel op voor een inhaalslag en willen tegen 2026 minimaal 1,5 miljoen elektrische auto’s verkopen. Voor 2030 is de doelstelling 3,5 miljoen exemplaren.

Uit dit cijfer kan worden afgeleid dat Toyota de komende jaren slechts in bescheiden mate denkt te groeien. Bestuursvoorzitter Akio Toyoda liet onlangs namelijk weten dat hij verwacht dat elektrische auto’s slechts 30 procent marktaandeel zullen bereiken. Bij een verkoopaantal van 3,5 miljoen exemplaren betekent dit een totale afzet van 11,67 miljoen voertuigen. Toyota rekent voor wat betreft haar hybride, waterstof en benzine/diesel auto’s op een levering van 8,17 miljoen exemplaren. Toyota verweert zich met deze raming tegen de kritiek dat het bedrijf achterloopt in de transitie naar elektrische voertuigen. Volgens de autofabrikant is 100 procent focus op dit soort auto’s niet de juiste aanpak. De consument en het klimaat zijn veel meer gebaat bij de introductie van aansprekende modellen met hybride of waterstof technologie, zo stelt Toyota.

 

Reageren is niet mogelijk.