Nieuw van Renault: de Symbioz

0

Symbioz klinkt als het Franse ‘symbiose’ en is afgeleid van ‘symbiosis’, wat ‘samenleven’ betekent in het oud Grieks. Het is een waarde die naar eigen zeggen diep geworteld is in het DNA van Renault, als fabrikant van auto’s voor het hele gezinsleven, variërend van de R4, de R12 Break en de Espace tot de 21 Nevada en de Scénic.

Volgens Renault is de nieuwe modelnaam gemakkelijk te begrijpen voor een breed publiek. Het is bekend in verschillende talen, zoals ‘symbiose’ in het Engels, ‘simbiose’ in het Spaans en ‘simbiosi’ in het Italiaans. Sylvia Dos Santos, Head of Naming Strategy, Renault Marketing Division: “Voor deze nieuwe, compacte gezinsauto wilden we een naam met een menselijke betekenis die de nauwe band tussen een gezin en hun auto uitdrukt. De naam Symbioz illustreert perfect het leven met onze auto, een plek waar passagiers één zijn met hun voertuig en de omgeving”.

DJB

De Symbioz kenmerkt zich door de nieuwe designtaal van Renault. Met een lengte van 4,41 meter wordt de Symbioz de meest compacte SUV van het Franse automerk in het C-segment. Renault belooft royale binnenruimte en voldoende plek voor hun bagage. Net als de jongste duurdere modellen uit het gamma, kan de Symbioz worden voorzien van het nieuw ontwikkelde Solarbay panorama dak, gebaseerd op PDLC-technologie waarmee het glazen dak is te verduisteren zonder het te hoeven afdekken.

Renault gaat de Symbioz leveren met de van de Clio, Captur en Arkana bekende ‘Full Hybrid’ aandrijflijn met een systeemvermogen van 145 pk. Voor een auto met een gewicht van bijna 1.500 kilo is dat geen overmaatse motorisering, maar de bescheiden techniek zorgt er wel voor dat het brandstofverbruik beperkt blijft. Overigens horen de Clio, Captur en Arkana formeel in het B segment thuis, zodat de vraag kan worden gesteld of ook de Symbioz niet in deze autoklasse thuishoort in plaats van in het C segment.

DJB

Typische C segment modellen van Renault zijn wel de volledig elektrische Scénic (4,47 meter) en de met een hoogwaardigere hybride aandrijflijn leverbare Austral (4,51 meter). Ook de Mégane E-Tech hoort als rechtstreekse concurrent van de Volkswagen ID.3 formeel in de autoklasse thuis, ondanks dat deze hoge hatchback slechts 4,20 meter lang is. Maar de op de Captur gebaseerde Arkana schopt het vanwege zijn coupéprofiel dan weer tot 4,56 meter.

De vraag is of Renault nou niet een beetje overdrijft in het B- en C-segment. Okay, de Symbioz kan bedoeld zijn voor gezinnen die de Austral te groot (al scheelt het maar 10 centimeter) of te duur (vanaf 39.190 euro) vinden. Maar worden zij niet reeds goed bediend door de identiek gemotoriseerde Arkana (vanaf 35.190 euro, minder hoofdruimte achterin maar een grotere kofferbak) of door de Captur met dezelfde hybride aandrijflijn (vanaf 33.290 euro; 4,23 meter lang).

Reageren is niet mogelijk.