Volkswagen moet meer elektrische auto’s verkopen, maar hoe?

0
Wanneer de Volkswagen Groep medio maart haar jaarverslag publiceert, zal Europa’s grootste autofabrikant een positief rapport presenteren over haar CO2-vlootdoelstellingen. Uit de voorlopige gegevens blijkt namelijk dat er sprake is van een gemiddelde CO2-uitstoot 118,4 gram per gereden kilometer voor alle voertuigen die door het autoconcern in de Europese Unie worden geleverd. De toegestane waarde is 122 gram per kilometer.
Maar vanaf 2025 verscherpt Brussel de limieten. De streefwaarde voor de Volkswagen Groep wordt dan 105 gram per kilometer. Dit kan alleen als het verkoopaandeel van emissievrije elektrische auto’s toeneemt. Of dat gaat lukken, is echter zeer de vraag. Volkswagen doet momenteel namelijk vooral goede zaken met modellen als de T-Roc. De verwachting is dat de consument ook voor de nieuwe Tiguan in de rij zal staan. En men rekent er natuurlijk op dat de facelift van de Golf voor een verkoopimpuls zal zorgen. Tegelijkertijd heeft Volkswagen moeite om klanten te vinden voor haar ID.3, ID.4 en ID.5. Ook de ID.Buzz haalt zijn verkoopdoelstelling niet. En de e-Up, die wel in trek was, is vorig jaar uit productie genomen.
.
VolkswagenGroepVerkoopaandeelElektrisch
“Als wij de verkoopcijfers van onze elektrische modellen niet snel omhoog krijgen, dan lopen wij in 2025 tegen een enorm CO2-probleem aan”, zegt een Volkswagen insider. En inderdaad: uit bovenstaande grafiek blijkt dat de kloof tussen de hoeveelheid elektrische auto’s die verkocht moet worden om het quotum te halen, en de daadwerkelijke verkoop van de emissievrije modellen bij de Volkswagen Groep bijzonder groot is. De ID.2/ID2all is niet op tijd klaar om dit gat volgend jaar te dichten.
Volgens een analyse van de Zwitserse bank UBS zal de boete voor ‘Wolfsburg’ 4,3 miljard euro bedragen als Volkswagen in 2025 geen enkele verbetering van het verkoopaandeel van elektrische auto’s in Europa weet te realiseren. Het autoconcern gaat nu in allerijl in China samenwerken met Xpeng voor de ontwikkeling van een 2-tal emissievrije modellen voor het B-segment, maar die zullen voor Europa geen soelaas bieden.   

Reageren is niet mogelijk.