
Verkoopverbod voor auto’s met verbrandingsmotor staat op losse schroeven
In een mogelijk compromis zoekt Duitsland naar garanties voor een vrijstelling voor synthetische brandstoffen..
In een mogelijk compromis zoekt Duitsland naar garanties voor een vrijstelling voor synthetische brandstoffen..
Het Europese parlement heeft het verkoopverbod in 2035 voor auto’s met een verbrandingsmotor goedgekeurd.
Het korte Engelstalige autonieuws van 10 november 2022, 18.00 uur.
De autolobby heeft gewonnen: de uitstootnormen in de Europese Unie worden niet veel strenger. Voor benzineauto’s zal er in de praktijk niks veranderen.
Vanaf 2035 moeten alle nieuwe auto’s in Europa elektrisch zijn.
Leaserijders kunnen vanaf 2025 alleen nog maar kiezen uit volledig elektrische modellen.
De ‘verbod op de verkoop van auto’s met een verbrandingsmotor soep’ wordt waarschijnlijk minder heet gegeten dan hij in Brussel is opgediend.
De politiek wordt door autofabrikanten opgeroepen om de milieumaatregelen in een breder pakket te accepteren. Dit omdat er nu te veel onzekerheid is over de Europese CO2-doelstellingen na 2030.
Europa kapt met auto’s met een benzine- of dieselmotor. Vanaf 2035 komen die niet meer op de markt. Rekenend met een levensduur van 15 jaar moet dit er voor zorgen dat het autoverkeer in 2050 zo goed als volledig CO2-vrij is.
Geen Europese CO2-boetes voor BMW dankzij elektrificatie.
Onderdeel van het plan is dat in 2030 minimaal 30 procent van alle nieuw verkochte vrachtwagens geen CO2 meer uitstoten.
Na 4 jaar stijging is er in Europa eindelijk weer sprake van een daling in de gemiddelde CO2 uitstoot van nieuw verkochte personenauto’s.
Met verlaging van de maximale snelheid is het milieu niet geholpen, integendeel.
De door de Europese Unie geplande prijsverhoging voor benzine en diesel is een zeer gevoelig onderwerp.
In Nederland zou het uitstoot handelssysteem de benzine accijnzen moeten vervangen.
Ondanks de corona crisis en de daaruit resulterende lockdowns stootte de SUV in 20202 meer CO2 uit dan in 2019.
Het merk Volkswagen voldeed wel aan de Europese uitstoot eisen.
Door de zware belasting van de banden van grote elektrische auto’s is de uitstoot van fijn stof relatief hoog.
De Europese Unie stelt onmogelijke eisen aan de uitstoot van personenwagens in 2025 en 2030.
In Brussel is men van mening dat de burger meer gebaat is bij strenge milieuwetgeving dan bij een gezonde auto-industrie.