Komt in 2025 naar Europa: Toyota BZ3C

0

Toyota heeft op de Beijing Auto Show een 2-tal nieuwe elektrische modellen onthuld: de BZ3C en de BZ3X. Die komen ook naar Europa. De verkoop begint volgend jaar.

Zoals de type-aanduiding al aangeeft (nou ja, Polestar denkt daar anders over), komen de BZ3C en BZ3X onder de BZ4X in het gamma. Het model duo is niet compleet nieuw. De BZ3C en BZ3X zijn afgeleid van de BZ3; een elektrische sedan met een aandrijflijn die gezamenlijk door BYD en Toyota is ontwikkeld. Dit donormodel is echter niet in Europa te koop. Voor de BZ3C en BZ3X heeft Toyota wel een Europese carrière gepland. Hun koetswerk is compleet nieuw, maar de aandrijflijn is identiek aan die van het sedan model BZ3.

ToyotaBZ3CBZ3Xbeijing8

De BZ3C is de productieversie van de BZ Sport Crossover conceptstudie die vorig jaar op de Shanghai Auto Show werd getoond. Er lijkt opmerkelijk weinig veranderd, afgezien van het feit dat de zijcamera’s zijn vervangen door conventionele buitenspiegels en dat de onderlip aan de voorkant een veel minder scherpe hoek heeft. Het front is voorzien van gekoppelde C-vormige lichtunits en het ontwerp van de bumper lijkt sterk op dat van de jongste Prius.

ToyotaBZ3CBZ3Xbeijing6

Qua carrosserievorm is de BZ3C een cross-over. Kort door de bocht zou je het model ook als een volledig geëlektrificeerde C-HR kunnen bestempelen. Opvallend is dat de BZ3C een Lidar en verborgen deurgrepen heeft. Velgen met een lage luchtweerstand en een eveneens aerodynamisch verantwoorde achterzijde dragen bij aan zijn jeugdige uitstraling. Aan de achterkant bevindt zich een vrij prominente spoilerlip en de remlichten zitten op de volle breedte van de achterklep.

ToyotaBZ3CBZ3Xbeijing7

Binnenin heeft de showauto een pittig rood interieur. De productieversie zal ook met een minder bonte aankleding besteld kunnen worden. Er is een optisch zwevende middenconsole en een infotainmentscherm. Opvallend is dat het instrumentenpaneel erg ver naar achteren in het dashboard, in de richting van de voorruit, lijkt te liggen.

ToyotaBZ3CBZ3Xbeijing5

De BZ3C wordt geproduceerd door de joint venture die Toyota in China met FAW en zal waarschijnlijk aldaar in de tweede helft van het jaar op de markt komen. Europa is in 2025 aan de beurt. Toyota gaat met een andere joint venture partner, GAC, de BZ3X bouwen. Dit model is de productieversie van de BZ FlexSpace conceptstudie van vorig jaar. Het ontwerp is minder hip dan dat van de BZ3C en de frontverlichting is verdeeld over 2 niveau’s. Ook deze Toyota beschikt over een Lidar bovenaan de voorruit.

ToyotaBZ3CBZ3Xbeijing2

Net als zijn broer / zus beschikt de BZ3X over een 2-kleurige carrosserie waarbij alles boven de raamlijn in zwart is uitgevoerd. Het dak is voorzien van een groot panoramisch dak. Het algehele design is ingetogener dat dat van de BZ3C. Dat zou kunnen betekenen dat de BZ3X eerder in productie gaat.

ToyotaBZ3CBZ3Xbeijing3

Binnenin heeft de BZ3X een optisch zwevend, centraal geplaatst scherm en een klein instrumentendisplay.

ToyotaBZ3CBZ3Xbeijing4

Over de aandrijflijn van de BZ3C en BZ3X heeft Toyota nog niets bekendgemaakt. We kunnen er echter van uitgaan dat de batterijen afkomstig zijn van BYD dochterbedrijf FinDreams.

ToyotaBZ3CBZ3Xbeijing10

 

Reageren is niet mogelijk.