De kabelarm is in gemeente Haarlem binnenkort niet meer verboden. Een initiatiefvoorstel van de Christenunie tot het wijzigen van de wet is afgelopen maart aangenomen door de gemeenteraad.
In de Noord-Hollandse gemeente is het, na het wijzigen van de wet, voortaan toegestaan om de laadkabel vanuit het huis via een arm door de lucht (met een boog over de stoep) naar een elektrische auto te leiden. Ook is het toegestaan om via een kabelgoot (onder de stoep) de elektrische auto aan te sluiten op een thuislaadpunt. Via de gemeente kan hier toestemming voor gevraagd worden.

“Ik ben heel blij dat het gelukt is”, aldus Christenunie-raadslid Frank Visser. “Op deze manier wordt elektrisch rijden voor veel meer mensen aantrekkelijk. Ook zijn er hierdoor straks minder openbare laadpalen nodig op de stoep. Het helpt ook om het stroomnetwerk te ontlasten omdat mensen hun eigen zonne-energie gaan gebruiken. Verder is de verwachting dat mensen op andere tijdstippen gaan opladen omdat het gewoon voor de deur kan”, aldus Visser.
Haarlem is de eerste gemeente waar de kabelarm is toegestaan. “Haarlem is de nu de eerste stad die inwoners actief ondersteunt bij het vereenvoudigen van thuisladen”, zegt Camille van den Brande van C10, het Haarlemse designbureau dat de Chargearm heeft ontworpen. In onder meer Zeewolde is het al toegestaan om een kabelgoot te installeren.
Zonder eigen oprit is het in de rest van Nederland doorgaans verboden om de laadkabel over de stoep aan te sluiten aan huis, terwijl dat wel vaak gevallen goedkoper is. Maar een kabel op het trottoir kan levensgevaarlijk zijn voor onoplettende voetgangers en zeer hinderlijk voor mensen met bijvoorbeeld een kinderwagen, een rolstoelen of een rolkoffer.
Kabelarmen worden straks overigens niet in alle Haarlemse straten mogelijk. Zo is het niet toegestaan in straten met vrij liggende fietspaden tussen de woningen en de openbare parkeerplekken. In smalle straten waar half op de stoep wordt geparkeerd (‘Canadees parkeren’) wordt het waarschijnlijk ook niet toegestaan.
De Algemene Plaatselijke Verordening moet nog worden aangepast voordat de kabelarm is zijn toegestaan. Eind 2024 worden de regels nader uitgewerkt door de Haarlemse gemeenteraad. Hopelijk leidt de wetswijziging niet tot meer burenruzies want mensen kunnen nu geneigd zijn om, als voor hun adres een kabelarm is toegestaan, de betreffende parkeerplek voor hun huis te claimen. Terwijl het openbare ruimte is waar ook de buurman zijn auto mag parkeren.
