Europese autoconsumenten zijn sinds enkele maanden minder enthousiast over Chinese elektrische auto’s dan voorheen. Met als gevolg dat de verkopen in augustus 48 procent lager waren dan in dezelfde maand van 2023. Het aantal registraties van Chinese elektrische auto’s kwam uit op het laagste niveau in anderhalf jaar tijd.
Dat blijkt uit cijfers van DataForce. Het ligt voor de hand om te denken dat de verkoopdaling het gevolg is van de importheffingen die de Europese Unie begin juli op elektrische auto’s uit China heeft ingevoerd. Op personenwagens uit dit land zat al een heffing van 10 procent, maar ‘Brussel’ heeft de importbelasting verhoogd naar maximaal 48 procent. Dit kan de auto’s stukken duurder maken, maar dat is niet of nauwelijks gebeurd. Wat wel is gebeurd, is dat importeurs van Chinese elektrische personenwagens in juni, voordat de extra heffing werd ingevoerd, extra veel exemplaren hebben laten registreren. Dat zorgde in die maand voor een verkooppiek, maar nu dus voor een dip.
Zo zag MG de verkopen in Europa met 65 procent kelderen. Dit van oorsprong Britse merk, tegenwoordig eigendom van het Chinese staatsbedrijf SAIC, kreeg (vanwege slecht informatieverstrekking aan de Europese Unie) de hoogste heffing opgelegd en had dus alle reden om in juni nog even snel veel auto’s op kenteken te zetten. BYD zag daar de noodzaak niet of nauwelijks van in omdat deze fabrikant belast werd met een veel minder hoge extra heffing. De reden? BYD gaf ‘Brussel’ zonder dralen de informatie waar zij om vroeg. Dit automerk hoefde dus geen handigheidjes met het registreren van nieuwe auto’s uit te halen in juni, met als gevolg dat de verkopen in augustus hoger konden uitkomen dan een jaar eerder.
Het naar voren halen van de kentekenregistraties verklaart in het geval van MG dus de verkoopdaling in augustus. In juli was ook al sprake van een daling van het aantal verkochte Chinese elektrische auto’s. Dat kwam toen eveneens doordat er in juni extra veel exemplaren op kenteken waren gezet. Een andere oorzaak is het feit dat diverse Europese landen de aankoopsubsidies hebben afgebouwd. Onder andere in Duitsland en Frankrijk is dit het geval. Het laatste land belast sinds dit jaar bovendien auto’s die van grote afstand (lees: uit China) worden aangevoerd.