BMW dealer gaat i3 batterij wisselen

0

BMW zorgt in meerdere opzichten voor een evolutie van elektrisch rijden. Ook de dealer krijgt daarbij met een nieuw fenomeen te maken. Dankzij een nieuwe generatie batterijtechniek voor de i3 is de energieopslag fors verbeterd, met de helft om precies te zijn. Toch past de nieuwe techniek in een exact even grote behuizing als de oude. BMW biedt daarbij de mogelijkheid om letterlijk ‘van batterijen te wisselen’. Nieuw voor oud. Voor zover bekend heeft het merk daarmee een primeur voor volumemerken (daartoe mag je BMW, dat in de eerste 7 maanden van dit jaar anderhalf keer zoveel auto’s verkocht als Fiat, toch wel rekenen).

Die optie is in eerste instantie interessant voor de eigenaren van een wat oudere i3. Die kunnen hun ‘krachtcentrale’ upgraden van de oorspronkelijke 22 kWh naar 33 kWh. Heinrich Schwackhöfer, projectmanager voor de BMW i3, licht dit aan Automobiel Management als volgt toe: “Dat kan gewoon bij de dealer gebeuren, omdat de units relatief makkelijk te wisselen zijn via de onderkant van de i3, want daar was bij het concept altijd al rekening mee gehouden. Ze zijn vanaf september of oktober leverbaar”. Met deze mogelijkheid wordt de i3 toekomstbestendig gemaakt, want ontwikkelingschefs voorspellen dat we de komende jaren op meerdere evoluties in de accutechniek mogen rekenen. Die zullen uiteindelijk nog eens voor een verdubbeling van de nu bereikte range zorgen.

Terug naar het heden: de ombouw is niet goedkoop, nemen we aan? “De unit kost 7.000 euro plus montage. Maar vergeet niet dat de i3 als auto letterlijk weinig veroudert, omdat zijn hoofdstructuur uit koolstofvezel, een volledig beschermde lichtmetaal onderbouw en een kunststof buitenlaag is opgebouwd. Met die investering breng je hem op de nieuwste stand van de techniek en vergroot je de praktische bruikbaarheid. In de REX versie met range extender mag je zelfs op een praktijk actieradius van zo’n 330 kilometer rekenen”. Voor een nieuwe i3 met het verbeterde accupakket, waarmee de berijder een bijna 50 procent grotere range heeft, geldt een meerprijs van 1.200 euro. De basisuitvoering blijft echter ook leverbaar.

Tijdens een eerste testrit bij München noteerden we zelf een praktijkwaarde van rond de 220 kilometer, bij een normale rijstijl en met airco en alle gangbare gebruikers ingeschakeld. Wat gebeurt er met de ‘oude’ accupakketten? “Die nemen we in en zorgen ervoor dat ze een tweede leven krijgen in energieopslag, bijvoorbeeld als buffer in een stroomnetwerk”.

Comments are closed.