Exclusief: Citroën C3 vs. Renault Clio

0

Al sinds de introductie van de eerste generatie staat de C3 in de schaduw van de Clio. Met name de huidige editie van de Renault is zeer populair. Maar die (markt)situatie is de Citroën spuugzat. Met een radicaal nieuwe look en een nadrukkelijk jeugdige uitstraling probeert de derde generatie C3 de veelzijdige koningin van het B segment te onttronen.

Gaat dat lukken? Via een statische confrontatie kan Autointernationaal.nl een eerste, exclusieve indruk krijgen van beide Franse kemphanen. Renault heeft onlangs de Clio een facelift gegeven om daarmee een reeds zeer gewild model verder fijn te slijpen. Citroën wist dat ‘meer van hetzelfde’ bij de C3 niet zou volstaan. Qua styling is er sprake van een trendbreuk. De designtaal van de hit van 2015, de C4 Cactus, moest uitkomst bieden. En dus oogt de nieuwe C3 met zijn stoere wielkasten en relatief grote wielen een beetje als een SUV.

Maar uiterlijk is niet alles. De nieuwkomer probeert ook de gebreken van zijn voorganger uit te wissen, namelijk de iets te krappe maatvoering, waardoor de C3 leed onder een bescheiden uitstraling. Het nieuwe model gebruikt het platform van zijn neef Peugeot 208 en moet daarmee passagiers in veel betere omstandigheden kunnen vervoeren. Naast de beperkte beenruimte achterin zou ook het probleem van de te korte zittingen zijn opgelost.

In de vernieuwingsdrang heeft de C3 echter afscheid moeten nemen van zijn grote panoramische voorruit; een sympathiek uitrustingdetail van de vorige generatie. Maar de Citroën biedt volop ander visueel vermaak. Naast de eerder genoemde designelementen van een SUV c.q. zijn grote broer C4 Cactus, is de nieuwe C3 een kleurexplosie met contrasterende (zwarte) wielkasten, Airbumps, en duo tint voor de carrosserie.

Citroën heeft voor de nieuwe C3 resoluut gekozen voor een jonge uitstraling. En ondanks dat er onderhuids veel techniek wordt gedeeld met de Peugeot 208, is dat voor het blote oog niet of nauwelijks te zien. De bonte C3 vormt een schril contrast met de Renault Clio. De facelift heeft hem optisch niet echt jonger gemaakt. Wel ziet de Clio er klassieke en serieus uit, met harmonieuze lijnen. Veel autoconsumenten vinden dat prettig, maar bij de Renault ontbreekt de wilde frisheid van limoenen, pardon, de C3.

Er moet echter wel een kanttekening geplaatst worden bij de Citroën. Wil je een C3 in vol ‘SUV ornaat’ hebben, dan dien je voor de duurste uitvoering te gaan, Shine genaamd. Dat is de enige versie waarbij de combinatie van een tweekleurige carrosserie, zwarte wielkasten en Airbumps mogelijk is. Het exemplaar dat Citroën voor deze vergelijking ter beschikking had gesteld was voorzien van 17-inch wielen; die zijn optioneel want 16 inch is standaard op de Shine. De C3 is er ook als Live en Feel. De eerste heeft ‘gewoon’ een kale carrosserie, terwijl de Feel uitvoering zwart beschermmateriaal voor de carrosserie en de wielkasten biedt.

Stappen we in, dan zien we dat er ook qua dashboarddesign grote verschillen zijn tussen de Citroën en de Renault. Bij de C3 is gekozen voor een geometrische stijl. Aantrekkelijk maar bepaald niet futuristisch. Het instrumentarium is klassiek en goed afleesbaar. De Clio biedt een deels digitaal display en biedt een nette ergonomie met een goed geplaatst touch screen en kloeke knoppen voor de bediening van de airconditioning. In de C3 moet je op de beeldmenu’s verschillende bewerkingen loslaten voordat je het verwarmingssysteem aan kan passen. Dat is onpraktisch. Tenslotte staat zijn 7-inch scherm (onder de ventilatieopeningen) te laag, waardoor de bestuurder zijn blik niet op de weg gericht kan houden. Onbegrijpelijk dat Citroën deze fout bij een nieuwe auto gemaakt heeft. Het multimediasysteem, afgeleid van het exemplaar in de eerder dit jaar vernieuwde C4 Picasso, omvat voice control, 3D-kaarten, en kent een meer intuïtieve bediening dan het systeem van de C4 Cactus.

De Clio biedt per saldo dus een grotere bedieningsvriendelijkheid, maar de C3 heeft iets wat bij de Renault zelfs niet op de optielijst te vinden is: ConnectedCam. Deze apparatuur bevindt zich in de binnenspiegel en met de camera kan je alles fotograferen of filmen wat zich aan de voorkant van de auto afspeelt. In geval van een ongeval, wordt het beeldmateriaal vanaf 30 seconden vóór de botsing opgeslagen. Zowel de Citroën als de Renault zijn verkrijgbaar met een rijbaanassistent.

Als het om de stijl gaat, dan heeft de C3 beslist charme. De kwaliteit van de gebruikte materialen is echter veel minder imponerend. De bovenkant van het dashboard is afgewerkt met een harde kunststof, evenals de deurpanelen. Beiden zijn gevoelig voor krassen. Alleen op het dashboardgedeelte tegenover de voorpassagier veroorlooft Citroën zich een klein sutkje leer. Gelukkig zitten de stoelen lekker. Die zijn goed gevormd en zacht. De middenconsole en de deuren zijn voorzien van bergvakken die qua formaat niet onder doen voor de exemplaren van de Clio. Wel heeft de C3 een groter handschoenenkastje.

Op het eerste gezicht oogt het interieur van de Renault Clio verzorgd en zijn er flatterende details, zoals de optisch niet-geïntegreerde middenconsole. Het dashboard mist in vergelijking met de boordplank van bijvoorbeeld de Volkswagen Polo misschien wat finesse, het geheel is wel met zorg gemaakt. Sinds de facelift is de kwaliteit zichtbaar beter geworden. Voor een B segment model zijn de gebruikte kunststoffen per saldo van goede kwaliteit; niet alleen op het dashboard maar ook op de deurpanelen.

Achterpassagiers in de Citroën en Renault hoeven niet jaloers op elkaar te zijn. De Clio en C3 hebben een vergelijkbaar ruimteaanbod en even comfortabel meubilair. Alleen de oplopende raamlijn van de Clio kan achterpassagiers in deze Franse hatchback sneller het gevoel van opsluiting geven. Qua kofferbakvolume zijn de Citroën en Renault met 300 liter aan elkaar gewaagt, maar de Clio is in dit opzicht wel praktischer dankzij de bredere opening en de lagere laaddrempel, waardoor de kofferbak beter toegankelijk is. De kwaliteit van de laadvloer van de C3 verraadt dat de boekhouders het hoogste woord hebben bij Citroën: die is dunner en fragieler dan in de Clio.

Citroën grijpt de generatiewisseling bij de C3 niet aan om het motorenpallet te vernieuwen. Dit betekent dat de benzine-uitvoeringen altijd 3 cilinders hebben. Het vermogen varieert van 68 tot 110 pk. De laatste versie, voorzien van een turbo, kan tegen meerprijs worden gecombineerd met de EAT6 automaat. Dieselen kan in de 1.6 BlueHDi met 75 of 100 pk. De Clio biedt een grotere motorische keuze. Zo omvat het gamma een benzinekrachtbron met 4 cilinders (de 1.2 TCe met 120 pk) en is de diesel maximaal 110 pk sterk. Als imagobouwer biedt Renault de Clio bovendien aan als RS, die in Trophy tenue goed is voor 220 pk. Een dergelijke hete uitvoering van de C3 is niet gepland, Opvallend, want Citroën zal met het model wel deelnemen aan het World Rally Championship (WRC) in 2017.

Conclusie

Stilstaand weet de Clio meer te verleiden dan de C3. Het materiaalgebruik in het interieur is bij de Renault beter en daarnaast is het een gemiste kans dat Citroën qua bedieningsgemak punten laat liggen. Maar, de zogeheten 1.2 PureTech turbobenzinemotor is veel aangenamer dan het 1.2 TCe blok. Hetzelfde geldt voor de C3 BlueHDi diesel in vergelijking met de dCi unit van de Clio. Omdat een auto er voor is om mee gereden te worden, betekent dit dat Citroën met de C3 een aanzienlijke vooruitgang heeft geboekt: nooit eerder kwam haar B segment alternatief zo dicht in de buurt bij de Clio. Toch hoeft Renault zich niet echt zorgen te maken. Naast de eerder genoemde superieure afwerkingkwaliteit plus ergonomie, heeft de Clio als troef een efficiëntere basismotor: de 0.9 TCe unit doet alles wat je wilt, en dat kan niet gezegd worden van de koppelarme, turboloze Puretech.

Anders gezegd: geeft de ratio de doorslag en zoek je gewoon een goede allrounder voor niet al te veel geld, dan is/blijft de Clio de beste keuze. Maar laat je jouw hart spreken, dan is het begrijpelijk dat je valt voor de C3 met zijn unieke look en veel meer op je persoonlijke smaak af te stemmen aankleding. Daarmee heeft de nieuwe Citroën beslist een troef in handen. Nu maar hopen dat de prijspositionering geen roet in het eten gooit en dat de nieuwe C3 net zo comfortabel rijdt als dat hij zit. Om dat te oordelen, zullen we in oktober de eerste test kunnen doen.

Comments are closed.