Autoverlichting minder vaak defect

0

Het aantal auto’s dat rondrijdt met defecte verlichting is sterk afgenomen. Reed in 2006 nog zo’n 15 procent met bijvoorbeeld een kapotte koplamp, nu is dat nog maar 2 procent. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van de Bovag.

De technologische ontwikkelingen van de laatste jaren hebben ertoe geleid dat autoverlichting minder snel stuk gaat. Ook wordt steeds vaker automatisch gewaarschuwd bij een defect. In Nederland rijden zo’n 8 miljoen auto’s rond. De koepelorganisatie van garages heeft – met het oog op de wintertijd die zondag ingaat – in september en oktober op verschillende locaties tellingen gedaan. Daarbij werden bijna 10.000 voertuigen gescand.

Vrijwel alle nieuwe auto’s worden tegenwoordig geleverd met hoogwaardige halogeen, xenon of LED verlichting. “Xenon en led geven twee keer zoveel licht als de halogeenlamp”, zegt René van Haarst van de Philips autolampenfabriek in het Duitse Aken. “Ze zijn wel duurder, maar ook duurzaam. Want je hoeft ze bijna nooit te vernieuwen”.

Volgens Philips (met een wereldwijd marktaandeel in autoverlichting van rond de 33 procent) zijn autolampen met al hun design, een belangrijk, sexy onderwerp geworden voor autofabrikanten. “Je verkoopt er gewoon meer auto’s door. Om in vaktermen te spreken: het is een unique selling point”.

Maar er klinkt ook ergernis uit het onderzoek. Veel automobilisten vinden het behoorlijk irritant dat zij de koplampen van de auto niet zelf meer kunnen vervangen. “Dat is ingewikkeld geworden ja”, erkent Tom Huyskens van de Bovag. “Toch moet je dan maar snel naar de garage, want defecte verlichting kan als je pech hebt, een bon opleveren van 140 euro”.

Opvallend is ook dat veel mensen de nieuwe blauwige xenon en LED verlichting als verblindend ervaren, tot in de achteruitkijkspiegel aan toe. “Groot licht van tegenliggers is een enorme ergernis, al komt dat ook vaak door verkeerd afgestelde koplampen”.

Comments are closed.