Mazda plaagt met nieuwe CX-5

0

Mazda onthult 16 november a.s. op de autotentoonstelling van Los Angeles de nieuwe CX-5. Via deze plaagfoto krijgt u alvast een voorproefje van de tweede generatie. De Nederlandse importeur van Mazda verwacht dat de nieuwe CX-5 in juni in de showrooms arriveert.

Qua design is de tweede generatie een evolutie van de huidige uit 2011 stammende CX-5, met tegelijkertijd duidelijke stijlkenmerken (zoals de relatief lange motorkap en korte achterzijde) van de CX-3. Dat geeft de nieuwe Mazda een sportief voorkomen, maar net als bij zijn kleinere broer zou het volume van de kofferbak wel eens tegen kunnen vallen. Van de CX-3 neemt de nieuwe CX-5 ook het scherper getekende front met plattere, meer geknepen koplampunits over.

Voor wat betreft het interieur knoop de nieuwe CX-5 (hopelijk) aan bij zijn grote broer, de hier niet leverbare CX-9. Dat SUV model hoeft een vergelijking op het gebied van kwaliteitsbeleving met de Duitse premiummerken niet te schuwen. De huidige CX-5 heeft op dit onderdeel nooit een gouden plak gewonnen. In het gamma is numerologisch ruimte voor een CX-7. Een dergelijk model was er vroeger en zou nu, als de bagageruimte van de tweede generatie CX-5 inderdaad wat krapjes is, kunnen terugkeren als ‘Grand CX-5’.

Technisch is de nieuwe CX-5 een doorontwikkeling van het huidige model. Dit betekent dat door Mazda vastgehouden zal worden aan lichtgewicht techniek, waardoor de SUV in huidige vorm niet meer dan 1.285 kilo weegt. De tweede generatie CX-5 krijgt bekende motoren: de atmosferische 2.0 SkyActiv-G benzinemotor en de 2.2 Skyactiv-D turbodiesel. De in de vorige alinea genoemde CX-9 is voorzien van een 2,5 liter turbokrachtbron. Die motor zou in de nieuwe CX-5 in combinatie met het uitrustingpakket GT-M ook niet misstaan.

De nieuwe CX-5 wordt ook leverbaar met G-Vectoring Control (GVC). Deze technologie varieert het motorkoppel om de belasting op elk wiel te optimaliseren, wat voor een nauwkeuriger en comfortabeler rijgedrag zou moeten zorgen. Veiligheid biedt de Mazda in de vorm van Advanced Smart City Brake Support (SCBS; werkzaam tot 80 km/u) en Smart Brake Support (SBS; werkzaam tot 160 km/u). Daarnaast zal Traffic Sign Recognition (TSR) leverbaar zijn.

Reageren is niet mogelijk.