Toyota zegt vast dag tegen de diesel

0

Toyota zorgde onlangs voor opvallend nieuws: in het gamma van de C-HR, die vorige maand op de autosalon van Parijs zijn publieksdebuut beleefde, schitteren dieseluitvoeringen door afwezigheid. En zeker in een dieselminnend land als Frankrijk is dat toch wel opvallend. Maar Toyota sorteert vast voor op een ontwikkeling die volgens deskundigen onvermijdelijk is: de diesel gaat verdwijnen uit de lagere autosegmenten.

Met de nieuwe C-HR slaat Toyota dus louter de benzineweg in, want ook de hybride uitvoering loopt met een grote boog om diesel heen. Verrassend is deze ontwikkeling niet, want Autointernationaal.nl adviseerde de Japanners eerder dit jaar al om een dergelijke gedurfde en revolutionaire stap te zetten.

Toyota heeft een beetje een ‘grijs’ imago, maar van de jongste generatie Prius weten we dat het merk qua vormgeving beslist niet voor plat getreden paden kiest. Ook met de C-HR laten de Japanners zien niet afwijzend tegenover een gewaagde designrichting te staan. Dat is een bewuste keuze van Toyota. Het merk beseft dat zij tamelijk op het door Nissan met Qashqai gestarte cross-over feestje arriveert. In plaats van opgaan in de massa, wil het merk met de C-HR laten zien dat dit model uit heel ander hout gesneden is. Voor Toyota is de cross-over dus een belangrijke toevoeging aan haar gamma.

chra3

Dat Toyota het aandurft om de C-HR een onconventionele styling te geven, is te danken aan topman Akio Toyoda. Die zei enkele jaren geleden dat de modellen van het merk meer emotie dienen te krijgen. Dat gaf de ontwerpers enerzijds meer vrijheid, maar anderzijds zijn zij nog steeds met handen en voeten gebonden aan wat de Amerikaanse, Japanse en Chinese autoconsument wil. De C-HR is primair voor de Europese consument ontwikkeld, al zal de cross-over ook elders worden verkocht.

Volgens Toyota mag de C-HR gerust een coupéachtige SUV genoemd worden. Het merk zegt in technisch opzicht zijn best gedaan te hebben om de hoge zitpositie die autoconsumenten tegenwoordig zo prettig vinden een geslaagd huwelijk te laten vormen met dynamische rijeigenschappen. Dat heeft Toyota bereikt door de C-HR een zo laag mogelijk zwaartepunt te geven en door de kiezen voor een relatief korte, maar brede bouw.

De C-HR is niet veel duurder dan de Auris, maar met zijn gedurfde design spreekt de Toyota een heel andere kopersgroep aan: autoconsumenten die het Japanse merk tot nu toe wellicht niet eens op hun boodschappenlijst hebben staan. Ook dieselfans zullen door Toyota dus niet met de cross-over bediend worden. “De vraag naar diesels neemt scherp af”, zo laat Didier Leroy, de hoogste baas van het merk in Europa weten. De daling doet zich in vrijwel alle Europese landen voro, maar het sterkst in België, Frankrijk, Griekenland en Spanje.

chra2

Volgens een woordvoerder van autobrancheorganisatie ACEA zal de dieselmotor uit grotere modellen niet verdwijnen, maar de kosten van het ‘schoon’ maken/houden van een dergelijke krachtbron wegen in de lagere segmenten te zwaar. Anders gezegd: milieueisen doen dieseluitvoeringen van compacte auto’s de das om. De kosten om de motor aan de emissienormen te laten voldoen zijn te hoog geworden.

De C-HR gaat daarom geleverd worden in slechts 2 motorvarianten: een uitvoering met een aangepaste versie van de hybride aandrijflijn zoals die in de Prius wordt toegepast, en een compacte 1,2 liter turbomotor die goede prestaties combineert met een relatief laag verbruik. De hybride uitvoering en de meest luxe benzineversie beschikken altijd over een CVT automaat, maar de 1.2 Turbo is er (de basisversie uitgezonderd) ook met een handgeschakelde 6-bak.

In ons land is de startprijs 25.250 euro (kosten rijklaar maken meegerekend). De importeur denkt dat 55 procent van de verkopen door de zakelijke markt gegenereerd gaat worden. De C-HR kent een operationeel leasetarief van 379 euro. Private lease is vanaf 399 euro mogelijk. Onder de 45 procent particuliere kopers hoopt Toyota ook aardig wat caravanbezitters te verwelkomen. “De turboversie kan een heel behoorlijke aanhanger trekken”, aldus de importeur. De diesel mag dan op zijn retour zijn, qua vakantievoorkeuren zijn de marktverschuivingen veel minder radicaal.

Comments are closed.