Kort door de bocht: Volvo V90 Cross Country

0

GetestDe nieuwe V90 Cross Country

ModelVolvo V90 Cross Country

Modeljaar2017

RecensieMisschien niet de scherpst rijdende auto maar hoogwaardig, luxueus en zeer begerenswaardig.

Waarom de korte test?

Volvo is in Europa de uitvinder van de terreinlook stationwagon. Nog voordat Audi de A6 Allroad lanceerde (1999), bracht het Zweedse merk de eerste generatie XC70 op de markt (1997). Daarmee had Volvo zoveel succes, dat het modeltype nooit meer uit het gamma verdwenen is. Nu is de spirituele opvolger van de XC70 klaar, de Volvo V90 Cross Country.

Volvo V90 Cross Country 2017

Wat voor auto is de Volvo V90 Cross Country?

Net als de XC70 is ook de V90 Cross Country een stationwagon met terreinlook, oftewel een model dat het gat dicht tegen gewone combi’s en SUV modellen. Net als bij het origineel zijn ook bij de nieuwste Volvo plastic beschermmateriaal voor op de carrosserie aanwezig, evenals titanium bodem beschermplaten en in zwart uitgevoerde carrosseriedetails. Toch is deVolvo V90 Cross Country geen schaap in wolfskleren. Volvo heeft ook de grondspeling met 6,5 centimeter vergroot en zowel vóór als achter beschikt het model over een royale spoorbreedte (2 resp. 4 centimeter). Verder is de V90 Cross Country voorzien van speciale banden met een 4,2 centimeter grotere diameter.

De nieuwe Volvo V90 Cross Country

Wie zijn Volvo V90 Cross Country liever niet al te ruig wil (maar gewoon een stationwagon voor elk weertype zoekt), kan het standaard zwarte decoratiemateriaal ook in carrosseriekleur laten uitvoeren. Het interieur is, op zwart walnoot hout en lederen bekleding voor het dashboard na, vrijwel identiek aan de cabine van de gewone V90. Er zijn 5 varianten, waarbij vierwielaandrijving altijd standaard is: D4 (64.195 euro), D4 Geartronic (66.695 euro), D5 Geartronic (73.695 euro), T5 Geartronic (68.695 euro) en T6 Geartronic (78.195 euro). Op de D4 na is de Geartronic 8-traps automaat dus standaard. De Drive Mode selectieknop is uitgebreid met een Off-road setting.

Volvo V90 Cross Country cockpit en dashboard

Is de nieuwe Volvo V90 Cross Country wat?

Ondanks dat de V90 in Cross Country tenue dus een stuk stoerder oogt dan de gewone versie, is puur rationeel gezien de échte reden om voor de terreinlook uitvoering te gaan het aangepaste onderstel. Volvo heeft haar jongste creatie van nieuwe dempers en een verbeterde variant van haar (optionele) luchtvering voorzien. Dit heeft geleid op een totaal ander, veel soepeler veerkarakter. De V90 wordt daarmee getransformeerd tot een luxueuze cruiseauto dat geschikt is voor ‘elk’ type ondergrond. Door het hogere zwaartepunt heeft de Cross Country versie een iets grotere neiging tot overhellen, maar niet in die mate dat het comfort er onder lijdt. De Volvo weet zijn carrosserie altijd strak onder controle te houden en een oneffen ondergrond brengt hem niet uit zijn element. De Volvo V90 Cross Country is hierdoor een veel beter uitgerijpt product dan de gewone versie, waarvan het veercomfort nogal te wensen overlaat. Volvo lijkt de onderstelafstelling bij haar SPA platform nu veel beter in de vingers te hebben dan bij de eerder geïntroduceerde XC90 en S90/V90.

Volvo V90 Cross Country cockpit

De V90 Cross Country is niet alleen heerlijk soepel geveerd, maar ook indrukwekkend stil. De 2,0 liter dieselmotor hoor je amper (de D4 en D5 hebben een verschillend vermogen en koppel) en ook rolgeluiden of windgeruis zijn grotendeels afwezig. Daardoor is de V90 in Cross Country uitvoering de beste (lees: comfortabelste) Volvo om lange afstanden mee af te leggen. De besturing is aan de lichte kant, maar wel direct. Via de eerder genoemde Drive Mode selectieknop kan je de stand Comfort vervangen door Dynamic, maar de Volvo V90 Cross Country rijdt het meest relaxt in de standaard setting. In normale omstandigheden worden alleen de voorwielen aangedreven, maar als dat nodig is worden in een fractie van een seconde de collega’s achter ingeschakeld. Je hebt daardoor al snel veel vertrouwen in de Volvo, ook omdat het stabiliteitcontrolesysteem een oogje in het zeil houdt.

Volvo V90 Cross Country achterstoelen

Net als bij de andere grote Volvo modellen maakt het dashboard van de Volvo V90 Cross Country indruk met zijn bouwkwaliteit, fraaie materialen en intuïtieve bediening. Nergens is goedkoop, krasgevoelig plastic te bekennen. Het multimedia systeem laat zich intuïtief bedienen. Ook achterin is er voor lange passagiers voldoende plek en de standaard 560 liter grote bagageruimte kan via het omklappen van de achterbankleuning worden vergroot tot 1.526 liter.

De laadruimte van de nieuwe Volvo V90 Cross Country

Volvo V90 Cross Country 2017 testrecensie

90%
90%
Awesome

Volvo denkt dat de Cross Country uitvoering op mondiaal niveau 25 procent van de V90 verkopen gaat uitmaken. Een stevig percentage, maar gelet op diens kwaliteiten volkomen terecht: als Cross Country is de V90 meer verfijnd en een betere allrounder. Dat de CO2-uitstoot in het geval van de D5 uitvoering 10 gram hoger ligt (139 gram/km versus 129 gram) valt te overzien. Wil je sowieso een V90 met vierwielaandrijving, dan vallen de meerkosten van de Cross Country uitvoering erg mee. Je krijgt een Volvo die nóg capabeler, verfijnder en comfortabeler is. Misschien niet de scherpst rijdende auto maar hoogwaardig, luxueus en zeer begerenswaardig. Trakteer uzelf dus op dat aanvink kruisje in het vakje van de optionele luchtvering!

  • 9
  • Beoordelingen door bezoekers (26 Stemmen)
    6.3

Reageren is niet mogelijk.