In detail: de nieuwe Kia Picanto

0

Hoewel de huidige generatie Picanto zeker in Nederland een groot verkoopsucces is, denkt Kia dat het nóg beter kan. Daarom heeft de opvolger meer flair. Daar zorgt niet alleen het optionele, sportieve uitrustingniveau GT-Line voor, maar ook onderhuids biedt de Koreaan meer pit. 100 pikante pepers om precies te zijn.

Hoewel foto’s van de derde generatie Picanto al vroegtijdig waren uitgelekt, hield Kia informatie over het motorenaanbod tot nu toe onder de pet. In de aanloop naar zijn publieksdebuut op de volgende maand te houden autosalon van Genève (9-19 maart) zijn de specificaties nu wel vrij gegeven. De nieuwe editie wordt niet meer leverbaar in dieseluitvoering (het afzetpotentieel voor een dergelijke versie lijkt in het A segment compleet verdampt te zijn), maar er zijn wel meerdere benzinevarianten.

Als instapper fungeert een atmosferische 1,0 liter 3-pitter van 67 pk en 96 Nm. Voor een stadsauto is dat een prima krachtbron. In de vorige generatie Picanto leverde deze motor 69 pk en 94 Nm; een iets andere vermogen:koppel verhouding dus. Het resultaat is een lager verbruik van 3,9 liter/100 km (voorheen 4,1 liter).

Om serieus deel te kunnen nemen aan het snelwegverkeer, biedt de 1.2 viercilinder meer mogelijkheden. Die is 84 pk en 122 Nm sterk. In de oude Picanto was de 1,2 liter motor goed voor 85 pk en 120 Nm. Topversie is de gezamenlijk door Hyundai en Kia ontwikkelde 1,0 liter driecilinder met turbo. Die 1.0 T-GDI levert in de Picanto 100 pk en 172 Nm. Genoeg om extra pikant uit de hoek te komen.

Alle motoren worden standaard gekoppeld aan een handgeschakelde 5 versnellingsbak, maar de 1.2 kan tegen meerprijs worden voorzien van een 4-traps automaat. Van de Rio is evenwel bekend dat die versie in Nederland, als gevolg van het relatief hoge brandstofverbruik (en navenante CO2 uitstoot / BPM), erg duur wordt.

De nieuwe Picanto is zowel in Zuid Korea als in Europa ontwikkeld en heeft een 15 millimeter (voortaan 2,40 meter) langere wielbasis. De carrosserielengte is echter gelijk gebleven: 3,595 meter. Maar door de wielen verder uit elkaar te plaatsen, kon Kia de kofferruimte met 55 liter vergroten tot 255 liter. Als je de asymmetrische gedeelde (33:67 verhouding) achterbankleuning neerklapt, groeit dat volume tot 1.010 liter. Kia maakt melding van een dubbele laadvloer en een 5,5 centimeter verschuifbare armsteun tussen de voorstoelen.

Verder hebben de ingenieurs van Kia de motortrillingen verminderd en de geluidsdemping verbeterd om vervelende vibraties aan boord te beperken. In vergelijking met zijn voorganger heeft de nieuwe Picanto een lichtere achteras gekregen. De eerder genoemde langere wielbasis en de kortere vooroverhang moet de Kia een stabieler rijgedrag geven. Verder hebben de Koreaanse en Europese teams de stuuroverbrenging aangepast zodat er met de Picanto gemakkelijker gemanoeuvreerd kan worden in de stad.

Hij kan ook een vectoriële koppelverdeling krijgen die is verwerkt in de stabiliteitscontrole ESC. Op veiligheidsvlak kan de Picanto verder worden uitgerust met een automatische noodremhulp. Het dashboard kreeg een meer horizontaal design. Via een optisch zwevend 7,0-inch groot touch screen kunnen multimedia apps worden bediend die compatibel zijn met Apple CarPlay en Android Auto.

Kia biedt een heel aankleedprogramma aan met diverse kleurenpaletten voor zowel de carrosserie als het interieur. Daarnaast zijn er diverse uitrustingsniveaus, waaronder het in de inleiding genoemde, sportieve GT Line. Het Koreaanse merk biedt ook de keuze tussen een configuratie met 4 of 5 zitplaatsen, waarbij de eerste variant een sterker geprofileerde achterbank heeft.

Aan het einde van het tweede kwartaal, oftewel uiterlijk juni, arriveert de nieuwe Picanto bij de Kia dealers in de showroom. Hij zal dan alleen leverbaar worden in 5-deurs vorm; de achterportierloze uitvoering keert niet terug. De levering voor de meest potente versie start pas in na september.

Comments are closed.