Autosalon op wielen: Renault Symbioz

0

Renault geeft op de IAA autoshow van Frankfurt zijn visie op mobiliteit in 2030. De conceptstudie Symbioz kan volledig autonoom rijden, waardoor de cockpit getransformeerd kan worden tot huiskamer.

De Symbioz kan daardoor deel uitmaken van het huis als extra en moduleerbare verblijfsruimte met volop internetaansluitingen. In dit kader kunnen het huis en het voertuig ook hun energie delen. Het zal mogelijk zijn het systeem te programmeren om de in de batterijen van het voertuig opgeslagen elektriciteit te gebruiken voor de verlichting, de beeldschermen en andere toepassingen in huis gedurende de verbruik piekmomenten.

Anderzijds stelt de Symbioz de inzittenden te genieten van volledig groen en autonoom vervoer. Zijn 2 elektromotoren bevinden zich in de achterwielen, waardoor er veel ruimte overblijft voor een riante interieur. De Symbioz is 4,7 meter lang en 1,98 meter breed. Zijn hoogte bedraagt 1,38 meter. Daarmee is de conceptstudie 11 centimeter breder, 15 centimeter korter en 11 centimeter lager dan het huidige topmodel van Renault, de Talisman. Het stuur en het dashboard kunnen worden weggeborgen en de 4 stoelen kunnen worden omgedraaid. Ook een zithoek met een klein tafeltje tussen de zetels is mogelijk. Het meubilair in het studiemodel kan worden getransformeerd van loungezetels naar strak zittende sportstoelen.


Renault laat weten dat het totale vermogen van de Symbioz 680 pk bedraagt en dat de ‘autosalon op wielen’ in minder dan 6 seconden naar 100 km/u kan sprinten. Uit deze acceleratietijd kan je afleiden dat het studiemodel geen lichte jongen is: er is een Tesla die 2 keer zo snel naar 100 km/u sprint. Aan koppel is er maximaal 660 Nm beschikbaar. De Symbioz kan op één acculading (72 kWh) 500 kilometer ver komen. Opladen gebeurt via inductie. Niet in een donkere, stoffige garage, maar in directe verbinding met de woning. De Symbioz is immers een extra huiskamer.

Het idee is dat de productieversie van de Symbioz in 2023 klaar kan zijn. Mits de regelgeving voor volledig autonoom rijden dan op orde is. Diverse stylingdetails van de Symbioz kunnen wij vermoedelijk al terugzien bij de volgende generatie Clio, die oktober 2018 debuteert. Dat is het enige ‘leuke’ aan deze conceptstudie van Renault: de Fransen weten het mooi te vertellen hoe er in 2023 rondgereden kan worden, maar het is nog te veel een ‘ver van mijn bed show’. Hoe de snel veranderende autowereld er over 6 jaar uit zal zien, kan ook Renault niet voorspellen.

Comments are closed.