Stoer en sympathiek: Citroen C3 Aircross

0

Al decennialang heeft Citroën een goede reputatie op het gebied van betaalbare, praktische en ruime auto’s. De C3 Picasso was daar geen uitzondering op, maar aan dat model kleefde het tegenwoordig negatieve MPV imago. Veel autofabrikanten beschouwen dat segment als een doodlopende straat. Geheel anders is het afzetperspectief voor de SUV. Daarom wordt in het gamma van Citroën door de C3 Picasso plaats gemaakt voor de C3 Aircross.

Het is niet alleen Citroën die het verkooppotentieel van de compacte SUV heeft ontdekt. Je kan haast spreken van een tsunami aan nieuwe modellen die de komende tijd het betreffende segment gaan overspoelen. Want naast de C3 Aircross kunnen wij ook de Hyundai Kona, de Kia Stonic en de Seat Arona op korte termijn in de showrooms verwachten. Voor volgend jaar staat de tweede generatie Nissan Juke en Volkswagen T-Cross op de rol.

De prijzen van de C3 Aircross beginnen bij 19.690 euro. De levering begint in het vierde kwartaal. Met de C3 Aircross gaat Citroën de strijd aan met zijn succesvolle landgenoot Renault Captur. Het model is ook een alternatief voor de Peugeot 2008 en de Opel Crossland X. Met het laatste model deelt de Citroën C3 Aircross zijn productielocatie: het Spaanse Zaragoza. Daar heeft Opel, inmiddels een zustermerk een fabriek waar beide nagenoeg technisch identieke modellen van de band rollen. De Duitsers bouwen aldaar ook de iets grotere en duurdere Mokka X.

Voor de genoemde 19.690 euro krijg je de 82 pk sterke, atmosferische PureTech 3 cilinder met handgeschakelde 5-bak en Live uitrustingniveau. Dat betekent 16-inch stalen velgen met wieldop, een banden reparatiekit, cruise controle, snelheidslimietherkenning d.m.v. verkeersbordherkenning, een wegrijdhulp voor op hellingen, een Lane Departure Warning System, centrale portiervergrendeling met afstandsbediening, elektrische raambediening vóór, elektrisch verstelbare buitenspiegels, Coffee Break Alert, Follow Me Home verlichting, 2 bekerhouders plus een 12V aansluiting in de middenconsole, een kofferbakplank die verstelbaar is in 2 hoogtes om bij neergeklapte achterbank een vlakke laadvloer te creëren, 6 airbags, een radio met 6 speakers, Bluetooth plus USB aansluiting, de zogeheten Connect Box (Noodoproep en Pechhulp met lokalisatiefunctie) en een in 2 delen (60:40 verhouding) neerklapbare achterbank.

Wie meer luxe in de C3 Aircross wenst, kan opteren voor de Feel uitvoering. Die kost met bovengenoemde basismotor 21.390 euro, als handgeschakelde 110 pk sterke 1.2 PureTech (met turbo) 22.690, met dezelfde krachtbron en 6-traps automaat 24.990 euro en als 100 pk of 120 pk sterke 1.6 BlueHDi diesel (4 cilinders). Die kosten respectievelijk 25.200 euro en 26.100 euro; de laatste heeft ook start/stop techniek. De meeruitrusting van de C3 Aircross Feel omvat 3D wieldoppen, een met leer bekleed stuurwiel met Noir Brillant / Orange / Chrome accenten en bedieningstoetsen voor de geluidsinstallatie, bodem beschermplaten die zijn uitgevoerd in de kleur Gris Anthra, buitenspiegelkappen en dakrails uitgevoerd in de kleur Noir Onyx, een instrumentenpaneel voorzien van chromen afwerking plus een LCD scherm tussen de meters, LED dagverlichting, een 12 volt aansluiting op de 2e zit rijm een gekoeld dashboardkastje, verlichting in het opbergvak vóór de versnellingspook, handmatige airconditioning met pollenfilter, ‘Citroën Connect Radio’ met 7,0-inch touch screen en mistlampen met statische bochtverlichting (geïntegreerd in de koplampen).

De meeste toeters en bellen zijn te vinden in de C3 Shine. Die is er als 110 pk sterke 1.2 PureTech (25.340 euro met handgeschakelde 5-bak en 27.640 euro met 6-traps automaat), als 130 pk variant van dezelfde motor (in combinatie met een handgeschakelde 6-bak 26.540 euro) en als 1.6 BlueHDi met naar keuze 100 pk (27.850 euro) of 120 pk (28.750 euro). De C3 Aircross Shine kenmerkt zich door 17-inch lichtmetalen velgen (en 215/50 banden in plaats van 195/60 rubber), extra getinte ramen achter, ‘One touch’ elektrische raambediening vóór & achter met anti klemvoorziening, parkeersensoren achter, een regensensor, een zelfdimmende binnenspiegel, elektrisch inklap/verwarmbare buitenspiegels, een skiluik in de in 2 delen verschuifbare achterbank (60:40 verhouding), automatische airconditioning met pollenfilter, omlijsting van de koplampen die uitgevoerd is in de kleur Noir Onyx, een navigatiesysteem met actuele verkeersinformatie via TomTom Traffic, Mirror screen (Apple CarPlay, Android Auto en Mirrorlink) en 36 maanden Citroën Connect Nav Services (o.a. informatie over tankstations, parkeergarages en het weer).

Je kunt bij de C3 Aircross kiezen uit 90 verschillende kleurcombinaties voor de buitenkant. In het interieur bestaat de keuze uit 5 mogelijkheden. Zaken als draadloos opladen, rij hulpsystemen als voorruitprojectie, Active Safety Brake, Lane Departure Warning, Park Assist (file & vak parkeren) staan op de optielijst. De afmetingen van de C3 Aircross zijn 4,15 x 1,76 x 1,64 x 2,60 meter. Zijn bagageruimte heeft een inhoud van 410 à 520 liter.

Testauto is de sterkte vermogensvariant van de 1,6 liter diesel die liefst 300 Nm aan koppel biedt. De betreffende krachtbron is standaard gekoppeld aan een handgeschakelde 6 versnellingsbak. Vierwielaandrijving is ondanks het SUV karakter van de C3 Aircross niet mogelijk. Wie zich zorgen maakt over de tractie van de Citroën, kan tegen meerprijs Grip Control krijgen, oftewel een variabele programmering van het tractie controle systeem. Meer aanpassingen voor eventueel terreingebruik zijn er niet. De 120 pk sterke dieselmotor stoot 105 gram CO2/km uit.

De C3 Aircross is gebaseerd op het bekende en enigszins gedateerde PF1 platform van de PSA Groep waartoe Citroën behoort (en tegenwoordig dus ook Opel). Die bodemplaat is ook onder de gewone C3 te vinden en afgezien van een merkbaar hoger zwaartepunt zijn er qua rijeigenschappen eigenlijk geen verschillen. Qua veercomfort word je zelfs beter bediend in de C3 Aircross omdat dit model langere veerwegen heeft. Toch lukt het niet om alle oneffenheden in het wegdek glad te strijken.

De grip die de Citroën op het asfalt heeft is daarentegen prima, zo bleek tijdens de testrit over de bergwegen van Corsica. De neiging tot overhellen wordt in de C3 Aircross goed onderdrukt en hoewel de besturing allesbehalve communicatief is, is de installatie direct genoeg om vertrouwenwekkend over te komen. Heb je een naar de smaak van de Citroën te hoog tempo in bochten, dan zal de C3 Aircross jou straffen met duidelijk, maar voorspelbaar onderstuur.

De dieselmotor maakt een heel volwassen indruk, mede dankzij het forse koppel dat al vanaf 1.250 toeren beschikbaar is. Op papier is de sterkste benzineversie (met 130 pk) sneller, maar in de praktijk zal je met de dieseluitvoering vlotter onderweg zijn. De sprint naar 100 km/u neemt 10,7 seconden in beslag. De 1.6 BlueHDi unit is een prettige metgezel die veel trekkracht onderin koppelt aan een soepelheid die pas onder druk komt te staan als je de motor opjaagt naar een toerengebied dat je eigenlijk helemaal niet nodig hebt om aan een vlotte manier aan het verkeer deel te nemen. De handbak schakelt op de bekende PSA manier nogal vaag. Onprettig is ook de hoekige pookknop waarbij vorm belangrijker werd gevonden dan functie.

Er kon ook nog even worden gereden met de 110 pk sterke benzineversie in combinatie met automatische transmissie. De motor is verfijnd en krijgt pas boven de 4.000 toeren een rauw kantje. Onderin is er al veel koppel beschikbaar. De van Aisin afkomstige automaat is geen hoogvlieger qua schakelkunsten maar in de C3 Aircross, sowieso geen auto voor op en om het circuit, misstaat hij niet. Beschik je over een relaxte rijstijl, dan zal de transmissie niet snel tot ergernis leiden.

Citroën wil zich in de toekomst vooral op comfortgebied van de concurrentie onderscheiden. Om de daad bij het woord te voegen, is de C3 Aircross voorzien van fauteuilachtige voorstoelen die dikker bekleed zijn dan gebruikelijk is. Het dashboard is vrijwel identiek aan de boordplank van de gewone C3, al zijn er meer aankleedmogelijkheden met hoogwaardigere materialen. Het infotainment systeem biedt een rommelige mix van graphics en letter/cijfer types, maar reageert wel snel op commando’s.

Aan boord van de C3 Aircross is er voldoende ruimte voor 4 forse volwassenen om comfortabel te zitten. Ook over de beenruimte achterin zullen zij niks te klagen hebben dankzij de speciaal gevormde rugleuning van de voorstoelen. Het optionele panoramadak gaat echter wel merkbaar ten koste van de hoeveelheid hoofdruimte achterin. Omklappen van de achterbank levert een laadcapaciteit van 1.289 liter op. De vloer is op verschillende hoogtes instelbaar, zodat er gekozen kan worden tussen één vlak geheel of maximale capaciteit. In het voorste gedeelte van de bagageruimte kan de hoedenplank netjes worden opgeborgen voor het geval er hoge objecten vervoerd moeten worden.

80%
80%
Awesome

De keuzemogelijkheden in het segment voor compacte SUV modellen is groter dan ooit. Toch is de Citroen C3 Aircross een welkome aanvulling op het aanbod. Niet omdat het een technisch hoogstandje is (dat is hij niet), maar vanwege de karaktervolle styling en de aankleedmogelijkheden. Verder zijn de motoren (de basis benzineversie zonder turbo en met slechts 82 pk uitgezonderd) bovengemiddeld goed, hetgeen het rij plezier ten goede komt. Als aardig complete Feel kost de C3 Aircross met de geteste 1,6 liter dieselmotor 26.100 euro, en in 110 pk 1.2 PureTech configuratie 22.690 euro. Dat zijn sympathieke prijzen voor een sympathieke, gebruiksvriendelijke auto.

  • 8
  • User Ratings (33 Votes)
    6.7

Comments are closed.