Dacia is populairste volkswagen

0

Wat is de échte auto voor het volk? Voor de beantwoording van deze vraag zou je eigenlijk de verkoopscores op de zakelijke markt buiten beschouwing moeten laten. En puur moeten kijken naar waar de particuliere rijder voor kiest. En in Europa blijkt Dacia dan de populairste volksauto te zijn.

De ranglijst van de 15 populairste particuliere auto’s van 2017 wordt aangevoerd door de Dacia Sandero. Hij scoort een marktaandeel van 2,4 procent. Pas daarna volgt een Volkswagen: de Polo. Die haalde afgelopen jaar onder particuliere kopers een marktaandeel van 2,2 procent. Zonder leveringvertragende generatiewisseling had er wellicht meer in gezeten. Ook de Volkswagen Golf scoort trouwens 2,2 procent, maar als heeft achter de komma iets minder hoge cijfers.

De rest van de top15 van populairste particuliere auto’s in Europa bestaat uit de Renault Clio (2,1 procent), de Ford Fiësta (1,9 procent), de Citroën C3 (1,8 procent), de Toyota Yaris (de hoogst genoteerde Japanner (eet dit, Hyundai) met 1,7 procent), de Peugeot 208 (1,7 procent; wanneer zakelijk rijders worden meegerekend, scoort dit PSA model hoger dan de Citroën C3), de Volkswagen Tiguan (1,7 procent; de duurste auto uit de top 15; vorig jaar scoorde dit model nog slechts 1,3 procent), de Renault Captur (1,6 procent), de Mini Hatch (1,5 procent), de Peugeot 2008 (1,5 procent), de Nissan Qashqai (met 1,4 procent onder particulieren inmiddels niet meer de populairste cross-over annex, want die titel is dus voor de Volkswagen Tiguan), de Opel Corsa (1,4 procent; ooit was dit merk de lieveling onder Nederlandse particulieren, maar das war einmal) en de Dacia Duster (1,4 procent; het Roemeense merk opent en sluit dus de top15; met de nieuwe editie is in 2018 meer marktaandeel mogelijk).

In België wist Dacia afgelopen maand de 5de plek in de verkoopstatistieken te bemachtigen. Dat indrukwekkende resultaat behaalde het Roemeense merk ook op jaarbasis in Frankrijk. Daar moest het bij de importmerken alleen Volkswagen (met zijn veel bredere gamma) voor laten gaan.

In Nederland zijn wij iets minder gecharmeerd van het repertoire van Dacia. Het feit dat de diverse modellen niet superzuinig zijn, en dat er dus sprake is van relatief veel prijsopdrijvende BPM, zal zeker een rol spelen. Maar ook bij ons kan de nieuwe Duster voor een trendbreuk zorgen. Voor 20.680 euro heb je de 125 pk sterke, fijn geslepen SUV in Comfort tenue. Zelfs het B segment hatchbacks met zoveel motorkracht is voor dat bedrag op één hand te tellen. De Duster is echter ook nog eens stoerder en ruimer. Wat wil de particulier nog meer?

Reageren is niet mogelijk.