Kia Niro Electric Live

0

Kia heeft op de thuismarkt de Niro EV onthuld. De elektrische versie van de cross-over heeft volgens de nieuwe WLTP normcyclus een actieradius van 450 kilometer.

Het was een publiek geheim dat Kia aan een volledig elektrische uitvoering van de Niro werkte. Immers, de cross-over deelt zijn onderstel (en overige techniek) met de Ioniq van zustermerk Hyundai. Die is er in 3 smaken: hybride, stekkerhybride en volledig elektrisch. De Niro debuteerde als hybride en is inmiddels ook te koop als stekkerhybride. De nu geïntroduceerde volledig elektrische uitvoering maakt het modelgamma compleet. Kia zei in februari op de thuismarkt al 5.000 orders te hebben ontvangen voor de Niro EV.

Begin dit jaar toonde Kia al een conceptversie van de Niro EV in Las Vegas. Die zag er tamelijk futuristisch uit met een duidelijk van de (stekker)hybride versies afwijkende neuspartij. De uiteindelijke productie-uitvoering is wat meer ‘aards’, al zijn er nog steeds duidelijke verschillen met de Niro uitvoeringen waarin een verbrandingsmotor zit. Zo is de volledig elektrische versie te herkennen aan een dichte grille, nieuwe dagverlichting in de voorbumper en aërodynamische velgen. De carrosserielengte is 2 centimeter groter. Kia stopt de Niro EV vol een reeks moderne assistentiesystemen als adaptieve cruisecontrole, een noodremsysteem, Highway Driving Assist en een rijbaan assistent.

De elektromotor van de Niro EV levert rond de 200 pk. Hij heeft een lithium/polymeerbatterij van 64 kWh. Daarmee kan hij, mits volgeladen, volgens WLTP norm meer dan 450 kilometer ver komen. Klanten kunnen ook voor een kleiner accupakket van 39,2 kWh kiezen. Dat scheelt geld, maar men moet het dan doen met een rij bereik van 300 kilometer. Het aanbieden van diverse actieradius smaken begint steeds meer de norm te worden in autoland. Tesla begon er mee, Renault volgde met de Zoé en bij Nissan zit een Leaf in de pijplijn met extra rij bereik. Hyundai gaat de elektrische versie van haar Kona ook met 2 soorten accupakket aanbieden.

In Zuid Korea start de verkoop van de Niro EV nog deze zomer. Europa moet echter nog wachten tot de jaarwisseling. De Nederlandse Kia importeur zal er alles aan doen om de prijs onder de 50.000 euro te houden. Bij de 39,2 kWh versie hoeft daar niet superscherp voor gecalculeerd te worden, maar bij de 64 kWh uitvoering wordt het kielekiele. Maar als de importeur in haar doelstelling slaagt, dan wordt de Niro EV een geheide leasehit. Je betaalt immers maar 4 procent bijtelling (elektrische auto’s met een prijs boven de 50.000 euro gaan naar het 22 procenttarief). Van de gewone Niro weten we sinds 2 jaar dat de leaserijder er graag in gezien wordt. Dat komt ook door zijn stoere bouw. De alternatieven van Hyundai (Ioniq Electric en Kona Electric) hebben hun uiterlijk een stuk minder mee.

Reageren is niet mogelijk.