Prijsvergelijking Polestar 1

0

De richtprijs van het eerste model van Polestar, het nieuwe merk van Volvo, is bekend. De op de S90/V90 gebaseerde stekkerhybride coupé gaat in Nederland 155.000 euro exclusief belastingen kosten. Autointernationaal.nl had eerder een indicatietarief van 160.000 euro afgegeven.

Polestar kenden wij tot nu toe van de extra sportieve uitvoeringen van Volvo modellen, maar is nu gepromoveerd tot apart, hoogwaardig merk. Er zullen alleen (deels)elektrische auto’s aan de man gebracht gaan worden. De stekkerhybride coupé met de naam 1 bijt de spits af. Daarvan start de productie begin volgend jaar in China. De richtprijs van 155.000 euro exclusief belastingen betekent inclusief BTW en BPM een tarief van om en nabij de 196.500 euro. Nederland behoort tot het selecte groepje landen waar de Polestar haar modellen als eerste gaat leveren. Het onderhoud vindt plaats via een select aantal Volvo dealers, maar daar zal de klant vanwege de haal & breng service nooit direct contact mee hebben.

PolestarBMWPorsche
18-serie CoupéPanamera
T10 Twin EngineM850iTurbo S E-Hybrid
± 196.500 euro± 197.400 euro198.300 euro

Inmiddels hebben 7.000 mensen uit 18 landen interesse getoond in de Polestar 1. Zij krijgen na een aanbetaling van 2.500 euro voorrang bij het plaatsen van een bestelling. Polestar was in eerste instantie van plan om slechts 500 exemplaren per jaar te maken van de stekkerhybride coupé, maar de Chief Operating Officer van het merk, Jonathan Goodman, laat weten dat de productie als gevolg van de grote belangstelling drastisch zal worden verhoogd. Nieuwe klanten zullen met de ‘1’ in de toekomst kennis kunnen maken in zogeheten Polestar Spaces, oftewel showrooms in stadscentra. Daar kan men informatie krijgen van de productexperts, maar intekenen kan enkel via internet.

De Polestar 1 heeft een gecombineerd vermogen van 600 pk en maximaal 1.000 Nm aan koppel. De coupé kan dankzij een 34 kWh groot accupakket 150 kilometer op alleen elektriciteit rijden. Dat is 3 keer zoveel als de meeste stekkerhybride concurrenten nu bieden. Omdat de donorauto S90/V90 niet bekend staat om zijn sportieve rijeigenschappen is er een partnerschap gevormd met ophangingspecialist Öhlins. Die moet helpen om van de Polestar 1 een echte high performance hybride te maken.

Goodman laat weten dat de Polestar 1 primair via een huurmodel zal worden aangeboden, oftewel een vorm van Private Lease waarbij men geen eigenaar van de auto wordt. Na de abonnementsperiode wordt de Polestar 1 ingenomen en indien gewenst vervangen door een nieuw exemplaar. De ingeleverde auto zal dan à la een tweedehands mobiele telefoon ‘gerefurbished’ worden en doorschuiven naar het leasekanaal als gecertificeerde occasion. De klant hoeft zich op deze manier geen zorgen te maken over de restwaarde. Dat is momenteel voor veel consumenten bij elektrische auto’s een reëel issue. Details over de abonnementsservice van Polestar, waarbij er bijvoorbeeld tijdens vakanties gewisseld kan worden auto (de ‘1’ kan dan tijdelijk worden vervangen door een Volvo V90 of XC90) en de prijzen hiervan worden in een later stadium bekendgemaakt.

Volgend jaar toont het merk de nieuwe Polestar 2: een medium formaat SUV die dit keer niet de Volvo S90/V90 als basis heeft, maar de XC40. De productie van de ‘2’ moet in 2020 starten. Kort daarna zal het derde model gepresenteerd worden. Die krijgt de volgende generatie XC90 als basis. Deze Polestar 3 staat voor 2021 in de agenda. Pas daarna volgen volledig elektrische modellen. Dat Polestar daar nog even mee wacht, heeft te maken met de actieradius. Een GT coupémodel als de ‘1’ is vanwege zijn carrosserievorm bedoeld om veel kilometers mee te maken. Dat behoort met de huidige accutechnologie nog niet tot de mogelijkheden.

Reageren is niet mogelijk.