Fiat 500 mag door naar de volgende ronde

0

In de toekomstplannen van Fiat Chrysler Automobiles (FCA) is slechts kort aandacht besteed aan de Italiaanse naamgever van het concern. Dat heeft zo zijn reden: Fiat schrapt de Punto uit haar gamma en doet geen mededelingen over een opvolger van de Tipo. In plaats hier gaat het merk uit Turijn zich in Europa concentreren op de Panda en de 500.

Per saldo goed nieuws dus. De Fiat Punto zal door niemand gemist worden, dus niemand zal er een traan om laten dat dit model naar de eeuwige jachtvelden word gestuurd. Kijkend naar de verkoopresultaten haalt de autoconsument zijn schouders (ook) op over de Tipo. Maar eind 2019 / begin 2020 komt er een nieuwe 500. En op dezelfde technische basis zal er opvolger voor de Panda worden ontwikkeld.

Sinds de introductie van de 500 in 2007 is er, afgezien van de 2 cilinder TwinAir motor, weinig aan de Italiaanse retro auto veranderd. Maar vanaf 2020 kunnen wij alsnog groot nieuws verwachten. De volgende editie van de 500 wordt leverbaar met milde hybride techniek. Daarnaast komt er een volledig elektrische versie. Verder gaat het gamma uitgebreid worden met een Giardiniera uitvoering. De originele stationwagon versie uit 1960 deed het zonder achterportieren, maar die kunnen anno 2020 niet meer ontbreken. Dus wordt de Giardiniera een 5-deurs model. Je kan deze Fiat als het Italiaanse antwoord op de Mini Clubman beschouwen (maar dan een klasse kleiner).

Alle carrosserievarianten van de 500 (de ‘C’ roldak uitvoering keert waarschijnlijk terug) zullen in Italië gebouwd gaan worden. De fabriek in Polen waar de huidige generatie van de band rolt, zal de nieuwe Panda mogen gaan bouwen. Die krijgt zoals gezegd dezelfde technische basis, maar wordt niet leverbaar in volledig elektrische uitvoering. Wel staat milde hybride techniek op het menu. Fiat is niet van plan om de nieuwe edities van de Panda en 500 in dieseluitvoering te gaan leveren. Omstreeks 2022 moet het gedaan zijn met de oliegestookte MultiJet motor.

Fiat gaat zich concentreren op Europa en Zuid-Amerika. Voor die tweede verkoopregio staan een 3-tal nieuwe cross-over modellen (voor het A, B en C/D segment; de laatste krijgt 7 zitplaatsen) op het menu. Dat Fiat geen brood meer ziet in verkoop van auto’s op de Noord Amerikaanse markt is begrijpelijk: daar heeft de consument liever veel grotere auto’s. Maar dat de Italianen zich terugtrekken uit de groeimarkten China en India is toch wel een tegenvaller. De nieuwe Panda en 500 zullen waarschijnlijk een halve klasse groeien en daarmee ook het B segment kunnen bedienen. De middenklassers laat Fiat in Europa voortaan over aan Alfa Romeo en Jeep. De 500X ondergaat binnenkort een facelift en zal dan leverbaar worden met nieuwe 3 en 4 cilinder benzinemotoren. Hij krijgt volgend jaar, net als de 500L milde hybride techniek.

Reageren is niet mogelijk.