Renault Arkana Live

0

Renault heeft haar eerste coupéachtige SUV gepresenteerd: de Arkana. Toch is dit model geen alternatief voor de BMW X4.

De Arkana beleeft zijn debuut tijdens de International Auto Show van Moskou. Dat is geen toevallig gekozen locatie. Renault gaat de Arkana namelijk bouwen in de Russische hoofdstad. De verkoop begint volgend jaar. Daarna zal hij ook in andere landen gemaakt worden, waaronder China en Brazilië. Een Europese verkoopcarrière is, zo laat Renault weten, is hoe dan ook niet voorzien. Daarmee bevestigt zij eerdere berichtgeving van Autointernationaal.nl .

Renault koos voor de naam Arkana, dat is afgeleid van de Latijnse term ‘arcanum’, omdat het ‘geheim middel’ betekent. Het Franse automerk wil de komende jaren met name buiten Europa krachtig verder groeien en deze coupéachtige SUV wordt gezien als wapen om meer marktaandeel te veroveren. Renault verwacht dat Rusland medio 2022 wereldwijd haar belangrijkste afzetmarkt wordt. Dat is dan inclusief de verkopen van haar lokale dochter Lada. De Arkana is onderdeel van de ‘Drive the Future’ strategie van Renault die omstreeks 2022 moet resulteren in jaarlijks 5 miljoen verkopen. In Rusland is Renault inclusief Lada momenteel goed voor een marktaandeel van 28 procent.

Net als de BMW X4 heeft de Arkana een schuin aflopend dak. Hij is echter een klasse kleiner, want hij heeft het formaat van de Kadjar. Dit betekent dat de Arkana in het C segment gaat opereren. Hij zal mogelijk worden gebaseerd op de Duster, die Renault in Rusland onder eigen label bouwt en verkoopt. Dit betekent dat vierwielaandrijving tot de mogelijkheden behoort. Gelet op de barre Russische winters is dit geen overbodige luxe. Dat geldt ook voor de forse bodemvrijheid.

Technische details maakt Renault pas in een later stadium bekend, want vooralsnog verkeert de Arkana in de conceptstudie fase. De uiteindelijke versie zal echter nauwelijks afwijken van dit prototype. Alleen de wielen (bij het showmodel 19 inch groot) worden waarschijnlijk een slagje kleiner. Tegelijkertijd kunnen wij bij de definitieve uitvoering rekenen op grotere spiegels. Ook het glazen panoramadak zal zeker niet standaard zijn.

Meer aanpassingen zijn niet te verwachten. Dat is een goede zaak, want de aflopende daklijn staat de Arkana goed. De vormgeving is veel harmonieuzer dan die van de coupéachtige SUV modellen van Duitse (premium)origine. Renault omschrijft de Arkana overigens zelf als “een cross-over die de elegantie van een sedan en de robuustheid van een SUV” combineert.

Dat de Fransen geen plannen hebben om dit coupéachtige ontwerp in Europa aan te bieden, komt omdat wij medio 2020 een eigen SUV met aflopende daklijn krijgen. Die zal worden gebaseerd op de in onze marktregio zeer succesvolle Captur. Het B segment dus, waar Renault een veel sterkere speler is dan de klasse daarboven. In Rusland zijn daarentegen C segment modellen de norm.

Reageren is niet mogelijk.