Brexit komt te laat voor TVR

0

Zolang de Brexit nog geen feit is, moet TVR de Europese regels volgen voor de aanbesteding van de verbouwopdracht van haar fabriek in Zuid Wales. De oorspronkelijke procedure hiervoor is niet goed uitgevoerd, waardoor het merk verplicht is om de boel opnieuw te doen. Dat brengt vertraging met zich mee.

De datum waarop de Brexit inwerking treedt is 29 maart 2019. Tot die tijd moeten alle Britse bedrijven de Europese regels nog volgen. TVR is daar op de harde manier achtergekomen. Omdat de regering van Wales een belang heeft van 3 procent in het kapitaal van de autofabrikant (in ruil voor geld én een lening van 2,2 miljoen euro; een soort van staatssteun zeg maar), moest TVR een Europese aanbesteding uitschrijven en de goedkeuring krijgen van de lidstaten voor de verbouw van haar productiefaciliteit. Het betreft een verlaten fabriek in Zuid Wales.

Maar doordat de aanbestedingprocedure niet correct is uitgevoerd, is de start van de productie van de Griffith (de sportwagen met V8 motor waarmee TVR haar comeback maakt) met enkele maanden vertraagd. Het personeel in de toekomstige fabriek in Ebbw Vale heeft evenwel niet met de duimen zitten draaien. Enkele met de hand vervaardigde exemplaren van de Griffith zullen in maart 2019 afleveringsklaar zijn. Die zijn gemaakt in andere gebouwen (het training en ontwikkelingscentrum) die voor de gelegenheid zijn aangepast.

Het is ondertussen al weer een dik jaar geleden dat TVR haar comeback aankondigde. Geïnteresseerden die zich afvroegen waar de Griffith nu eigenlijk bleef, hebben nu dus het antwoord: de Europese Unie is roet in het eten van de sportwagenbouwer gaan gooien. Op de meest typische EU manier ooit: bureaucratie. Je snapt nu misschien beter waarom de Britten zo snel mogelijk willen vertrekken.

Toch heeft TVR de vertraging aan zichzelf te wijten: men was vergeten dat als je geld van de overheid aanvaardt, je binnen de kluwen van EU regels valt. Maar goed, de rommelige productiestart van de Griffith past wel bij de merktraditie. Bij TVR gingen ook in het verleden de dingen niet zoals ze gepland waren, met chronisch onbetrouwbare sportwagens tot gevolg. Anders dan gepland komt de productie van de Griffit nu niet begin 2019 op gang, maar zal hij pas minimaal 6 maanden later officieel het levenslicht zien.

De Griffith is een 4,31 meter lange, 1,85 meter brede en slechts 1,24 meter hoge sportwagen. De 1.250 kilo wegende Brit wordt aangedreven door een 475 pk sterke 5,0 liter V8. De basisprijs van deze herboren TVR bedraagt op de thuismarkt 90.000 pond. Voor Nederland betekent dit, belastingen meegerekend, ruim 172.000 euro. Dat is slechts 1 mille minder dan de R uitvoering van de Jaguar F-Type (550 pk, vierwielaandrijving, 300 km/u en 4,2 seconden) moet opbrengen. TVR hoopt van de Griffith circa 1.000 stuks per jaar te bouwen.

Comments are closed.