Maxima van de toekomst: Nissan IMs Concept Live

0

Nissan heeft de afgelopen 11 jaar veel plezier gehad van de uitvinding van de cross-over. Maar inmiddels is het effect uitgewerkt: zo’n beetje elke concurrent heeft een eigen alternatief voor de Juke en Qashqai ontwikkeld. En dus is Nissan op zoek gegaan naar iets nieuws: de opgehoogde sportsedan. Die beleeft in IMs conceptstudie vorm zijn debuut op de North American International Auto Show in Detroit.

Dat de IMs wat hoger is dan gebruikelijk voor een sportsedan, komt niet zozeer omdat Nissan verwacht dat kopers met de productieversie door de modder gaan ploeteren, maar omdat er in de wagenbodem een gigantische accupakket zit. Het gaat om een batterij met een capaciteit van 115 kWh. Daarmee is een actieradius van 610 kilometer mogelijk. Verder is de IMs voorzien van 2 elektromotoren; mooi verdeeld over elke as. Het systeemvermogen bedraagt 490 pk, terwijl het gecombineerde maximumkoppel piekt bij 800 Nm.

Hoewel Nissan met de 4,85 meter IMs (die een wielbasis heeft van 2,90 meter) denkt een nieuw type auto uitgevonden te hebben, is dat niet (helemaal) het geval. De conceptstudie doet namelijk sterk aan de Volkswagen ID Vizzion denken. Dat is ook een hoge elektrische sedan. De afmetingen zijn bijna even groot. Beide studiemodellen beschikken over technologie om deels autonoom te kunnen rijden.

Nissan heeft de IMs voorzien van een aparte zitconfiguratie. Achterin bevindt zich namelijk slechts één zitplaats. Maar wat voor eentje. Het betreft een gigantische loungezetel. Ideaal om je relaxt van A naar B te laten vervoeren. Door een chauffeur, of beter nog: door de autonome rij assistent van deze Nissan. In dat geval kunnen de stoelen voorin 180 graden gedraaid worden (en het stuur worden weggeklapt) zodat er een gezellige salon ontstaat.

Maar we kunnen er vergif op innemen dat de productieversie van de IMs een normale achterbank krijgt voor 3 personen. Schuin achter de genoemde fauteuil van de conceptstudie bevinden zich weliswaar 2 kleinere zetels die weg te klappen zijn, maar dat zijn niet meer dan noodzittingen. En daarmee een recept voor ruzie als je meer dan 1 kind hebt. Naast een normale achterbank kunnen wij bij de productieversie ook kleinere wielen verwachten, want de 22 inch velgen van het studiemodel zijn nogal over de top.

De IMs is (in conceptvorm) voorzien van luchtvering waarbij de bestuurder / inzittenden kunnen kiezen tussen sportiviteit of comfort. Nissan is daarnaast trots op de perfecte (50:50 verhouding) gewichtsverdeling van het studiemodel. Daar zullen de Japanners bij een eventuele productievertaling aan vast proberen te houden. Of dat ook geldt voor de zelfmoorddeuren, is evenwel twijfelachtig. Al is het ontwerp zo zonder B stijlen natuurlijk wel heel uitnodigend.

Gaat Nissan deze strak gelijnde conceptstudie in productie nemen? Als de reacties op het ontwerp enthousiast zijn, dan valt dat niet uit te sluiten. Bijvoorbeeld als opvolger voor de Maxima. Je kan bij dit ontwerp ook een grote achterklep denken, en dan heb je ‘gewoon’ een cross-over die als basis kan dienen voor de volgende generatie Murano. Daarmee zou Nissan dan een ‘Aston Martin DBX of Jaguar I-Pace voor de gewone man’ creëren, want deze Britten zouden buitenechtelijke broers van de IMs kunnen zijn.

Heeft het carrosserieconcept van een opgehoogde sportsedan toekomst? Ja, vermoedelijk wel want wie eenmaal gewend is aan een vorstelijk hoge zitpositie wil nooit meer wat anders. Tegelijkertijd hoeft het niet voor iedereen zo lomp als een SUV te zijn. Ook zullen kopers die van plan zijn om altijd achterin plaats te nemen geen zin hebben in tocht in hun nek, en dus een model zonder grote achterklep prefereren. Volvo had de S60 Cross Country, Lada heeft de Vesta Cross en met een beetje persen valt ook de Suzuki SX4 Sedan in dat straatje te krijgen.

Hoe het ook zijn, de elektrische auto heeft in ieder geval wel toekomst. Nissan laat weten dat zij in de periode tot 2022 maar liefst 7 nieuwe emissieloze modellen op de markt wil brengen. Leuk, maar met elektrisch alternatieven voor de Juke en Qashqai zal de Japanse autofabrikant vermoedelijk veel meer verkoopsucces hebben dan met een productievertaling van deze IMs.

Reageren is niet mogelijk.