TVR Griffith is even in Nederland

0

De Griffith, de sportwagen waarmee TVR aar comeback maakt, moet vanaf 2020 in Nederland te koop zijn. Importeur wordt Louwman Exclusive, het bedrijf dat zich ook ontfermt over onder andere Maserati en McLaren.

Van de in september 2017 gepresenteerde Griffith komt eerst een speciale introductieversie beschikbaar: de Launch Edition. Die gaat circa 225.000 euro kosten. Een forse prijs, zeker als je bedenkt dat de afschrijving erg fors kan zijn. Alle exemplaren van de Launch Edition, in totaal 500 stuks, zijn overigens al vergeven. TVR denkt 12 tot 14 maanden nodig te hebben voor de bouw van de introductie-uitvoering. Dat komt neer op ongeveer 10 auto’s per week. Het productietempo wordt later verhoogd. Dat is geen probleem want de capaciteit van de fabriek bedraagt 1.500 tot 2.000 auto’s op jaarbasis.

De Griffith is 4,31 meter lang en 1,85 meter breed. De sportwagen is slechts 1,24 meter hoog. De minder dan 1.250 kilo wegende Griffith is daarmee net even kleiner dan auto’s als de Porsche 911 en de Jaguar F-type, maar wat vermogen betreft moet de TVR zich gemakkelijk met modellen van dat kaliber kunnen meten. TVR levert de Griffith Launch Edition in elke mogelijke kleur. Speciale 19 inch lichtmetalen velgen vóór en 20 inch exemplaren achter zijn standaard. Het interieur is volledig met leder afgewerkt. Een dashboardkastje ontbreekt omdat op deze manier eenvoudiger zowel links- als rechts gestuurde versies van de Griffith gebouwd kunnen worden.

De nieuwe TVR wordt door topman Les Edgar als een “Britse muscle car” getypeerd. De uitlaten zitten aan de zijkant om de wagenbodem vlakker te kunnen maken voor een betere neerwaartse druk. De speciale buitenspiegels genereren op snelheid 8 kilo neerwaartse druk per stuk, dus in totaal 16 kilo. De TVR maakt gebruik van het zogeheten iStream platform; een basis die is samengesteld uit een combinatie van koolstofvezel plus staal en waarbij gebruik is gemaakt van Formule1 knowhow. De Griffith waarborgt de veiligheid van de inzittenden met ABS en tractiecontrole.

In eerste instantie zou de productie van de Griffith eind 2018 moeten starten en de levering begin 2019, maar dat bleek niet haalbaar. TVR mikt nu op een marktlancering in 2020. De Britse sportwagenbouwer heeft naar eigen zeggen vertraging opgelopen door regelgeving rondom het opstarten en ombouwen van een gebouwencomplex in Ebbw Vale (Zuid-Wales). Die moet getransformeerd worden tot de fabriek van TVR. Het kost door regels van de Europese Unie meer tijd dan verwacht om de productie op te kunnen starten.

TVR heeft voor de naam Griffith gekozen omdat dit historisch een zeer belangrijk model is. Van de eerste generatie zijn dik 2.300 exemplaren gebouwd. Bovendien wilde TVR een sportwagen uitbrengen met een vergelijkbaar formaat als de originele Griffith. In de toekomst breidt TVR het gamma verder uit. Op de tekentafel liggen ontwerpen voor een Griffith Targa en een Griffith ‘Convertible. Ook aan een SAV, een Sports Activity Vehicle, wordt gedacht. Maar voorlopig gaat alle aandacht echter uit naar de Griffith. 

De nieuwe Griffith heeft een 507 pk sterke en 5,0 liter grote atmosferische V8 van Ford in zijn gewelfde neus; een blok dat in samenwerking met het legendarische Cosworth tot stand is gekomen. Het vermogen wordt via een handgeschakelde 6-bak naar de achterwielen gestuurd. Sprinten naar 100 km/u doet de Griffith in minder dan 4 tellen.

Louwman Exclusive haalt in eerste instantie 6 stuks van de ‘gewone’ Griffith naar Nederland. Die zijn nog niet allemaal verkocht. Autointernationaal.nl gaf vorig jaar voor de ‘kale’ basisversie een indicatieprijs van 172.000 euro af. De definitieve prijs hangt onder andere af van de CO2-uitstoot van de V8 motor. Klanten die nu al een exemplaar willen bestellen, dienen 7.500 euro aan te betalen.

Reageren is niet mogelijk.