Renault dochter presenteert een bekende SUV Coupé

0

Ver weg van Europa, in Zuid Korea, heeft het dochterbedrijf van Renault een coupéachtige C segment SUV gepresenteerd: de XM3 Inspire. De op de autosalon van Seoel onthulde conceptstudie gaat halverwege 2020 in Busan in productie.

Althans, in Zuid-Korea, want er zijn geen Europese productieplannen voor deze sportieve Kadjar. Een compleet nieuw ontwerp is de XM3 Inspire overigens niet. Vorig jaar was het model reeds te zien op de autotentoonstelling van Moskou, al heette hij daar Renault Arkana. Die is gebaseerd op de B0 bodemplaat van de Duster.

De visuele verschillen beperken zich tot specifieke badges en oranjerode decoratieaccenten op de zijschorten, bumpers en bodem beschermplaat. Ook heeft de XM3 Inspire donkerkleurige velgen. De grootste verschillen bevinden zich aan de achterzijde, waar Renault Samsung Motors een afwijkende bumper en bodem beschermplaat monteert.

Renault Samsung Motors is de voortzetting van het voormalige Zuid Koreaanse automerk Samsung dat de Fransen in 2000 overnamen. De XM3 Inspire is enkel voor de lokale markt bedoeld. De eerder genoemde Arkana zal door Renault zelf elders in Azië verkocht gaan worden. Er zijn nog geen foto’s van het interieur van de XM3 Inspire, maar dat is niet verrassend want dergelijk beeldmateriaal is van de Arkana ook niet voorhanden.

Europa krijgt uiterlijk 2021 een coupéachtige SUV van Renault. Die zal worden afgeleid van de nieuwe Captur en dus gaan opereren in het B segment. In dat deel van de markt doet Renault traditioneel de beste zaken dus het is logisch dat de Fransen daarvoor kiezen. De Arkana annex XM3 Inspire opereert een segment hoger.

Renault heeft tot nu toe niet bijzonder veel (financieel) plezier van de overname van de autoactiviteiten van Samsung. Dat komt doordat Hyundai en Kia de markt volledig overschaduwen. Daar heeft ook General Motors met de voormalige Daewoo divisie last van. Renault Samsung bouwt nu nog de nodige auto’s voor alliantiepartner Nissan, maar die orders krijgen geen vervolg omdat de Japanners als gevolg van tegenvallende verkopen zelf qua productiecapaciteit in een te ruime jas zijn komen te zitten.

Reddende engel voor Renault Samsung kan deze coupéachtige SUV zijn, want die bieden de dominante marktleiders nog niet. Zoiets schept verkoopkansen. Totdat Hyundai en Kia ook dit segment kapen, natuurlijk. De Renault Samsung XM3 moet in ieder geval een groot of klein steentje bij gaan dragen aan de verkoopdoelstelling van het Franse moederbedrijf om in 2022 een mondiaal afzetniveau van 5 miljoen auto’s te bereiken.

Reageren is niet mogelijk.