In detail: Aston Martin Rapide E Live

0

Het exclusieve Britse automerk Aston Martin heeft zijn eerste elektrische auto gepresenteerd: de Rapide E. Het model werd bijna 4 jaar geleden in conceptvorm al aangekondigd en beleeft nu zijn debuut op de autotentoonstelling van Sjanghai. Er zullen door Aston Martin slechts 155 exemplaren van de bolide gebouwd worden.

De Rapide E, die ontwikkeld is in samenwerking met Williams Advanced Engineering, is rechtstreeks afgeleid van de reguliere versie met verbrandingsmotor. Het 12 cilinder blok is echter vervangen door 2 elektromotoren op de achter as. Samen zijn zij goed voor ruim 612 pk en 950 Nm. De Rapide E kan in 4,2 seconden naar 100 km/u sprinten en heeft een op 250 km/u begrensde topsnelheid.

Anders dan de prestaties (volgens Aston Martin levert de Rapide E “performance op een consistente en herhaalbare wijze zoals traditionele verwacht wordt van ons”) is het accupakket nogal gewoontjes: 65 kWh. Een dergelijke capaciteit (op 1 kWh na dan) krijg je ook in de Kia e-Niro. Het ligt voor de hand dat de actieradius evenmin om over naar huis te schrijven is: de Rapide E kan volgens Aston Martin “ruim 320 km” halen (gemeten volgens de WLTP norm). Een Renault Zoé komt bijna net zo ver. Maar een volledige ronde Nürburgring zou mogelijk zijn zonder een afname in prestaties.

Net als de nog te introduceren Porsche Taycan gebruikt het elektrische systeem 800 volt. Bij de Audi e-Tron is dit bijvoorbeeld slechts 400 volt. Volgens Williams Advanced Engineering is hierdoor het thermische karakter van het accupakket enorm verbeterd. Minder hitte dus. Opladen met 50 kW en een spanning van 400 Volt geeft na een uur weer een bereik van een kleine 300 km. De accu is echter ook geschikt voor snel laden (100 kW en 800 Volt) en dan zit de batterijenset na 40 minuten alweer helemaal vol. Met de interne lader moet de accu volgens Aston Martin in 3 uur op te laden zijn. De batterij bestaat uit 5.600 individuele lithium/ion cellen die verpakt zijn in kevlar en bevindt zich op de plaatsen waar bij de ‘gewone’ Rapide de verbrandingsmotor, de versnellingsbak en de benzinetank gelokaliseerd waren.

Het instrumentenpaneel van de Rapide E is voorzien van een 10 inch digitaal display achter het stuur (in plaats van een analoog instrumentarium) met bovenop het dashboard nog een tweede scherm van 8 inch. Het infomedia systeem ondersteunt zowel Apple CarPlay als Android Auto. Ook zal de Rapide E geleverd worden met een specifieke applicatie voor de telefoon, waarmee de laadstatus in het oog kan worden gehouden en navigatiebestemmingen kunnen worden doorgestuurd. Daarop zal ook gemeld worden als er onderhoud nodig is. Deze zaken vormen pleisters op de wond van het inmiddels bijna antieke dashboard waarvan de afwerking sterk te wensen overlaat.

Belangrijkste uiterlijke kenmerk van de elektrische versie van de Rapide is een gewijzigde grille. Verder kreeg de Aston Martin een gladde onderkant. Aan de achterzijde is een nieuwe, grotere, diffusor gemonteerd. Daarvoor is bij de Rapide E plek omdat uitlaatpijpen ontbreken. De grotere diffusor met de aërodynamische eigenschappen van de elektrische bolide verbeteren, aldus Aston Martin. In combinatie met nieuwe, gestroomlijnde aluminium velgen en Pirelli P-Zero banden met een lage rolweerstand zou de efficiëntie met 8 procent zijn toegenomen in vergelijking met zijn 12 cilinder broer.

De oplage van de Rapide E is dus zeer beperkt, maar dat is gezien de (voor zo’n dure auto) achterhaalde batterijcapaciteit misschien maar goed ook. Bovendien is het model voor Aston Martin eigenlijk een soort vingeroefening voor de modellen die Britten voor het label Lagonda in petto hebben. Dat merk zal worden getransformeerd tot een specialist in elektrische luxe auto’s. De betreffende modellen zijn evenwel niet voor 2021/2022 verkoop klaar.

De Aston Martin Rapide E is vanaf nu te bestellen; de prijs is op aanvraag. In conventioneel aangedreven vorm kost het model 264.929 euro, dus wees niet verbaasd als het factuurbedrag voor de elektrische versie boven de 3 ton uitkomt. Dan moet je dus best veel bijtellen.

Comments are closed.