Frans trio test: Peugeot 208 ontmoet Citroën C3 en Renault Clio

0

De tweede generatie Peugeot 208 wordt in november op de markt gebracht voor prijzen vanaf 20.630 euro voor de 100 pk sterke turbobenzine versie. De nieuwe Renault Clio is beschikbaar sinds juni en kost met een even krachtige motor minimaal 17.290 euro (in het geval van het beter vergelijkbare tweede uitrustingniveau Zen gaat het om 18.790 euro). De Citroën C3 is sinds december 2016 op de markt en heeft met dezelfde motor als de Peugeot 208 (maar dan met 10 pk extra) een basisprijs van 20.000 euro.

Wat is de nieuwe Peugeot 208 waard in vergelijking met zijn directe rivalen? Om deze vraag te kunnen antwoorden heeft Autointernationaal.nl de 3 sterren van de Franse markt verzameld. Hoe scoren zij qua stijl, ruimte, uitrusting, kofferbakvolume en kwaliteitsbeleving? Hier lees jij het verslag over de voordelen en nadelen van deze 3 veelzijdige kleurige B segment auto’s. Er lijkt voor elk wat wils te zijn want er kan worden gekozen uit een zeer verleidelijke Peugeot 208, een conservatievere maar ook goedkopere Renault Clio en de Citroën C3 met stylingelementen van een SUV. Alledrie zijn bovendien naar wens aan te kleden. Dat zorgt al met al voor een zeer gevarieerd aanbod aan Franse stadsauto’s.

De Peugeot 208 zorgt voor een revolutie, hij keert zijn voorganger, die en profiel enigszins aan een MPV deed denken, radicaal de rug toe. In plaats hiervan beschikt de tweede generatie over een met 9 centimeter uitgerekte silhouet (tot 4,05 meter) en dat zorgt voor een langere en plattere kmotorap. Dit in tegenstelling tot een korte achterkant. Die kenmerkt zich door een schuine achterklep met een zwarte band tussen 3 lichtenblokken in klauwvorm. De nieuwe 208 ziet er uit als een kleine 508 en net als haar grote zus, beschikt de compact Peugeot over giftanden! De carrosserievormen zijn een knipoog naar het verleden en de bogen rond de wielen van de afgebeelde GT Line (24.230 euro) roepen herinneringen aan de Peugeot 205 GTI op.

De Renault Clio is conservatiever. Zij moet haar titel als het best verkochte model van Frankrijk gaan verdedigen en dient dus een allemansvriend te zijn. Daarom geen paleisrevolutie, ook omdat de oude Clio zo goed in de smaak viel en eigenlijk nog steeds niet verouderd oogt. Er is echter geen sprake van een facelift. Elk carrosseriepaneel is nieuw, net als zijn onderstel genaamd CMF-B. De volledig LED verlichting vóór hebben de merkkarakteristieke C-vorm. Verder is de grille verbreed, de kap voortaan geribbeld, de spatborden en bumpers meer geprononceerd en de achterlichten geven de Renault een hoogwaardige toch.

De Citroën C3 valt op door zijn look van een ‘Urban SUV’. Zo zijn de wielkasten van beschermingmateriaal voorzien, hebben de Airbumps op de flanken dezelfde functie en ogen de bumpers lekker massief. Zijn SUV uitstraling heeft de C3 ook te danken aan zijn hoogte van 1,47 meter (tegen 1,44 meter voor zijn rivalen). Dit maakt de Citroën imposanter ondanks een lengte van ‘slechts’ 3,99 meter (tegen 4,05 meter voor de 208 en de Clio). De C3 onderscheidt zich ook door zijn vele personalisatiemogelijkheden (er zijn 36 combinaties) bijvoorbeeld in de vorm van gekleurde decoratie elementen (wit, zwart of rood) op de Airbumps, rond de mistlampen, op de spiegelkappen en voor het dak. Op dit punt hebben zowel de 208 als de Clio het nakijken. Maar de C3 is ouder ontwerp en is gebaseerd op het PF1 platform dat ooit debuteerde onder de Peugeot 206 … in 1998.

Aan boord van de 208 is de sfeer duidelijk futuristisch. Trouw aan het concept van de i-Cockpit (klein stuurwiel, naar voren gedeporteerd instrumentarium en en touch screen) van zijn voorganger, verhoogt de nieuwe Peugeot 208 de hightech beleving met een volledig digitale klokkenwinkel met 3D effect en een 10 inch panoramisch aanraakscherm, hetzelfde displat als in de Peugeot 508. Ondanks het vooruitstrevende ontwerp is de ergonomie vlekkeloos. Dat heeft de nieuwe 208 te danken aan een serie bedieningstoetsen (identiek aan die van de 3008 en de nieuwe 508) binnen handbereik waarmee een aantal belangrijke functies bediend kunnen worden. En Peugeot is de opbergruimte niet vergeten. Aan de onderkant van de middenconsole bevindt zich een vak waarin de telefoon draadloos kan worden opgeladen.

De nieuwe Clio zit ook vol met bezienswaardigheden, maar zou hij iets te verbergen hebben? Het dashboard komt uit dezelfde mal als dat van de tweede generatie Dacia Duster. Dat valt niet direct op omdat Renault het uiterlijk op het eerste gezicht heeft veranderd door de personalisatiekaart uit te spelen met rode of witte banden en/of met oranje accenten. De decoratie heeft zijn effect en de heldere uitstraling van het dashboard doet zelfs denken aan het universum van Range Rover. Het aantrekkelijk vormgegeven, grote 9,3 inch touch screen beschikt over het innovatieve en technologisch geavanceerde Easy Link multimediasysteem. Het werkt als een slimme telefoon. De aanpasbare interface maakt zoeken op trefwoorden à la Google mogelijk. Net als de 208 biedt de Clio een digitaal instrumentarium op een display van 10 inch (indien je de 24.290 euro kostende Initiale Paris uitvoering besteld) of 7 inch voor de luxeniveaus in het middenbereik. Er is echter geen 3D effect. Maar net als bij de Peugeot kan men de telefoon draadloos opladen via inductie.

Zodra je plaatsneemt achter het stuur van de C3, realiseer jij je onmiddellijk dat het ontwerp ouder is. De sfeer is strakker. Rechtlijnig en bekleed met harde kunststoffen, is het dashboard minder hoogwaardig dan dat van de 208 en Clio. En de ietwat slordige overgang naar de goedkoop ogende deurpanelen helpt ook niet echt. Maar de analoge naaldinstrumenten en het touch screen (maximaal 7 inch; gemonteerd onder de ventilatieroosters) functioneren prima. Net als de Clio speelt de C3 de kaart van de personalisatie om afleiding te creëren. Er kan daarbij worden gekozen uit een wereld van stoffen en synthetisch leer, aangebracht op het dashboard, het meubilair, de deuren en zelfs de rand van het stuur. Dat zorgt voor een zeer gezellige sfeer die niet geëvenaard wordt aan boord van zijn rivalen. Het geheel is in overeenstemming met het comfortniveau waarmee Citroën zich van de concurrentie wil onderscheiden, met zachte stoelen en (alleen voor de bestuurder) een armleuning.

In 2016 bood Citroën bij de marktintroductie van de C3 haar nieuweling al vanaf het instapniveau aan het een uitgebreid veiligheidspakket (rijstrook verlating waarschuwing, verkeersbordenherkenning, vermoeidheidsdetectie). Het was destijds innovatief, maar sindsdien is het veiligheidsniveau van de modellen in het B segment verder geëvolueerd. De Peugeot 208 heeft in totaal 10 rij hulpmiddelen, waaronder adaptieve cruise controle met Stop & Go (Stop and Start), Lane Keeping Assist en Full Park Assist. De Clio, die inmiddels 5 sterren heeft gescoord in de Euro NCAP crashtest, Renault domineert echter door onderdeel door autonoom rijden op niveau 2 te introduceren. Dat wil zeggen dat deze auto zelfstandig de besturing, het gaspedaal en de remmen tot 160 km/u kan beheren.

In het drie kleuren trio neemt de Renault Clio duidelijk het voortouw op het gebied van leefbaarheid en toegankelijkheid van de achterbank. Hij profiteert van zijn langere wielbasis: 2,59 meter tegen 2,55 meter voor de 208 en 2,54 meter voor de C3. De Peugeot doet het desondanks goed door de rugleuning een stukje verder te kantelen om zo de speling met het dak te vergroten. De Citroën C3 draagt qua ruimteaanbod onmiskenbaar de rode lantaarn. Achterpassagiers zitten oncomfortabel rechtop door de verticaal geplaatste rugleuning. Eigenlijk hebben personen langer dan 1,60 meter daar niks te zoeken. Geen van de Franse rivalen heeft ventilatieopeningen achterin, maar de Peugeot 208 biedt wel 2 USB poorten om de computer, telefoon of gameconsole op te laden.

Als wij naar de bagageruimte kijken, dan is (op papier) het podium als volgt: de eerste is voor de Renault Clio met 317 liter kofferbak capaciteit, gevolgd door de Citroën C3 die 300 liter claimt en, op de laatste plaats, de Peugeot 208 waarvan kopers zich tevreden zullen moeten stellen met 270 liter. Maar let op: bestel je de Clio in Blue dCi dieseluitvoering, dan krimpt de kofferbak capaciteit naar 296 liter vanwege de aanwezigheid van een AdBlue tank. En we moeten de praktische aspecten niet vergeten. De 208 heeft een lagere tildrempel, de Clio een bredere opening en de kofferbak van de C3 biedt meer hoogte. De kofferbak van de Renault onderscheidt zich bovendien door zijn dubbele bodem. Jammer is dat de vloer in de hoogste positie niet mooi aansluit op de kofferklep: er blijft een drempel bestaan van 14 centimeter. Maar de verwijderbare vloer is erg handig en het biedt een vlak laadvlak wanneer de rugleuning neergeklapt is. Ook kunnen spullen onder de vloer uit het zicht worden opgeborgen: 2 tekortkomingen die de 208 en de C3 onderling delen.

Aangezien het neven binnen de PSA familie zijn, beschikken de Peugeot en de Citroën over vrijwel dezelfde motor. De 1.2 PureTech 3 cilinder benzine-unit is verkrijgbaar in 75, 100 en 130 pk configuratie onder de motorkap van de Peugeot, en met 82 of 110 pk in de Citroën. Beiden zijn ook te koop als 1.5 BlueHDi met 100 pk. Begin 2020 zal de Peugeot een volledig elektrische versie op de markt brengen die e-208 wordt genoemd en een vermogen van 136 pk heeft plus een bereik van 340 km. Geen elektrische uitvoering voor de Clio: deze aandrijfvorm is gereserveerd voor de Zoé. Maar volgend jaar komt wel een hybride 1.6 e-Tech versie met 130 pk. Het motorassortiment biedt de keuze uit een 1.0 TCe (100 pk), een 1,3 liter 4 cilinder variant met 130 pk en de reeds genoemde 1.5 Blue dCi (85 pk).

 

Conclusie

De Peugeot 208 is zoals gezegd duurder dan de Clio. Maar hij onderscheidt zich in positieve zin door een opvallender en meer sprankelend ontwerp en een betere interieurpresentatie. De complete test, die in het najaar zal plaatsvinden, zou ook een meer dynamisch weggedrag moeten onthullen dan zijn rivalen bieden.

De nieuwe Clio is letterlijk en figuurlijk beter toegankelijk, met een ruimere keuze aan turbo versies (5 uitrustingniveaus voor de 100 pk motor en 3 voor de 130 pk krachtbron). De Renault is bovendien ruimer en zijn Easy Link multimedia-interface is state of the art. Zijn design is echter niet zo spectaculair als dat van de 208. De afwerking is afhankelijk van de gekozen afwerking, waardoor ook de waargenomen kwaliteit variabel is en het weggedrag van de Clio zorgt niet echt voor sensaties.

De C3 is niet alleen in turbovorm iets goedkoper dan zijn landgenoten, maar ook met atmosferische motor (in vergelijking met de 208). Bovendien is zijn 3-pitter dan krachtiger (82 pk in plaats van 75 pk). De Citroën blijft aantrekkelijk door zijn keuzemogelijkheden om zowel het interieur als de carrosserieafwerking aan te passen aan de persoonlijke smaak. Ook mag zijn capaciteit van de kofferbak er zijn. Maar de C3 blijft achter wat betreft afwerking en veiligheidsuitrusting. Zijn facelift, die in het voorjaar van 2020 plaats zal vinden, stelt hem echter in staat om op dit laatste punt revanche te nemen.

Reageren is niet mogelijk.