Nissan GT-R kan nog lang niet met pensioen

0

De Nissan GT-R mag ondanks zijn status zowat bejaard te zijn nog niet met pensioen. De Japanse supersportwagen kwam al in 2007 op de markt en is dus inmiddels 12 jaar oud. Toch is aflossing voor de ‘R35′ niet in zicht. Nissan is namelijk nog niet eens begonnen met de ontwikkeling van een opvolger.

Het ontwikkelingsteam onder leiding van Hiroshi Tamura wacht op een beslissing van het Nissan management. Er wordt intern getwijfeld of de nieuwe GT-R een (stekker) hybride moet worden of een volledig elektrische sportwagen. Bovendien staat Nissan er op dit moment in financieel opzicht slecht voor. En dan is het devies identiek aan dat van onze regering: eerst het zuur, dan het zoet. Pas als Nissan weer een paar homeruns heeft geslagen in het SUV segment is er weer geld voor een nieuwe GT-R.

De huidige GT-R heeft net een kleine update ondergaan. Volgens Tamura kan het model nog makkelijk 8 jaar op de markt blijven. Hij wijst erop dat de Skyline GT-R types R32, R33 en R34 onderhuids vrijwel hetzelfde waren en het op die manier 14 jaar volhielden. Leuk maar ’12 + 8 jaar’ is niet hetzelfde als ’14 jaar’. Is het dus wenselijk dat er niet te lang gewacht wordt met de ontwikkelingsstart van de R36 generatie? Volgens de 58-jarige Tamura is er echt geen haast. Hij wijst er op dat het huidige model in 2016 eigenlijk helemaal vernieuwd is. “Voor het modeljaar 2017 kreeg de GT-R een bijna volledig nieuwe carrosserie met onder andere een hertekende snuit. Ook de transmissie en het interieur werden grondig aangepakt. “En transmissie is technologie”. Volgens Tamura is de R35 dusdanig ontworpen dat “hij met gemak 20 jaar mee moet kunnen gaan”. Juist, je leest het goed: tot 2028 dus.

Momenteel levert Nissan de zesde generatie GT-R, ook wel Godzilla genoemd, in 2 vermogen varianten: als standaard GT-R en als GT-R Nismo. Die eerste is goed voor 570 pk en 637 Nm. De Nismo schopt het tot 600 pk en 652 Nm. In beide gevallen is het vermogen en koppel afkomstig van een dubbel geblazen 3,8 liter V6. De huidige GT-R werd ontworpen en ontwikkeld om de 911 Turbo van de troon te stoten. Dat deed het Japanse monster met verve, terwijl de Nissan niet duurder was dan de gewone 911. De klant kreeg dus heel veel ‘value for money’. Maar de concurrentie heeft sindsdien niet stil gezeten. De genoemde 911 is beter dan ooit en Mercedes-AMG heeft in de vorm van de GT ook een smaakmaker in huis. Verder is de GT-R in Nederland door de BPM lang niet meer zo scherp geprijsd als bij zijn introductie: de Pure versie kost 174.900 euro. Daarmee is hij vandaag de dag afgerond 18 mille duurder dan de Porsche.

Nissan is niet alleen door besluiteloosheid verlamd voor wat betreft de opvolger van de GT-R, ook de nieuwe 370Z laat op zich wachten. Ook hier zijn twijfels over het type aandrijving en gebrek aan geld de oorzaken. De Roadster versie van de 370Z wordt inmiddels in diverse landen niet meer geleverd. De verwachting is dat op afzienbare termijn het doek valt voor de coupé uitvoering. Reden is dat de 370Z anders dan de GT-R wel aan het einde van zijn ontwikkeling Latijn is.

Reageren is niet mogelijk.