Nu nóg beter: de modeljaar 2020 uitvoering van de Nissan GT-R

0

Voor het modeljaar 2020, en waarschijnlijk niet voor het laatst, ondergaat de Nissan GT-R wat kleine aanpassingen, waaronder meer responsieve turbo’s.

Mooi werk van Nissan: de GT-R geeft, ondanks zijn hoge leeftijd, nog niet op. Maar dat zien wij vaker bij iconen. Die gaan veel langer dan de gemiddelde levenscyclus voor een auto (5 à 7 jaar) mee. Het beste voorbeeld daarvan is natuurlijk de Porsche 911, misschien wel de belangrijkste concurrent van de Nissan GT-R.

Ook deze nieuwe update richt zich op de details. Daar herken je kwaliteit immers aan. Doel is om er voor te zorgen dat de GT-R kan blijven gelden als één van de meest capabele en explosieve sportwagens van dit moment. De belangrijkste verbetering is de montage van 2 nieuwe turbo’s voor de 3,8 liter grote V6. Die moeten volgens Nissan zorgen voor een 5 procent betere gaspedaalrespons bij lage toerentallen, ook al blijven vermogen en koppel identiek met 570 pk en 637 Nm.

En dat is nog niet alles: ook de werking van de gerobotiseerde versnellingsbak is verfijnd. Daardoor schakelt de Nissan 0,15 seconden sneller in R-modus. Een andere mechanische verbetering is de verplaatsing van het uitlaatspruitstuk om onderhoud te vergemakkelijken. Verder krijgt de GT-R voor modeljaar 2020 nieuwe titanium uitlaatdemper met geblauwde eind sierstukken.

De Nissan GT-R is al uiterst capabel, maar zou nu nog beter moeten rijden dankzij een herziene ophanging. De elektronische regeling van de dempers is verzacht ten behoeve van meer comfort, terwijl tegelijkertijd de stabiliteit in bocht is verbeterd; alsof de Japanner nog niet stabiel genoeg was… De besturing werkt volgens Nissan voortaan meer lineair en nauwkeuriger (men kan met gemak tijdenlang 300 km/u achter elkaar rijden met slechts minimale correcties) en het monteren van een sterkere rembekrachtiging in combinatie met een kortere slag voor het pedaal helpt ook om de rijeigenschappen naar een nóg hoger plan te tillen.

Al deze verbeteringen worden gecombineerd met de herintroductie van de in het verleden zeer populaire kleur Bayside Blue. Eerder kon men deze tint al bestellen op de 50th Anniversary uitvoering van de GT-R. Nu is de comeback kleur ook (weer) beschikbaar voor de reguliere versies. Ook biedt Nissan nieuwe 20 inch 20-spaaks velgen aan voor de uit 2017 stammende GT-R. Qua exterieur wordt de Japanse supersportwagen verder voorzien van andere skirts en splitter.

Het interieur werd bij het updaten niet vergeten, want dat kan nu worden bekleed met lichtgrijs leder. Dat vervangt de oude ivoor optie. Wat de consequenties voor de Nederlandse prijsstelling zijn, is nog niet bekend. De modeljaar 2019 editie moet minimaal een nogal gepeperde 169.600 euro opbrengen. De vernieuwde Nissan GT-R wordt vanaf november geleverd.

 

Reageren is niet mogelijk.