Fiat Chrysler Automobiles mogelijk vervolgd voor sjoemel software

0

In een tijd waarin iedere gram stikstof telt, is het opmerkelijk hoe makkelijk de auto-industrie de dans lijkt te ontspringen. Want ook Fiat Chrysler Automobiles (met merken als Alfa Romeo, Dodge, Fiat, Jeep en Maserati) heeft volgens de Amerikaanse autoriteiten vals gespeeld met de milieutests voor hun diesels en gebruik gemaakt van sjoemel software. Dat blijkt uit een Amerikaanse aanklacht tegen een hoge manager van de autofabrikant.

De Nederlandse toezichthouder RDW en het Nederlandse OM doen al jaren onderzoek naar Jeep. Het hoofdkantoor is gevestigd in Nederland en voor een aantal diesels heeft Nederland het Europese milieucertificaat afgegeven. Maar volgens de Amerikaanse justitie is er geen twijfel: er is gesjoemeld met de tests. De diesels stoten in de praktijk veel meer stikstof uit dan wordt gemeten in de laboratoria.

De RDW deed onderzoek naar álle diesels die een milieucertificaat in Nederland hebben gekregen. Bij de eerste testen waren deze auto’s allemaal verdacht. Na laboratoriumtests en gesprekken met de fabrikant, staan er nu 2 auto’s onder verdenking: de Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD en de Suzuki Vitara DDiS. Beide auto’s hebben een dieselmotor van Fiat Chrysler Automobiles.

In 2015 liep het Volkswagen concern tegen de lamp. Het bedrijf fraudeerde met de milieutests voor haar dieselmodellen die tijdens de testopstelling veel schoner waren dan in de praktijk. De auto’s stoten veel meer stikstof uit dan volgens de regels is toegestaan. De dieselaffaire heeft Volkswagen miljarden gekost. Topmanagers staan in de verdachtenbank in Duitsland of zijn al veroordeeld in de Verenigde Staten.

“Er rijden 51 miljoen zwaar vervuilende diesels rond op de Europese wegen. Het is een industriebreed emissie manipulatieschandaal”, zegt Julia Poliscanova, van de in Brussel gestationeerde milieuclub Transport & Environment. “Maar wij zien heel weinig bindende juridische actie tegen fabrikanten zoals bij Volkswagen wel is gebeurd”. Dat komt niet in de laatste plaats doordat de regering van Italië en Frankrijk autoproducenten als Fiat Chrysler Automobiles en Renault de hand boven het hoofd houdt.

De uitkomsten van het onderzoek door de RDW is gedeeld met het Openbaar Ministerie. Als de komende maand definitief wordt vastgesteld dat beide auto’s met sjoemel software waren uitgerust, kunnen de autofabrikanten worden vervolgd. Fiat Chrysler Automobiles (FCA), het moederbedrijf van Jeep, is formeel een Nederlands bedrijf.

Waar in Nederland de RDW en het Openbaar Ministerie nog onderzoek doen, zijn ze in de VS al een stap verder. Daar betaalde FCA ruim 650 miljoen dollar om Amerikaanse rechtszaken te schikken nadat de Amerikaanse toezichthouder concludeerde dat het bedrijf gebruik heeft gemaakt van sjoemel software. Het bedrijf zegt dat het niets heeft misdaan, maar een maand geleden werd een hoge manager van FCA, Emanuele Palma, opgepakt. In de aanklacht staat dat het bedrijf wel degelijk heeft gesjoemeld en moedwillig de toezichthouder om de tuin heeft geleid. “Palma en zijn mede samenzweerders”, zo staat in de aanklacht, fraudeerden met de softwaresystemen zodat de voertuigen “minder stikstofemissies produceren bij de federale testprocedures dan wanneer de betreffende voertuigen werden bestuurd door klanten in de echte wereld”.

In de aanklacht wordt geciteerd uit interne mails die de manager en zijn collega’s schreven. Daaruit blijkt dat ze software schreven die alleen werkte tijdens de testen. “Onze aanpak zal zeker niet door CARB (de toezichthouder in Californië, red.) worden geaccepteerd. Omdat het duidelijk gericht is op het herkennen van de testcyclus”. Een ander schrijft: “Als CARB dit zou ontdekken, dan zien ze het waarschijnlijk als het manipuleren van de testcyclus”. Zijn baas Palma reageert direct. “Noem het niet het herkennen van de testcyclus, zelfs niet onder elkaar”. De man die nu is opgepakt schrijft uiteindelijk: “Ik wil dat deze software actief wordt, maar ik wil niet dat het bekend wordt”.

De 3,0 liter V6 dieselmotor van Jeep werd voorgesteld als een EcoDiesel, de schoonste in zijn categorie. Maar Palma wist volgens de Amerikaanse FBI dat deze voorstelling van zaken “onjuist en misleidend” is. “De dieselauto’s van FCA vervuilden het milieu”. In het geval van de Grand Cherokee is er daarom volgens de Amerikaanse justitie en milieu toezichthouder geen twijfel: de autofabrikant sjoemelde namens Jeep met de software.

De Duitse minister van transport schreef 3 jaar geleden een brief aan zijn Italiaanse collega, waarin hij Fiat beschuldigt van manipulatie. De Duitsers hebben 4 auto’s van het Fiat concern getest en “bij alle geteste voertuigen werd een inhoudelijk vergelijkbaar gedrag” gevonden als bij Volkswagen. Na 22 minuten schakelt de apparatuur uit. Een test duurt maar 20 minuten. Ook de RDW kwam eerder al tot de conclusie dat de Suzuki Vitara DDiS (voorzien van een dieselmotor van Fiat) ook met dergelijke software was uitgerust. De RDW vindt dit “ontoelaatbaar” en wilde aanvullend onderzoek doen. Dat onderzoek is nu bijna afgerond.

John German van de International Council for Clean Transportation (ICCT) zette de Amerikaanse overheid 5 jaar geleden op het spoor van Volkswagen. Hij denkt dat er tegen Fiat Chrysler Automobiles zeker ook een zaak is. “Maar of die waterdicht genoeg is voor een veroordeling is nu nog niet duidelijk”. FCA laat weten samen te werken met de RDW. Het bedrijf heeft nog geen contact gehad met het Nederlandse Openbaar Ministerie.

Reageren is niet mogelijk.