Nieuwe Kia Optima niet voor Europa

0

Kia zal binnenkort de K5 vernieuwen, de Zuid Koreaanse versie van de Optima. Dankzij Chinese lekken is de sedan al deels te zien. Het beeldmateriaal maakt duidelijk dat Kia gekozen heeft voor een radicale wijziging van het design met onder andere een compleet nieuw ontworpen voorkant.

De nieuwe vormgeving is zó origineel dat zelfs de huidige, vrij serieus maar toch verleidelijk gelijnde K5 / Optima, die er eigenlijk nog best okay uitziet, in één klap verouderd aandoet en uit een ander tijdperk lijkt te stammen. De spionagefoto’s tonen een gezicht dat in overeenstemming is met de plaagschetsen die recent door Kia zelf zijn verspreid, met imposante boemeranglichten aan de voorkant (voorzien van LED techniek) en een vergrootte, maar zeer platte versie van de ‘Tijgerneus’ grille. De verlichting heeft een interessante Z vorm à la zijn grotere broer K7 / Cadenza. Het gaaswerk van de grille loopt aan de flanken over in de koplampen.

De nieuwe, vijfde generatie K5 / Optima heeft niet alleen een duidelijk gespierder front gekregen, ook de achtersteven werd onderhanden genomen. De derrière maakt indruk dankzij de doorlopende LED achterlichten (verdeeld in segmenten) en de unieke, doorlopende chromen accentstreep die vertrek vanaf de buitenspiegels en de onderkant van de achterruit omhult. Het tweekleurige dak, dat naar achteren zeer schuin afloopt, suggereert een coupéachtig profiel. De flanken zijn voorzien van een ribbel onder de portier grepen. Die zitten op de schetsen overigens alleen aan de rechterzijde (in Zuid Korea de kant van de bestuurder). De kofferklep is voorzien van een spoiler lip.

Binnen zien wij een interieurontwerp dat futuristisch maar ook realistisch is, vooral door de aanwezigheid van een naar de bestuurder gekanteld XXL touchscreen dat gecombineerd wordt met een digitaal scherm dat de analoge tellers vervangt. Voor de rest heeft het dashboard een minimalistische, moderne opbouw met weinig knoppen en veel langwerpige lijnen om inzittenden een ruimer gevoel te geven. De selectie pook voor de automaat is vervangen door een draaischakelaar die door Jaguar Land Rover werd geïntroduceerd en inmiddels ook in diverse Ford modellen te vinden is. De middenconsole is afgewerkt met fraaie aluminium details.


Ondanks de verfrissende designwending en radicale stijlverandering zal Kia deze Optima niet in Europa gaan verkopen, zelfs niet met geëlektrificeerde motoren. Op de website van de Nederlandse importeur wordt enkel de SW stationwagon aangeboden. De sedan is in geen velden of wegen te bekennen en dat is niet verwonderlijk want de verkoop van dit soort auto’s is in de afgelopen jaren in Europa met meer dan 20 procent gedaald ten voordele van SUV modellen. Stationwagons blijven populair, maar Kia vindt het niet de moeite om uitsluitend op basis van deze carrosserievariant de nieuwe Optima het hele homologatieproces in onze marktregio te laten doorlopen. Waarbij het natuurlijk nog maar de vraag is of die SW er niet zo sexy zou uitzien als deze sedan. Kia zal de nieuwe K5 / Optima wel in Zuid Korea, Noord Amerika en China gaan verkopen.

Reageren is niet mogelijk.